close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

تجمع اعتراضی معلمان؛ بازداشت فعالان صنفی و جو شدید امنیتی

۱۶ اسفند ۱۴۰۱
ایران وایر
خواندن در ۷ دقیقه
گروهی از معلمان مشهد در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس و دانش‌آموزان تجمع کردند.
گروهی از معلمان مشهد در اعتراض به حملات شیمیایی به مدارس و دانش‌آموزان تجمع کردند.

معلمان و فرهنگیان شاغل و بازنشسته همراه با والدین دانش‌آموزان در شهرهای مختلف، امروز ۱۶اسفند۱۴۰۱، به‌دنبال فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند.

بر اساس گزارشات رسیده به «ایران‌وایر» تا این لحظه، تجمع معلمان و و والدین دانش‌آموزان در شهرهای کرج، شیراز، اهواز، سنندج، اصفهان، بندرانزلی، مریوان، سقز، کاشمر، اردبیل، لاهیجان، الیگودرز، هرسین، بابل، مشهد و... برگزار شده است.

در این تجمعات شعار «آهای آهای نشسته‌ها، مسموم بعدی از شماست» شعار غالب بوده است.

بازداشت فعالان صنفی و جو امنیتی

گزارش‌ها حکایت از یورش نیروهای امنیتی به قصد متفرق کردن تجمع معلمان در شیراز و اصفهان بازداشت تعدادی از حاضران در تجمع دارد.

در مشهد معلمان حاضر در تجمع به ایران وایر می‌گویند: «با وجودی که همکاران ما در پیاده رو تجمع کرده بودند و هیچ مشکلی برای ترافیک خیابان نبود، بعد از مدتی نیروی انتظامی اعلام کرد به دلیل ایجاد مشکل ترافیک تجمع شما قانونی نیست. بعد از این اعلام با بلندگو، بلافاصله به معلمان حمله کرده و با اسپری فلفل و فحاشی و هل دادن جمعیت را متفرق کردند.»

تجمع امروز معلمان و والدین دانش‌آموزان در شهر رشت و مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان  با پرتاب گاز اشک آور توسط یگان ویژه و حملات لباس شخصی ها به درگیری کشیده شد.

در شیراز «محمد علی زحمتکش»، بازرس ارشد انجمن صنفی معلمان فارس و «غلامرضا غلامی کندازی» امروز سه‌شنبه۱۶اسفند، در جریان تجمع اعتراضی معلمان، مقابل اداره کل آموزش‌و‌پرورش فارس، توسط ماموران لباس شخصی بازداشت شدند.

در مریوان هم حجم انبوه نیروهای ضد شورش در خودروهای نیروی انتظامی در خیابان‌ها کاملا مشهود بوده است.

در کرج «رحمان عابدینی» فعال صنفی معلمان استان البرز توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

در تهران معلمان از  فضای به شدت امنیتی خبر می‌دهند: «ماموران با هر جمع بیش از دو نفر سریع برخورد می‌کنند و وحشیانه همه را متفرق می‌کنند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌وایر در تجمع امروز تهران، یگان ویژه و نیروهای متعدد با لباس شخصی در اطراف مجلس مستقر شده بودند. تعداد آنها نسبت به نیروی انتظامی بسیار بیشتر بود. جمعیت زیادی از اولیا، معلمان، دانشجویان و فعالان زن در مقابل مجلس حضور داشتند اما لباس شخصی‌ها مانع شکل‌گیری هر گونه اجتماع بیش از دو نفر می‌‌شدند. لباس شخصی‌ها در چندین مورد اقدام به دستگیری دانشجویان کردند اما با واکنش به موقع معلمان و والدین؛ بازداشت دانشجویان توسط لباس‌شخصی‌ها ناکام ماند.

تجمع اعتراضی مردم و معلمان درپی فراخوان شورای هماهنگی ساعت ۱۰ صبح  در تهران، مقابل مجلس شورای اسلامی و در مراکز استان‌ها، مقابل اداره کل آموزش‌وپرورش و در شهرستان‌ها، مقابل ادارات آموزش‌وپرورش در اعتراض «مسمومیت سریالی دختران دانش‌آموز و ناامنی در مدارس»، «سقوط ارزش پول ملی»، «صدور احکام هیات‌های تخلفات اداری علیه معلمان و فعالان صنفی»، «فروش فضاهای آموزشی، تفریحی، خدماتی و ورزشی متعلق به آموزش‌وپرورش در قالب طرح مولد سازی»، «رفع ممنوعیت تحصیل جهت دانش‌آموزانی که در ماه‌های گذشته بازداشت‌ شده‌اند، «محکومیت برخوردهای تحقیرآمیز و بازداشت همکاران بازنشسته در تجمع  روز ۹اسفند و درخواست آزادی فوری همه پیشکسوتان»، «آزادی همه معلمان زندانی» برگزار شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در  فراخوان خود با اشاره به اینکه سال‌هاست فرهنگیان با استفاده از کنش‌های مختلف، از جمله تجمع، تحصن و اعتصاب خواهان رسیدگی به مطالبات خود هستند، می‌نویسد: «متاسفانه در دولت و مجلس اراده‌ای جهت پاسخ به خواسته‌های بحق فرهنگیان شاغل و بازنشسته وجود ندارد.»

این شورا با تاکید بر اینکه در شش ماه گذشته، شاهد سقوط ارزش پول ملی بوده‌ایم که همچنان ادامه دارد، این اتفاق ناگوار را «نتیجه‌ بی‌کفایتی مسوولان اقتصادی و سیاسی، خصوصا تصمیم‌گیرندگان در عرصه سیاست خارجی دانسته که نمی‌توانند توازنی در عرصه‌ ارتباط مسالمت‌آمیز با کشورهای دیگر داشته باشند.»

در بخش دیگری از این این فراخوان درباره فقر تحمیل شده بر مردم و مسمومیت سریالی دانش‌آموزان، آمده است: «بدیهی است این شرایط، فقر فزاینده‌ای را بر ملت شریف ایران، خصوصا فرهنگیان، بازنشستگان، کارگران و همه مزدبگیران تحمیل کرده [است. تا جایی که] قادر به تامین نیازهای حداقلی زندگی خود نیستند. از طرف دیگر شاهد وقایع تاسف‌بار دیگری هستیم که به‌ویژه می‌توان به ایجاد ناامنی در مدارس از طریق «مسمومیت‌های سریالی» دانش‌آموزان اشاره کرد که سکوت معنادار مسوولان و به‌ویژه نیروهای امنیتی در این رابطه، به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.»

ویدیوهای ارسال شده برای ایران‌وایر نشان می‌دهد که در تهران  جو امنیتی شدیدی در اطراف مجلس و خیابان جمهوری برقرار شده است.

طبق اطلاعات رسیده تجمع بیش از دو نفر با هجوم نیروهای لباس شخصی مواجه می‌شود اما شعار "مرگ بر حکومت بچه کش"  در اعتراض به حملات شیمیایی جمهوری اسلامی به دانش آموزان از سوی تجمع‌کنندگان معترض شنیده می‌شود.

تجمع‌کنندگان در برابر اداره کل آموزش و پرورش شهر مشهد با سر دادن شعار «وزیر بی‌لیاقت، استعفا استعفا» خواهان استعفای وزیر آموزش و پرورش دولت ابراهیم رییسی شدند.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش طی سه ماه گذشته همواره با کم اهمیت جلوه دادن آنچه در مدارس ایران می‌گذشت آن را به شیطنت کودکانه و بهانه‌جویی دانش‌آموزان تقلیل داد و تنها پس از آنکه علی خامنه‌ای خواهان برخورد با عوامل چنین رخدادهایی در مدارس شد از والدین دانش‌آموزان عذرخواهی کرد.

ویدیوی دریافت شده از تجمع والدین معترض و معلمان شهر رشت نشان می‌دهد که این تجمع  مقابل اداره کل آموزش و پرورش استان گیلان با گاز اشک‌آور توسط یگان ویژه و لباس شخصی ها به خشونت کشیده شده اما در عین حال معترضان شعار «بی‌شرف بی‌شرف» سر داده‌اند.

در دیواندره نیز تصاویر ارسال شده به ایران‌وایر نشان می‌دهد که تعداد زیادی نیروی یگان ویژه در محلی که برای برگزاری تجمع تعیین شده حضور دارند و جو شهر به شدت امنیتی گزارش شده است.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار قطعنامه پایانی این تجمع ۹ خواسته تجمع کنندگان را به این شرح اعلام کرد:

۱-  ما معترضین، حاکمیت به ویژه دستگاه‌های امنیتی و قضایی را مسئول حفظ جان شهروندان، دانش‌آموزان و معلمان دانسته و خواهان کنترل سریع اوضاع و پایان دادن بە سرکوب بیولوژیک و تهدید جان شهروندان به ویژه دانش‌آموزان هستیم.

۲- معلمان، ایستادن در کنار مردم را بزرگترین افتخار خود می‌دانند و از دستگاه‌های پروپاگاندا به ویژه صدا و سیما می‌خواهند که دست از تفرقه‌افکنی میان معلمان و سایر اقشار جامعه بردارند.

۳- از حاکمیت می‌خواهیم که مطالبات فرهنگیان را به مطالبات معیشتی صرف و ویژه‌ معلمان تقلیل ندهند، زیرا خواسته‌ ما اجرای قوانینی است که متضمن اصل آزادی انسان است.

۴- شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در رابطه با رویه‌ ناصواب و خارج از هنجار مولدسازی و در قالب آن فروش مدارس و اموال عمومی آموزش و پرورش به حاکمیت اکیدا و صریحا هشدار می‌دهد. حاکمیت باید بداند که حق ندارد اموال عمومی متعلق به مردم را به حراج بگذارد.

۵-از مسئولان می‌خواهیم که بیش از این معلمان را ملعبه‌ طرح نامیمون رتبه‌بندی نکنند و از رفتارهای غیرقانونی و حتی غیراخلاقی در اجرای رتبه‌بندی دست بردارند.

۶-تاکید می‌کنیم که حاکمیت نباید هیات‌های رسیدگی به تخلفات اداری را به مثابه دستگاه سرکوب علیه کارکنان و کارگران به کار بگیرد.

۷-‌ ما خواهان اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق سالانه بر مبنای نرخ تورم هستیم.

۸- برنامه درسی باید متناسب با دانش روز، کودکان را برای زندگی آماده کند. لذا هرگونه سواستفاده از کودکان برای تحقق اهداف جناحی، سیاسی و ایدئولوژیک را به شدت محکوم می‌کنیم.

۹- ما از حاکمیت می‌خواهیم که به حبس دانش‌آموزان در کانون‌های اصلاح و تربیت پایان دهد. معلمان و دانش‌آموزان زندانی را آزاد کند. دانش‌آموزان و دانشجویان ستاره‌دار، زندانی و معلمان اخراج شده، تبعید شده، منفصل از خدمت و زندانی را به کلاس درس بازگرداند.

 

 

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

احضار خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده از جان‌باختگان اعتراضات به دادسرای انقلاب مشهد

۱۶ اسفند ۱۴۰۱
احضار خانواده ابوالفضل آدینه‌زاده از جان‌باختگان اعتراضات به دادسرای انقلاب مشهد