close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

نشست دانشگاه جرج تاون؛ تاکید حاضران بر ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی

۲۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن در ۶ دقیقه
نشست دانشگاه جرج تاون؛ تاکید حاضران بر ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی
نشست دانشگاه جرج تاون؛ تاکید حاضران بر ضرورت سرنگونی جمهوری اسلامی

نشست ۸ چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی در دانشگاه جورج تاون امریکا امروز جمعه ۲۱ بهمن برگزار شد.

هشت چهره شرکت کننده در این کنفرانس شامل حامد اسماعیلیون، رضا پهلوی، شیرین عبادی، عبدالله مهتدی، ، مسیح علینژاد، نازنین بنیادی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی بودند.

در این نشست اعلام شد که متنی مشترک با عنوان «منشور همبستگی و سازماندهی برای ایران» با تاکید بر اصول مشترک بر مبنای حقوق بشر و برابری انسان‌ها تهیه شده که تا پایان ماه میلادی جاری منتشر خواهد شد.

مسیح علی‌نژاد در این نشست اعلام کرد که محتویات منشور همبستگی و سازماندهی برای ایران ساعت‌ها با متخصصان به مشورت گذاشته شده و  حامد اسماعیلیون هم گفت که راهنمایی و متن از داخل ایران آمده است.

این نشست از صفحه فیسبوک موسسه زنان، صلح و امنیت دانشگاه جورج تاون به شکل مستقیم پخش شد. 

در اعلامیه برگزاری این نشست آمده بود که برای اولین بار پس از آغاز خیزش مردمی ایران، هشت تن از چهره‌های کلیدی و مطرح جنبش دموکراسی خواهی ایرانیان در یک نشست حاضر می شوند تا درباره تداوم و پویایی جنبش، دیدگاه‌های مشترکشان درباره آینده ایران، و تاثیرات جهانی تغییر دموکراتیک در ایران صحبت کنند.

این برنامه به میزبانی مشترک دانشکده روابط بین‌الملل و انجمن فرهنگ ایرانی دانشگاه جورج تاون و به مدیریت کریم سجاد پور، پژوهشگر ارشد بنیاد صلح کارنگی برگزار شد.

برگزاری این نشست با استقبال شهروندان ایرانی روبرو شده و بسیاری آن را نقطه آغازی برای شکل گیری یک ائتلاف گسترده برای رهبری جنبش زن زندگی آزادی دانسته‌اند.

در ابتدای این جلسه، کریم سجادپور از حاضران خواست به درخواست شرکت‌کنندگان یک دقیقه برای قربانیان نه تنها اعتراضات چند ماه اخیر، که تمام قربانیان ۴۴ سال اخیر سکوت کنند.

شیرین عبادی اولین سخنران این جلسه بود و گفت انقلابی که مرگ مهسا امینی شروع شده جای ایستادن ندارد و ایستگاه آخرش سقوط رژیم است. او گفت اگر این حکومت توانست بماند به خاطر این بود که ما با هم نبودیم.

او تاکید کرد عبور از این رژیم جز با اتحاد و همدلی ممکن نیست. در حال حاضر یک چیز مهم است و آن هم چگونه از شر این رژیم خونخوار خلاص شویم و این خواسته همه ماست.

عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب کومله کردستان ایران هم این در نشست گفت: ژینا الهام‌بخش انقلاب برای آزادی در سراسر ایران شد. او گفت همه ما خواهان برابری،‌ رفع تبعیض‌ها و عدم تکرار هر ستمی در فردای ایرانیم

گلشیفته فراهانی نیز در پیام خود گفت من و علی کریمی سیاستمدار نیستیم اما صدای مردم ایران هستیم. ما تنها انعکاس صدای شما هستیم. او گفت مطرح کردن نوع حکومت در وضعیت کنونی «خیانت» است. خانم فراهانی گفت هر کس که باعث اختلاف در اپوزیسیون شود دارد خیانت می‌کند.

مسیح علینژاد به عنوان سخنران بعدی صحبت های خود را با شعار زن زندگی و آزادی آغاز کرد.او با اشاره به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، گفت که نام مهسا رمز همدلی میان مردم شد و قتل او انقلاب بزرگی در ایران رقم زد

حامد اسماعیلیون،  سخنران بعدی در نشست مشترک ۸ چهره برجسته مخالف جمهوری اسلامی گفت هر کسی بخشی از این انقلاب را نمایندگی می‌کند. او گفت انتظار داریم بعد از جمهوری اسلامی حقیقت عریان شود و زخم‌های سرزمین ما التیام پیدا کند.

رضا پهلوی هم در سخنانش گفت: «در جهان دو دسته افراد را می‌بینم کسانی که همچنان کینه دارند و مقاومت می‌کنند در برابر همکاری و هماهنگی. دسته دوم کسانی هستند که می‌خواهند جزوی از راه حل باشند و می‌دانند اختلاف نظر دارند، اما این به معنی دشمنی نیست.»

آقای پهلوی خواهان آن شد که نیروهای سیاسی مختلف اختلافات را کنار بگذارند و به فکر آزادی و سربلندی ایران باشند و پس از آن همگی با هم .برابر باشند

حامد اسماعیلیون در این جلسه در پاسخ به سوالی گفت اگر قرار بود مردم از نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی بترسند، ما شاهد حضور ایرانیان در پنج ماه گذشته نمی‌بودیم.

شاهزاده رضا پهلوی هم در پاسخ به این سئوال که مهمترین نکته‌ای که در چهل سال گذشته آموخته چیست؟ گفت دموکراسی در بلند مدت عیان می‌شود و زنده می‌ماند. به‌گفته او هیچ نگرانی‌ای در مورد آینده ایرانیان وجود ندارد چون آنها راه خودشان را پیدا خواهند کرد.

نازنین بنیادی هم گفت امیدوار است که در دو سوی اقیانوس آرام اتحادی شکل بگیرد و تمام دولت‌های اروپایی و آمریکا و کاناد در هماهنگی با هم و متکی به صدایی که از داخل ایران می‌آید به راهبردی برای دموکراسی و سکولاریسم برسند.

خانم بنیادی گفت افزایش فروش نفت ایران به چین به معنی تامین مالی سرکوب است. او خواهان فشار حداکثری برای منزوی کردن و بستن این راه‌های تامین مالی شد.

حامد اسماعیلیون هم در پاسخ به سوالی درباره هدایت انقلاب از خارج گفت: «دهه هشتادی‌ها خواهان زیر و زبر کردن تمام هنجارهای حاکم هستند. دیدگاه دیگری شاید باشد که بخواهد با کمترین هزینه جمهوری اسلامی را تغییر دهد. دیدگاه دیگری مثل نسل من هم شاید باشد که نگران آنارشی و استبداد و تجزیه و امثال آن باشد. ما باید این نگرانی‌ها را برطرف کنیم. جنبش‎‌های خشونت پرهیز برای همین است. من اظهار خوشحالی کنم از آزادی دکتر فرهاد میثمی. کسی که درباره جنبش‌های خشونت پرهیز فعالیت می‌کرد.»

شاهزاده رضا پهلوی هم درباره امکان همکاری نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و در پاسخ به سوالی درباره محتوای بیانیه اخیر میرحسین موسوی گفت:‌ «هرچقدر بیشتر زمینه ریزش از حکومت فراهم شود، راه فروپاشی جمهوری اسلامی را فراهم کرده‌ایم.»

مسیح علی‌نژاد هم درباره رهبری اعتراضات ایران از افرادی مانند حسین رونقی، مجید توکلی و نسرین ستوده نام برد و گفت آن‌ها می توانند رهبر این اعتراضات باشند.

حامد اسماعیلیون هم در پاسخ به سوالی درباره بیانیه میرحسین موسوی گفت که باید از هر شکافی در درون حکومت جمهوری اسلامی استقبال کرد اما مردم با تجربه ۴۴ سال گذشته توهمی درباره اصلاح جمهوری اسلامی ندارند.

شاهزاده رضا پهلوی درباره حضور نداشتن نمایندگان اقلیت ها در این جلسه گفت: مبنا دعوت (از گروه‌ها) نیست، شرکت است. این اتوبوس مجانی است و نیاز نیست بلیط بخریم. نیازی به دعوت نیست، همه گروه‌ها می‌توانند به این گروه بپیوندند. تنها شرط قبول آن اصول مشترک است.

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر چگونگی سازوکار دور هم جمع شدن جمعی که قرار است در کنار یکدیگر ائتلافی علیه جمهوری اسلامی تشکیل دهند، گفت گفتگوها میان افراد و چهره‌های شناخته شده در حال انجام است.او در ادامه گفت مخالفان جمهوری اسلامی با یکدیگر رقابت نمی‌کنند و هیچ یک در پی به‌دست گرفتن رهبری مبارزه سراسری مردم ایران علیه جمهوری اسلامی نیست.

نازنین بنیادی هم درباره حمایت دولت بایدن از اعتراضات ایران گفت امیدوار است که تمرکز دولت آمریکا از احیای برجام به اعتراضات ایران تغییر کند. او گفت اقداماتی مانند اخراج جمهوری اسلامی از کمیسیون زنان سازمان ملل با تلاش گسترده فعالان حقوق زنان ایران محقق شده است.

شاهزاده رضا پهلوی نیز در پایان جلسه تاکید کرد گروهی که در دانشگاه جرج تاون جمع شده‌اند شورای رهبری نیستند بلکه هدف آن ها کمک به تشکیل شورای رهبری است. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

آسمان ابری
۱۴ اسفند ۱۴۰۲

حجت کلاشی در برنامه ای که با شهرام داشت گفت طرح نشست جورج تاون از یکسال قبل در وزارت اطلاعات بوده‌!

اخبار

معاون ورزش زنان وزارت ورزش: زنان فقط می‌توانند به آزادی بروند

۲۱ بهمن ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
معاون ورزش زنان وزارت ورزش: زنان فقط می‌توانند به آزادی بروند