close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

وزیر ارشاد از اهالی موسیقی خواهش کرد که فعالیت‌شان را آغاز کنند

۲۳ آذر ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
وزیر ارشاد از اهالی موسیقی خواهش کرد که فعالیت‌شان را آغاز کنند

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت جمهوری  اسلامی از اهالی موسیقی «خواهش کرد» که به فعالیت برگشته و کنسرت برگزار کنند. 

محمد مهدی اسماعیلی در حاشیه دیدارش از جشنواره سینما حقیقت در پردیس سینمایی چهارسو از موسیقیدانان خواست که به عرصه فعالیت بازگشته و کنسرت برگزار کنند. او گفته : «هیچ محدودیتی برای آغاز فعالیت‌های هنری نیست، همانطور که ارکستر ملی هفته گذشته در تالار وحدت اجرا داشت؛ از عموم هنرمندان اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌های‌شان را آغاز کنند.» 

اسماعلی در حالی این سخنان را به زبان می‌أورد که کنسرت ارکستر ملی با مخاطبان اغلب دعوتی انجام شده و اعضای ارکستر سرود ملی ایران را ظاهرا به عمد غلط و فالش اجرا کردند که این موضوع سوژه شبکه‌های اجتماعی شده بود. 

وزیر ارشاد در ادامه سخنانش همچنین مدعی شد: «ما در معاونت هنری همه پیش‌بینی‌ها را برای این امر انجام داده‌ایم، از نظر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت‌ها نیست کمااینکه درحال حاضر سینماها و تئاترها، تقریبا در همه تماشاخانه های مهم فعال هستند، برای حوزه موسیقی نیز محدودیتی وجود ندارد، ان شالله بتوانیم به زودی شاهد رونق آن باشیم.»‌

این گفته‌های اسماعیلی بیشتر جنبه تبلغاتی دارد چرا که اغلب ستاره‌های مشهور موسیقی پاپ در ایران با بررسی‌های امنیتی شدید و تحت نظارت تهیه‌کننده‌های به اصطلاح خودی رشد کرده‌اند و اغلب‌شان عملا چهره‌هایی هستند وابسته به حکومت که  در جریان اعتراضات اخیرا ایران با مردم اعلام همبستگی نداشتند. به جز چهره‌های محدودی چون مهدی یراحی، علیرضا عصار، سیروان و زانیار خسروی،‌ همایون شجریان و محسن چاووشی عملا ستاره‌های موسیقی چندان حضور چندان کنشگرانه نداشتند و این به دلیل محبوبیت «کنترل‌ شده» آنان است. اگر بنا بود کنسرتی برگزار شود مثل گذشته که وزارت ارشاد با اهرم‌های فشاری چون «لغو مجوز فعالیت» آنها را به صحنه می‌آورد. وزارت ارشاد در ده سال گذشته اغلب ستاره‌های پاپ را با تهدید از دست دادن مجوز فعالیت برای اجرا در جشنواره موسیقی به صحنه می‌آورد. و این تهدید البته برای درآمدزایی جشنواره موسیقی فجر از ستاره‌های پاپ بود و دلیل سیاسی-امنیتی نداشت. 

احتمالا منظور وزیر ارشاد برگزاری کنسرت در سالن‌های کوچک‌تر مثل تالار رودکی (با ظرفیت ۲۰۰ نفر) و تالار وحدت(با ظرفیت ۷۰۰) نفر است که کاملا به لحاظ امنیتی قابل کنترل است والا سالن وزارت کشور با ظرفیت نزدیک به سه هزار نفر که اغلب مواقع در اختیار ستاره‌های خودی بود،‌ در حال حاضر هم آماده بهره برداری  توسط خودی‌ها هست اما استفاده‌ای از آن نمی‌شود. چرا که کنترل امنیتی سه هزار مخاطب در نزدیکی یکی از میدان‌های مرکز شهر بسیار مشکل است. 

نکته جالب توجه دیگر در سخنان وزیر ارشاد تایید تلویحی اعتصاب هنرمندان موسیقی است که در این ایام حاضر به انجام فعالیت نیستند. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

محمود علیزاده‌طباطبایی ؛ نمی‌گذارند حمید قره‌حسنلو وکیل داشته باشد

۲۳ آذر ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
محمود علیزاده‌طباطبایی ؛ نمی‌گذارند حمید قره‌حسنلو وکیل داشته باشد