close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بازداشت ژیلا خیر، از فعالان صنفی معلمان استان فارس

۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن در ۶ دقیقه
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از بازداشت «ژیلا خیر» یکی از فعالان صنفی معلمان در استان فارس خبر داد.
شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از بازداشت «ژیلا خیر» یکی از فعالان صنفی معلمان در استان فارس خبر داد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، از بازداشت «ژیلا خیر» یکی از فعالان صنفی معلمان در استان فارس خبر داد.

این معلم شناخته شده روز سه شنبه  ۱آذر۱۴۰۱، از سوی ماموران امنیتی و در منزل شخصی‌ خود در شهر کازرون بازداشت شده است. از دلیل بازداشت و اتهام احتمالی این معلم بازداشتی اطلاعی در دست نیست.

با شروع اعتراضات سراسری در ایران، بیش از ۵۰ معلم شاغل و بازنشسته در سراسر ایران، بازداشت یا زندانی شده‌اند. از این تعداد، براساس اطلاعات موجود، تنها هفت نفر به اسامی «ادریس مهدی زاده، حسام مهدی زاده، شهرام آزموده، علی حسین شمایلی، پوریا رشیدی، معین زرگانی و غلامرضا اصغری مراللو»، با صدور قرار وثیقه تا برپایی دادگاه به‌صورت موقت آزاد شده‌‌اند. آن‌چه در ادامه می‌خوانید آخرین وضعیت معلمان بازداشت شده در اعتراضات سراسری است.

اتهام حمید رحمتی: اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر

«حمید رحمتی» فعال صنفی معلمان شهررضا، که روز ۱۱مهر با به دست گرفتن پلاکارد و ایستادن در مقابل ورودی منزل شخصی‌ خود توسط ماموران امنیتی بازداشت شده بود، در دادگاه با اتهام «اغوا و تحریک مردم به جنگ و کشتار یکدیگر به قصد بر هم زدن امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام» تفهیم اتهام شده است.

انجمن صنفی معلمان کردستان: از حق قانونی سهیلا خالدی دفاع می‌کنیم

انجمن صنفی معلمان کردستان در پی بازداشت «سهیلا خالدی» معلم و فعال مدنی اهل سنندج، با صدور بیانیه‌ای به دفاع از او پرداخت. این فعال صنفی ۲۱آبان‌،  در پی یورش ماموران اطلاعات سپاه در منزل خود، بدون حکم قضایی و تشریح اتهام انتسابی بازداشت شده است. او معلم ناحیه ۱ آموزش و پرورش سنندج است.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به اینکه خانم خالدی در راستای رسالت معلمی خود و در دفاع از دانش آموزان، مورد اصابت گلوله ساچمه‌ای قرار گرفته است می‌نویسد: «انجمن صنفی هفته اول مهر با اطلاع از این موضوع، در رابطه با مشکل ابلاغ او، دیداری با سرپرست ناحیه ۱ داشت، متاسفانه روند درمان ایشان کامل نشده بود که در هفته سوم آبان دستگیر شد.»

براساس روایت این انجمن، در هفته اول مهر و همزمان با اعتراضات سراسری: «سهیلا خالدی در زمان برگشت از محل کار، متوجه قصد نیروهای نظامی برای شلیک به چند دانش‌آموز می‌شود. او که خود مادر است، با همان حس مادری خود را سپر دانش‌آموزان می‌کند اما، خودش از پشت مورد اصابت حدود۱۰۰ گلوله ساچمه ای قرار گرفته است. در هفته دوم مهر، با وخامت حال جسمی امکان حضور در کلاس درس را نمی‌یابد. در هفته سوم به اداره آموزش‌وپرورش ناحیه ۱سنندج مراجعه و از «جمال پورخضری» سرپرست اداره، درخواست کمک می‌کند، اما سرپرست اداره بلافاصله موضوع را به حراست اداره را گزارش می‌دهد. حراست آموزش‌وپرورش ناحیه ۱، پس از اطلاع از وضعیت جسمی خانم خالدی، در حالی‌که او مستاجر است، در مهرماه او را مشمول کسر از حقوق می‌کند. خانم خالدی روز ۲۱آبان، در حالی‌که همچنان تحت مداوا بوده و وضعیت جسمی مناسبی نداشته، در منزل خود بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده است.»

بازداشت در خوزستان

صبح روز سه‌شنبه۲۴‌آبان‌، «معین زرگانی» یکی از اعضای کانون صنفی معلمان خوزستان که به اطلاعات سپاه احضار شده بود، در تماسی که همان روز با خانواده گرفته، از بازداشت خود و انتقال به زندان شیبان اهواز خبر داد، اما چند ساعت بعد با تودیع وثیقه، از این زندان آزاد شد.

آخرین وضعیت اسکندر لطفی و مسعودنیکخواه در بند ۲۰۹ زندان اوین

«اسکندر(سوران) لطفی» و «مسعود نیک‌خواه» که برای دومین بار در سال جاری روز ۱۶مهر بازداشت شده‌اند، پس از انتقال از سنندج در بند ۲۰۹ زندان اوین تهران نگهداری می‌شدند، در پی افشای وضعیت متراکم بازداشت شدگان در سلولهای انفرادی این بند، بصورت تنبیهی به زندان فشافویه منتقل شده‌اند.

بازداشت در سیستان و بلوچستان

«حسیب‌‌الله حسین‌بر» ۲۵ ساله و معلم ادبیات مدرسه نمونه امام سجاد سراوان، در اعتراضات روز جمعه ۱۳آبان، زخمی و بازداشت شده است. براساس گزارش «حال‌وش»، «حسیب‌الله به علت جراحات ناشی از اصابت گلوله ساچمه‌ای به بیمارستان رازی سراوان انتقال، و بعد از عمل جراحی سرپایی مجدد به بازداشتگاه منتقل شده است.»

بیانیه جمعی از معلمان درباره تداوم انفرادی و وضعیت نگران کننده حمید جعفری نصرآبادی

جمعی از معلمان ایران با انتشار بیانیه مشترکی به تداوم بازداشت و انفرادی «حمید جعفری نصرآبادی» معلم شناخته شده کاشانی اعتراض کردند. در این بیانیه آمده است: «حمید جعفری هنرآموز رشته برق، به مدت دو سال و نیم است از تهران به شهرستان کاشان آمده و در هنرستان آسودگی این شهر مشغول به تدریس بوده است. علاقه‌مندی و دغدغه خاطر او در این مدت غیر از معلمی، صرفا فوتبال بوده و مربیگری چند تیم فوتبال نظیر ذوالفقارِ سفیدشهر، شهید رضایی سفید شهر، نبردِ طاهرآباد، پیام زیدی در لیگ برتر استان و استقلال سیلک در لیگ برتر کشور، همچنین شرکت در دو دوره مربی‌گری B و A آسیا و نیز چاپ سه جلد کتاب طی این دو سال و نیم، گواه این ادعا است.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «تلاش بی‌وقفه آقای حمید جعفری در زمینه فوتبال به گونه‌ای بود که توانست تیم محلی ذوالفقار را به لیگ ۳ کشوری ارتقا دهد. چنین شخصی چگونه می‌تواند به اقدام امنیتی از آن گونه دست بزند که سزاوار چنان بازداشتی در حریم مدرسه و چنین اجحافی در بازجویی باشد؟ با فعالیت‌های فوتبالی و مربیگری در این سطح، چگونه یک معلم وقت و توان آن را دارد به کنش سیاسی و فعالیت مخل امنیت بپردازد؟ این در حالی است که به گواهی همکاران ایشان در هنرستان، هیچ مورد خاصی در محل کار از حمید جعفری مشاهده نشده است.»

امضا کنندگان این بیانیه با اشاره به تجربه دادگاه‌ فعالان صنفی، می‌نویسند: «نیروهای امنیتی و بازجوهای پرونده دست به پرونده‌سازی زده و اقدام به جرم‌تراشی می‌کنند. این جرم‌تراشی می‌تواند حتی اعتراف‌گیری تحت شرایط فشار بازجویی انفرادی باشد تا متهم را مثلا به‌خاطر نوشته‌ای در رسانه‌ای مجازی، یا خواندن کتابی خاص به اقرار کار ناکرده و یا قبول خطای انجام نداده وادار کند.»

بازداشت در آذربایجان شرقی

در ادامه‌ فشارها بر فعالان صنفی، روز یکشنبه۲۲آبان، «علی حاجی» یکی از اعضای هیات مدیره کانون صنفی فرهنگیان آذربایجان شرقی، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در شعبه ۲ دادیاری جلفا، به دلیل عدم پذیرش قرار ۱۵۰ ملیون تومانی توسط دادستان، به زندان منتقل شد. براساس اطلاع «ایران وایر»، ماموران امنیتی برای اعمال فشار بیشتر بر این فعال صنفی، پرونده‌ قبلی او را نیز با وجود «قرار منع تعقیب» جهت بررسی مجدد به دادگاه ارجاع داده‌اند.

دو بازداشت در آذربایجان غربی

«اسماعیل رحمت پور»، دبیر فیزیک ناحیه یک ارومیه و دانشجوی دکترای فیزیک روز شنبه ۲۱آبان، در پی احضار همزمان از سوی حراست ناحیه یک آموزش و پرورش شهر ارومیه و اداره اطلاعات این شهر، پس از مراجعه بازداشت شده است. پیگیری خانواده این معلم شناخته شده برای اطلاع از دلیل بازداشت او بی نتیجه مانده است.

با گذشت نزدیک به یک ماه از دستگیری «محمد حسن داوودی»، یکی از اعضای فعال صنفی معلمان در آذربایجان غربی، دلایل دستگیری او نامعلوم است. آقای داوودی ۵آبان، با خشونت و ضرب‌و‌شتم در خیابان دستگیر و به اداره اطلاعات میاندوآب منتقل شده است. با پیگیری‌های متعدد خانواده مشخص شده او هم‌اکنون در اداره اطلاعات ارومیه زندانی است. از اتهام یا وضعیت او تا این لحظه اطلاع دقیقی در دست نیست. آقای داوودی پیش از این نیز به دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی سابقه بازداشت و زندان داشته است.

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

گزارشی از وخامت وضعیت معترضان در زندان فشافویه بدون رسیدگی پزشکی

۲ آذر ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
گزارشی از  وخامت وضعیت معترضان در زندان فشافویه بدون رسیدگی پزشکی