close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

درخواست جمعی از علمای اهل سنت کردستان: رفراندوم برگزار کنید

۳۰ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
درخواست جمعی از علمای اهل سنت کردستان: رفراندوم برگزار کنید

جمعی از علما، اساتید دینی و امامان جمعه  اهل سنت کردستان (ماموستایان)  با انتشار ویدئویی اعلام کردند: «خواهان برگزاری رفراندومی با سازوکار اجرایی مقبول مردم و با حضور معتمدان و رهبران دینی و ملی و همچنین با نظارت نهادهای بین‌المللی بی‌طرف جهت برون‌رفت از وضعیت کنونی هستیم.»

ماموستایان دو شهر سنندج و دهگلان، در استان کردستان همچنین خواستار آزادی بدون قید و شرط همه زندانیان اخیر از جمله ماموستا محمد خضرنژاد شدند و به حکومت نسبت به صدور اعدام معترضان هشدار دادند و تاکید کردند: «چنین کار دهشتناکی تنها باعث افزایش خشم ملت انقلابی خواهد شد.»

این روحانیون اهل سنت خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی از جمله ماموستا محمد خضرنژاد، از روحانیون سرشناس شهر بوکان و توقف محاکمه‌های ناعادلانه شدند.

آنان همچنین با اشاره به صدور حکم اعدام برای «جوانان شجاع» هشدار دادند که «چنین اقدام دهشتناکی سبب خشم بیشتر مردم خواهد شد.»

روز جمعه ٢٠ آبان ۱۴۰۱ نیز ماموستایان سقز با قرائت بیانیه‌ای از اعتراضات سراسری حمایت کرده بودند.

پیش از این مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان نیز خواستار برگزاری رفراندوم شده بود.

او با بیان این‌که افرادی ۴۳ سال پیش یک قانون اساسی برای همان دوران نوشتند گفت که قانون در این مدت باید تغییر می‌کرد. او با بیان اینکه همان قانونی که بیش از چهل سال پیش نوشته شده هم کاملا اجرا نشده است، گفت: «این قانون نسبت به زنانی که امروز در اعتراضات بیشترین فریاد و صدا از آن‌هاست، تبعیض‌های فراوانی روا می‌دارد.»

مولوی عبدالحمید اضافه کرد: «الان اکثریت مردم ناراضی‌اند. اگر قبول ندارید، یک رفراندوم با حضور ناظران بین‌المللی برگزار کنید و نتیجه آن را بپذیرید.»

اعتراضات مردمی در شهرهای سه استان آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه پس از حمله نیروهای امنیتی به مردم در مهاباد در روز شنبه گسترده تر شد.

نیروهای امنیتی به مردم شرکت‌کننده در مراسم خاکسپاری سه جان باخته خیزش انقلابی مردم ایران در جوانرود و پیرانشهر تیراندازی کردند و بر اساس گزارش‌ها دو نفر کشته و بیش از ۱۰ نفر زخمی شده‌اند.

در حالی که معترضان مناطق کردنشین از آغاز تاکنون در شعارها و پیام‌های خود تنها بر یکپارچگی ایران و اعتراض با هدف بهبود شرایط کشور ایران تاکید کرده‌اند، حمیدرضا جلایی‎پور، ز چهره‌های اصلاح‌طلب در ایران، در همسویی با روایت حکومتی، معترضان در مناطق کردنشین ایران را به «واگرایی» [تجزیه‌طلبی] متهم کرد.

آقای جلایی‌پور در یک نشست درباره ««نقش دانشگاه و دانشجویان در تحولات اخیر اجتماعی» گفت: «مشاهده می‌کنید در اعتراضاتی که در کردستان می‌شود می‌گویند «مهاباد، سیستان و بلوچستان جانم فدای ایران» اما رفتار و عمل پرچم‌سوزی و حمله به فرمانداری را هم می‌بینید که یک خرده قصه فرق می‌کند.»

او مدعی شد: «در این حرکت شما جریان‌های واگرا را مشاهده می‌کنید و نمی‌شود گفت نیست.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

اعتصاب غذای برادران امین کرکی، جان‌باخته دی ،۹۶ در زندان

۳۰ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
اعتصاب غذای برادران امین کرکی، جان‌باخته دی ،۹۶ در زندان