close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
استان‌وایر

ادای احترام سفیر روسیه به تدوین کننده قرارداد ترکمانچای خبرساز شد

۲۱ بهمن ۱۴۰۰
خواندن در ۲ دقیقه
ادای احترام سفیر روسیه به تدوین کننده قرارداد ترکمانچای خبرساز شد

استان‌وایر- انتشار توییتی در حساب رسمی سفارت روسیه در تهران جنجال برانگیز شده و واکنش گسترده کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشته است.

در این توییت، لوان جاگاریان به بنای یادبود الکساندر گریبایدوف ادای احترام کرده است. توییتر سفارت روسیه در ایران، این توییت را با هشتگ «ما به یاد داریم» منتشر کرده است.

این توییت و تصاویر به دلیل نقش گریبایدوف در مذاکرات ترکمانچای و نگارش عهدنامه آن با واکنش منفی کاربران ایران رسانه‌های اجتماعی روبرو شده است.

عهدنامه ترکمانچای ۲۰ بهمن ۱۲۰۶ در منطقه ای به همین نام میان عباس میرزا ولیعهد وقت ایران و گریبایدوف امضا شد و به جدایی بخش‌های وسیعی از خاک ایران و الحاق آن به روسیه، اخذ غرامت ۲۰ میلیون روبلی از ایران و ضبط نسخ خطی کتابخانه شیخ صفی الدین اردبیلی و انتقال آن به روسیه انجامید.

الکساندر سرگئی ویچ گریبایدوف که سفیر کبیر روسیه در تهران بود در ۹ بهمن ۱۲۰۷ در جریان شورشی در تهران تهران به دست معترضان کشته شد.

این نخستین بار نیست که اقدامات «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در تهران با واکنش منفی شهروندان ایرانی روبرو شده است.

در مرداد ماه امسال نیز انتشار عکسی در حساب رسمی سفارت روسیه در تهران توجه کاربران ایرانی شبکه‌‌های اجتماعی را جلب کرد و با واکنش‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد.

در این عکس، «لوان جاگاریان»، سفیر روسیه در کنار «سایمون شرکلیف»، سفیر جدید بریتانیا در ایران حضور داشتند.

آن‌چه این عکس را جنجالی کرد، محل نشستن سفرای روسیه و بریتانیا بود که همان محل ملاقات «استالین»، «روزولت» و «چرچیل»، رهبران شوروی، امریکا و بریتانیا در سال ۱۹۴۳ و در جریان «کنفرانس تهران» است.

این دیدار تاریخی برای همکاری نیروهای متفقین علیه آلمان نازی در جریان جنگ جهانی دوم برگزار شد. برخی از مورخان عدم حضور مقامات ایران در این دیدار را نشانه موقعیت ضعیف ایران در مقابل قدرت‌های جهانی در آن مقطع می‌دانند.

سفیر روسیه در تهران به دنبال انتشار این عکس به وزارت امورخارجه احضار شده بود.

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید:  [email protected]

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسوول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید:  www.ostanwire.com

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

تهران

ثبت نظر

ویدیو

سیسمونی‌های لوکس؛ آغاز زندگی با سرشیشه طلا و کالسکه ۳۰ میلیون تومانی

۲۱ بهمن ۱۴۰۰
سیسمونی‌های لوکس؛ آغاز زندگی با سرشیشه طلا و کالسکه ۳۰ میلیون تومانی