close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

پنج ماه بلاتکلیفی و فشار روانی بر یک زوج معترض در زندان

۲۳ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
این زن و شوهر جوان به‌نام‌های «محمدرضا شعبانی» و «آیدا عُمیرات» از دوم مهرماه در نوشهر بازداشت شده‌اند و هنوز در بلاتکلیفی قرار دارند.
این زن و شوهر جوان به‌نام‌های «محمدرضا شعبانی» و «آیدا عُمیرات» از دوم مهرماه در نوشهر بازداشت شده‌اند و هنوز در بلاتکلیفی قرار دارند.

«ساسان چمن‌آرا»، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق در صفحه اینستاگرام خود از تداوم بلاتکلیفی و فشار روحی و روانی بر برخی از زندانیان سیاسی نوشهر که در جریان اعتراضات سراسری به قتل حکومتی «ژینا (مهسا)امینی» بازداشت شده‌اند، خبر داد.

آقای چمن‌آرا در این پست که روز چهارشنبه، ۲۳ فروردین۱۴۰۱ منتشر کرده، نوشته است که یک زن و شوهر جوان به‌نام‌های «محمدرضا شعبانی» و «آیدا عُمیرات» از دوم مهرماه در نوشهر بازداشت شده‌اند و هنوز در بلاتکلیفی قرار دارند.

بر اساس این گزارش، محمدرضا شعبانی، ۲۱ ساله، دوم مهرماه به همراه همسرش آیدا عُمیرات ،توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و پس از ضرب و شتم شدید از ناحیه‌ی کُلیه و پا که قبل از بازداشت تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، به زندان «تیرکلا» در شهر ساری منتقل شده است.

خانم عمیرات نیز که حین بازداشت با  توهین و تحقیر‌ مواجه شده، به مدت یکماه در سلول انفرادی بسر برده و چهار روز دیگر را در بند عمومی گذرانده و سپس به زندان تنکابن منتقل شده است. این زن جوان، سرانجام بعد از  دو ماه بلاتکلیفی با قرار وثیقه‌ی پانصد میلیون تومانی آزاد شده است.بنا بر این گزارش، محمدرضا شعبانی، ۴۹ روز  را در یک اتاق سفید رنگ و هشت روز را در یک سلول انفرادی عادی گذرانده و پس از تحمل شکنجه های جسمی، روحی و روانی به زندان نوشهر منتقل شده است.

این شهروند ۲۱ ساله که در جریان اعتراضات اواخر شهریورماه در شهر نوشهر بازداشت شده، بیش از ۵ ماه است که در بلاتکلیفی است و مقامات قضایی از آزادی او با قید وثیقه یا صدور حکم خودداری می‌کنند.

 به نوشته ساسان چمن‌آرا، آقای شعبانی با معترضان بازداشت شده ای چون، «جواد روحی»، «عرشیا تک‌دستان» ، «مرتضی سلامت» و «شایان محمدی‌فر»، هم بند است  که همگی به‌‌دلیل فشارهایی که در چند ماه گذشته متحمل شده‌اند، مجبور به مصرف قرص‌های اعصاب و روان هستند و در طول روز فقط یک ساعت زمان هواخوری دارند.

پیشتر عفو بین الملل در بیانیه‌ای نسبت به خطر اعدام عرشیا تکدستان، «مهدی محمدی‌فرد» و «جواد روحی»، از بازداشتی‌های اعتراضات ۳۰ شهریور نوشهر هشدار داده بود.عفو بین‌الملل در بیانیه خود نوشته بود که این شهروندان با شکنجه‌هایی چون «حبس طولانی‌مدت در سلول‌های انفرادی، آویزان کردن، ضرب و شتم، شلاق، شوک الکتریکی، تهدید به مرگ با گذاشتن اسلحه روی پیشانی و تجاوز یا سایر خشونت‌های جنسی از جمله گذاشتن یخ روی بیضه‌ها»، مواجه شده‌اند.

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

مازندران

ثبت نظر

اخبار

تبرئه یک خبرنگار پس از دو سال و نیم حبس در زندان

۲۳ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
تبرئه یک خبرنگار پس از دو سال و نیم حبس در زندان