close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

تایید «قتل و شکنجه سیستماتیک» کودکان در جمهوری اسلامی توسط دیده‌بان حقوق‌بشر

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن در ۴ دقیقه
سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارش تازه‌ای که بامداد سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شده اسا سرکوب گسترده کودکان توسط نیروهای امنیتی ایران را تایید کرد
سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر در گزارش تازه‌ای که بامداد سه‌شنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر شده اسا سرکوب گسترده کودکان توسط نیروهای امنیتی ایران را تایید کرد

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر، در گزارش تازه‌ای که بامداد سه‌شنبه ۵اردیبهشت۱۴۰۲ منتشر شده، اساس سرکوب گسترده کودکان توسط نیروهای امنیتی ایران را تایید کرد و نوشت در جریان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، کودکان بسیاری کشته شده و مورد شکنجه، تعرض جنسی و ناپدیدسازی قرار گرفته‌اند.

بنابرآنچه در گزارش تازه این نهاد حقوق‌بشری آمده است، نهادهای امنیتی برخلاف کلیه قوانین «حقوق کودک» و میثاق‌نامه‌های بین‌المللی که ایران نیز به برخی از آن‌ها متعهد شده است، کودکان معترض را تحت بازداشت، بازجویی، و پیگرد قرار داده‌اند.

دستگاه قضایی ایران نیز در همدستی با نهادهای امنیتی، اجازه دسترسی به وکلای انتخابی را برای این کودکان صادر نکرده و آن‌ها را بدون حق دادرسی عادلانه، با اتهامات مبهم محکوم کرده است.

بر اساس این گزارش، شماری از کودکان بازداشت شده خارج از دادگاه‌های نوجوانان مورد محاکمه قرار گرفته‌اند که «اختیار منحصربه‌فرد قضایی در حوزه کودکان را دارا هستند.»

در جریان رسیدگی به پرونده «روح‌الله عجمیان»، نیروی بسیجی کشته شده در کرج در جریان برگزاری چهلم «حدیث نجفی»، دست‌کم سه فرد زیر ۱۸ سال در دادگاه انقلاب کرج محاکمه شدند. دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اتهامات مرتبط با کودکان را ندارد.

سازمان حقوق‌بشر ایران در بخش دیگری از گزارش خود تایید کرده است که شماری از کودکان بازداشت شده، بعد از آزادی امکان بازگشت به مدرسه را نداشته و یا دریافت خدمات رفاه اجتماعی خانواده‌های آنها را قطع شده‌ است.

«تارا سپهری‌فر»، پژوهشگر ارشد ایران در سازمان دیده بان حقوق‌بشر در این گزارش تاکید کرده است که: «رهبران ایران نیروهای امنیتی بی‌رحم خود را برای آزار جنسی و شکنجه کودکان آزاد گذاشته‌اند و کودکان را تحت محاکمه‌های نامنصفانه مضحک قرار داده‌اند.»

او همچنین گفته است که مقامات امنیتی ایران «در طول هفت ماه گذشته از اعمال قدرت تحمیلی حکومت برای ساکت کردن کودکان نیز ابایی نداشته‌اند.»

بر اساس گزارش این سازمان حقوق‌بشری، در فاصله زمانی شهریور تا بهمن‌۱۴۰۱ سواستفاده علیه ۱۱ کودک را مورد بررسی قرار داده و جزییات جدیدی در مورد دو مورد گزارش شده قبلی ثبت کرد.

این گزارش تایید می‌کند که نیروهای امنیتی حکومت ایران، چشم کودکان بازداشت شده را بسته و آن‌ها را مورد شکنجه و آزار قرار می‌دادند.

خانواده یک نوجوان ۱۷ ساله اسنادی را در اختیار سازمان حقوق‌بشر ایران قرار داده که نشان می‌دهد «مقامات او را مورد ضرب‌و‌شتم و تجاوز جنسی قرار دادند» به‌طوریکه «با کبودی بدن و خونریزی مقعد» مواجه شده است.

بر اساس این گزارش، بازجوها پسر دیگری را «با فرو کردن سوزن زیر ناخن‌هایش» شکنجه کردند. یک نوجوان ۱۶ ساله نیز پس از ضرب‌وشتم، شوک الکتریکی و تجاوز جنسی، دو بار تلاش برای خودکشی داشته است.

کوتاهی عمدی و اهمال در رسیدگی پزشکی به کودک ۱۳ ساله‌ای که در جریان این اعتراضات دستگیر شده و در جریان بازداشت به‌دلیل ضرب‌و‌شتم از ناحیه دنده دچار شکستگی شده بود نیز، در این گزارش به‌عنوان یکی از روش‌های شکنجه کودکان ثبت شده است.

در بخش دیگری از این گزارش همچنین آمده است که والدین و خانواده‎های این کودکان اغلب در خصوص اطلاع‌رسانی درمورد آنچه بر فرزندانشان گذشته وادار به سکوت شده‌اند.

سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر تاکید کرده است که این سواستفاده‌ها با ده‌ها نمونه دیگر گزارش شده توسط فعالان و گروه‌های حقوقی مطابقت دارد.

بر اساس مستندات رسیده به دیده‌بان حقوق‌بشر، در زاهدان دو برادر ۱۷ و ۱۹ ساله تحت شدیدترین بازجویی‌ها و شکنجه‌ها قرار دارند تا علیه پدر خود اعتراف کنند. این سازمان همچنین تایید کرده است که این دو برادر متاثر از برخوردهای جنسی و فشار شکنجه، اقدام به خودکشی کرده‌اند که موفق نبوده است.

در گزارش دیگری که مستند شده یک دانش آموز دبیرستانی پس از بازداشت در ماه نوامبر، مورد شکنجه‌های طولانی مدت با شوک الکتریکی و باتوم و شلاق قرار گرفته است.

دیده‌بان حقوق‌بشر در این گزارش موارد متعددی از دختران و پسرانی را ذکر کرده که مورد بازداشت و تجاوز و شکنجه قرار گرفته‌اند.

دیده‌بان حقوق‌بشر ایران تنها نهاد حقوق‌بشری نیست که بازداشت، آزار، تجاوز، شکنجه و قتل کودکان در جریان اعتراضات را راستی‌آزمایی و تایید کرده است.

در روز پایانی سال ۱۴۰۱، «جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران در نشست شورای حقوق بشر در ژنو، با اشاره به کشتن، زندانی کردن، ناپدیدسازی‌های اجباری، شکنجه، اذیت‌وآزار و تجاوز جنسی به معترضان از سوی نیروهای امنیتی گفته بود که جمهوری اسلامی ممکن است «جنایت علیه بشریت» مرتکب شده باشد.

۱۵ روز بعد در ۱۵فروردین۱۴۰۲، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل متحد به‌دلیل تداوم وخامت وضعیت حقوق‌بشر در ایران، قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران را تصویب کرد.

پیش از آن و در آذر سال گذشته نیز، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل به تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب جدید برای انجام تحقیقات در مورد گزارش‌های نقض حقوق‌بشر در جمهوری اسلامی ایران رای مثبت داد.

این نخستین‌ باری است که از انقلاب ۱۳۵۷ تا کنون* کمیته‌ای این چنین برای بررسی موارد نقض حقوق‌بشر در ایران تشکیل می‌شود.

 

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

کردستان

ثبت نظر

اخبار

مسمومیت‌ دانش‌آموزان؛ مدارس تهران،کرج،همدان و سنندج هدف قرار گرفتند

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
مسمومیت‌ دانش‌آموزان؛ مدارس تهران،کرج،همدان و سنندج هدف قرار گرفتند