close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

«ابلاغ سلام» خامنه‌ای به خانواده نیروهای امنیتی کشته شده در زاهدان

۲۲ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
«ابلاغ سلام» خامنه‌ای به خانواده نیروهای امنیتی کشته شده در زاهدان

هیئتی از طرف رهبر جمهوری اسلامی، برای «ابلاغ سلام» او به زاهدان رفت. سفر این هیئت بیش از چهل روز پس از جمعه خونین در زاهدان صورت گرفته است.

حاج‌علی‌اکبری، رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، از جمله اعضای هیئتی است که برای «ابلاغ سلام» آیت الله خامنه‌‎ ای به زاهدان رفته است.

«پایگاه اطلاع رسانی مولانا عبدالحمید» خبر دیدار این هیئت با امام جمعه اهل سنت زاهدان را تایید کرد.

پایگاه اطلاع رسانی امام جمعه اهل سنت زاهدان، گزارش داده است که در این دیدار مولانا عبدالحمید ضمن تشریح حادثۀ جمعه خونین زاهدان، حوادث هولناک زاهدان و خاش را «نتیجۀ تبعیض‌های موجود در حق جامعه اهل‌سنت» دانستند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین از اینکه حوادث زاهدان و خاش توسط مسئولان «محکوم» نشد و داغدیدگان این حوادث و مردم استان «مورد تسلی و تفقد» قرار نگرفته‌اند انتقاد کردند و آن را از «گلایه‌های مردم استان» برشمردند.

ایسنا نیز در گزارشی به انعکاس سخنان رییس هیئت منصوب به رهبر جمهوری اسلامی پرداخت و نوشت: «خدا را شاکریم که از سوی دوست، برای دیار دوست و دوستان، حامل سلام و پیام هستیم.»

او در حالی رهبر نظام را «دوست» و استان سیستان و بلوچستان را «دیار دوست و دوستان» نامیده که نیروهای تحت فرماندهی علی خامنه‌ای که فرمانده کل قوا نیز هست، در دو ماه اخیر یکی از شدیدترین سرکوب‌گری‌ها را علیه مردم این محروم‌ترین استان کشور روا داشته‌اند.

امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز پیشتر صریحا فرمانده کل قوا را مسئول خون‎های ریخته شده در استان خوزستان دانسته بود.

محمد جواد حاج علی اکبری در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که رهبر نظام از «حوادثی که اتفاق افتاده، دچار اندوه و ناراحتی شده» و او با هدف دلجویی از خانواده‌های شهیدان و جان‌باختگان راهی این ماموریت شده است.

منظور این نماینده اعزامی علی خامنه‌ای البته نه دیدار با خانواده‎های جانباختگان چهل روز گذشته در این استان، که دلجویی او از خانواده‌های مامورین امنیتی کشته یا زخمی شده در اعتراضات دو ماه اخیر است. زیرا به گزارش ایسنا، دیدار با «خانواده‌های شهدای امنیت» برای این هیئت درنظر گرفته شده است.

بیش از ۴۰ روز از «جمعه خونین» زاهدان می‌گذرد که بر اساس گزارش «سازمان عفوبین‌الملل»، دست‌کم ۱۰۰ معترض، تماشاچی و نمازگزار در آن روز کشته شدند و حدود ۱۶ نفر از آن‌ها کودک بودند.

هشت مهر ۱۴۰۱، نمازگزاران زاهدان در اعتراض به کوتاهی جمهوری اسلامی در بررسی پرونده تجاوز یک فرمانده نیروی انتظامی به دختری بلوچ در چابهار آغاز شد.

مولوی عبدالحمید از این واقعه به عنوان جمعه خونین زاهدان نام برده و بارها خواستار رسیدگی و تحقیق دربارهٔ آن و برخورد با عوامل و مقصرانش شده‌ است.

پس از آن، برای چندین هفته پیاپی، اعتراضات در شهرهای مختلف استان سیستان و بلوچستان ادامه یافتند و هر هفته با سرکوب خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی مواجه شدند.

جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ اما سرکوب معترضان در خاش ابعاد گسترده‎تری یافت. مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان در بیانیه‌ای اعلام کرد در این حادثه، دست‌کم ۱۶ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شدند. 

سازمان عفو بین‌الملل در گزارشی، شمار کشته‌ شدگان را ۱۸ نفر اعلام کرد و گفت نیروهای امنیتی در سرکوب مردم از گلوله‌های جنگی مرگبار استفاده کرده است.

«معین‌الدین سعیدی»، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی در نطقی، به استفاده از گلوله جنگی در برخورد با معترضان اعتراض کرده بود.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

تداوم بازجویی از عادل کریمی، عکاس و مستندساز در بازداشتگاه ارومیه

۲۲ آبان ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
تداوم بازجویی از عادل کریمی، عکاس و مستندساز در بازداشتگاه ارومیه