close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
استان‌وایر

آشپزخانه مرکزی زندان فشافویه؛ انگشت آشپز غذای زندانیان شد

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
خواندن در ۲ دقیقه
آشپزخانه مرکزی زندان فشافویه؛ انگشت آشپز غذای زندانیان شد

استان‌وایر - «اطلس زندان‌های ایران» طی گزارشی که روز سه‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰  منتشر شد، وضعیت آشپزخانه مرکزی زندان تهران بزرگ (فشافویه) را در فاصله مهر ۱۳۹۹ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بررسی کرده است.

 در بخشی از این گزارش به نقل از یکی از مسوولان قصابی این زندان آورده شده که در اسفند  ۱۳۹۹، زمانی که در حال چرخ کردن گوشت ها بوده، انگشت اشاره دست راستش به همراه گوشت ها چرخ شده است.

او گفته است روز بعد زندانیان آشپز که از این پیشامد مطلع بودند، عدس‌پلو نخوردند اما مابقی زندانیان بی‌خبر از ماجرا، وعده آن روز را صرف کردند.

این زندانی که بند اول انگشت دست راستش را از دست داده، در حال حاضر خارج از زندان است. او در این‌باره شکایتی نکرده چون گمان ‌می‌کرده است طرف مقابل آن‌قدر قوی و پرنفوذ است که لبه تیز پرونده را به سمت خود او برگرداند.

در بخش دیگری از این گزارش به استفاده از گوشت‌های منجمدی که تولید آن‌ها مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ است، اشاره شده است. این در حالی است که گوشت‌های منجمد پس از حدود یک تا دو سال منقضی می‌شوند. این گوشت‌ها دست‌کم در طول شش ماه گذشته به صورت مداوم جزو وعده‌های غذایی زندانیان بوده‌اند.

هم‌چنین گفته شده تعدادی موش نیز در محیط آشپزخانه مرکزی این زندان دیده شده است. این موش‌ها عموماً در ساعات پایانی شب از مواد غذایی موجود در آشپزخانه استفاده می‌کنند.

براساس این گزارش، در بهمن ۱۳۹۹، یک زندانی در آشپزخانه مرکزی این زندان به دلیل مشکل فنی دیگ صنعتی (زودپز) که باعث شده بود فشار بخار درون دیگ، غذا را روی بدن زندانی تخلیه کند، دچار سوختگی ۴۸ درصدی شد.

سوختگی او به دلیل نبودن جعبه کمک‌های اولیه و غفلت دیگر زندانیان که پتویی روی تن این زندانی انداختند، تشدید و باعث شده بود بخش‌هایی از پتو به بدن او بچسبد.

مسوولان وقت زندان، از جمله ریاست آشپزخانه و افسرنگهبان فردای آن روز زندانیان را تهدید کرده بودند که در صورت انتشار این خبر، با ریاست زندان طرف خواهند شد و بنا بر قاعده، انتشار اخبار محرمانه زندان جرم است.

در نهایت مسوول فنی زندان علت حادثه را «نقض فنی در واشر تیان» (دیگ) تشخیص داده بود.

آسیب سوختگی بر بدن این زندانی به حدی بود که تحت عمل پیوند پوست و ماهیچه قرار گرفت.

در این گزارش به آلودگی آب زندان تهران بزرگ که برای زندانیان مشکلات پوستی، گوارشی و پوسیدگی دندان به وجود آورده بود، اشاره شده است.

زندان تهران بزرگ بزرگ‌ترین زندان کشور است. هر چند اردوگاه فشافویه نام بخش حرفه‌آموزی و کاردرمانی این زندان است اما بسیاری کل زندان تهران بزرگ را به نام زندان فشافویه می‌شناسند. زندان تهران بزرگ در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد.

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید: [email protected]

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسوول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید: www.ostanwire.com

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

عکس

تبعیض روی سکوها حتی در شرایط کرونا

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
شما در ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
تبعیض روی سکوها حتی در شرایط کرونا