close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

انجمن سبز چیا؛ جنگل‌های مریوان در آتشی جهمنی می‌سوزند

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
انجمن سبز چیا؛ جنگل‌های مریوان در آتشی جهمنی می‌سوزند

طی سه روز گذشته جنگل‌ها، مراتع و علف‌زارهای بیش از ١٣ روستای در مریوان، طعمه حریق شده و همچنان در آتش می‌سوزند.

«انجمن سبز چیا» مریوان، طی اطلاعیه‌ای که امروز شنبه ١٤مرداد١٤٠٢، در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، گستره و دامنه این آتش سوزی را «جهنمی» توصیف کرده است.

طبق اعلام این نهاد مستقل مدنی، در حال حاضر حریق در مناطق جنگلی روستاهای «ده‌ره‌وه‌ران»، «کیکن»، «نه‌چی»، «هه‌نجیران»، «مرانه»، «بایه‌وه»  و «کولیت» همچنان زبانه می‌کشد و با شدت در حال گسترش است.

انجمن سبز چیا، در اطلاعیه خود با اشاره به تلاش شبانه‌روزی تیم‌های امدادرسان مردمی و فعالان زیست‌محیطی برای مهار حریق، نوشته: «اعضای انجمن سبز چیا و داوطلبین، ٤٨ ساعت است نخوابیده و در حال پیکار با آتش هستند.»

این نهاد مردمی، همچنین ضمن درخواست کمک از مردم منطقه در اطلاعیه خود آورده: «این مجموعه خسته، گرسنه، تشنه هستند و به خواب و استراحت نیاز دارند. روز، روز همت و پشتکار است. هر کس هرچه در توان دارد نباید دریغ کند، اجازه ندهید این روز برایمان به حسرت تبدیل شود.»

«ناجی کانی سانانی»، فعال زیست‌محیطی و مدیرعامل انجمن سبز چیا، در گزارش تصویری که امروز شنبه چهاردهم مرداد، در صفحه اینستاگرامی این نهاد مدنی منتشر شده، همچنین از شروع حریق در جنگل‌های هم‌جوار با محله «کوره موسوی» مریوان خبر داد.

این فعال مدنی با اشاره به گسترش زبانه‌های آتش در مناطق جنگلی روستاهای «آسنه»، «مرانه»، «کولیت»، «بلکه‌ر» و «باخان»، تاکید کرد: با اینکه این مناطق چندین کیلومتر از یکدیگر فاصله دارند اما شدت و گستره آتش سوزی به قدری وسیع است که دامنه‌های آن در این مناطق در حال نزدیک شدن به هم هستند.

گفتنی است که طی سه روز گذشته و در جریان اطفاء حریق دو نفر از نیروهای امداد رسان مردمی زخمی شده و آسیب دیده‌اند.

از روز پنج‌شنبه گذشته و در پی فراخوان انجمن سبز چیا برای کمک به مهار آتش سوزی در مناطق جنگلی روستاهای مریوان همزمان با شدت یافتن آتش سوزی در در منطقه علاوه بر نیروهای مردمی، انجمن‌های زیست محیطی شهرهای سنندج، سقز، پاوه و بانه گروه‌های امدادی خود را برای کمک به کنترل و مهار آتش سوزی به منطقه اعزام کرده‌اند.

آتش سوزی در جنگل‌ها، مراتع و علف‌زار روستاهای مریوان از روز پنجشنبه دوازدهم مرداد ماه ١٤٠٢، ابتدا از جنگل‌های روستای ده‌ره‌وه‌ران، در شمال غرب این شهر شروع شد و به علت صعب العبور بودن منطقه و وزش باد همچنان در حال پیشروی به سایر مناطق جنگلی روستاهای اطراف از جمله «هەنجیران»، «کیکن»، «گوماره‌لنگ»، «نه‌چی»، «مرانه»، «بایه‌وه»، «هانه‌شیخان»، «بناوه‌چله»، «قامیشه‌له» و «میرگه‌دریژه» است.

جز روستای گوماره‌لنگ، عمده این روستاها که جزو مناطق مرزی میان کردستان ایران و اقلیم کردستان عراق هستند، پیش‌تر مسیر تردد کولبران بوده و علاوه بر پایگاه هنگ‌های مرزی، پایگاه‌های وابسته به سپاه پاسداران نیز در این مناطق مستقر هستند.

در حالی که آتش‌سوزی گسترده‌ای جنگل‌ها و علفزارهای شهرستان مریوان در استان کردستان را فراگرفته‌ است، نیروهای امنیتی در این شهر اقدام به بازداشت پنج فعال محیط زیستی کرده‌اند.

سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو»، روز شنبه ۱۴ مرداد، اسامی بازداشت شدگان را «آزاد روحی»، «لایق احمدی»، «سرکَوت عبادی»، «آلان اردشیری» و «دلیر محمدی »اعلام کرده و نوشته از سرنوشت آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

هه‌نگاو گزارش کرده سه تن از این فعالین زیست‌محیطی مریوان به نام‌های آزاد روحی، لایق احمدی و سرکَوت عبادی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته توسط نیروهای اداره اطلاعات بازداشت شده‌ و دستگیری آن‌ها همراه با خشونت بوده است.

آلان اردشیری و دلیر محمدی نیز روز چهارشنبه ١١ مرداد ماه ١٤٠٢، در منزل خود با یورش نیروهای اطلاعاتی دستگیر شده‌اند.

لازم به اشاره است که در ادامه آتش‌سوزی‌های ناگهانی در مناطق جنگلی مریوان، اواخر تیرماه سال جاری نیز مناطق جنگلی روستاهای «پیله»، «سه‌له‌سی»، «چاوگ» و «سیف»، طعمه حریق شده و دست‌کم ٢٦٠ هکتار از جنگل‌های این منطقه در آتش سوختند.

خبرگزاری رکنا گزارش کرده بر خلاف ادعای مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان که پیشتر آتش‌سوزی را عمدتا «سطحی» توصیف کرده بود، آتش‌سوزی مریوان در واقع «عمقی» بوده، «به طوری‌که تاکنون بیش از ۲۰۰ هکتار از اراضی و تنه درختان زیادی طعمه حریق شده است.»

هنوز علت آتش‌سوزی‌های اخیر، رسما اعلام نشده است اما نهادهای امنیتی و افراد سودجو در این مورد در مظان اتهام هستند. از جمله گفته می‌شود سپاه برای ممانعت از مخفی شدن افراد و گروه‌هایی که از سوی جمهوری اسلامی «تروریست» خوانده می‌شوند، دست به آتش زدن جنگل‌های این منطقه می‌زند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

۹ شهروند بهایی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شدند

۱۴ مرداد ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
۹ شهروند بهایی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شدند