close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

چهار زندانی سیاسی کرد برای اجرای اعدام به قزلحصار منتقل شدند

۸ بهمن ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
چهار زندانی سیاسی کرد برای اجرای اعدام به قزلحصار منتقل شدند
تجمع حانواده‌های چهار زندانی سیاسی مقابل زندان اوین
تجمع حانواده‌های چهار زندانی سیاسی مقابل زندان اوین
تجمع علیه اعدام در فرانکفورت
تجمع علیه اعدام در فرانکفورت

بر اساس گزارش دو رسانه حقوق بشری هرانا و هه‌نگاو، وفا آذربار، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و پژمان فاتحی، چهار زندانی سیاسی کُرد جهت اجرای حکم اعدام از زندان اوین تهران به زندان قزلحصار کرج منتقل شدند.

خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی روز یکشنبه ششم بهمن اعلام کردند پس از ۱۹ ماه بی‌خبری، امروز فرزندانمان را زنده دیدیم، به ما گفتند این آخرین‌ دیدار است.

خانواده‌های چهار زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام، روز یکشنبه۸بهمن برای ملاقات با این زندانیان سیاسی فراخوانده شده و در مقابل این زندان تجمع کرده‌ بودند.

«پژمان فاتحی»، «محسن مظلوم»، «محمد فرامرزی» و «وفا آذربار»، چهار زندانی سیاسی کُرد هستند که حکم اعدام آن‌ها توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر شده و نهادهای حقوق‌بشری درباره خطر اعدام قریب‌الوقوع آن‌ها هشدار داده‌اند.

«جوانا طیمسی»، همسر محسن مظلوم، با انتشار پیامی در شبکه‌های اجتماعی «ایکس» نوشته خانواده‌های این چهار زندانی سیاسی برای ملاقات وارد زندان اوین شده‌اند. 

خانم طیسمی نوشته پژمان فاتحی، یکی از زندانیان در خطر اعدام در ملاقات با مادرش گفته است: «این مرگ برای من یک مرگ با افتخار است؛ برایم سیاە نپوشید و گریه نکنید.» 

کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد، شامگاه شنبه۷بهمن، با انتشار اطلاعیه درباره خطر اجرای حکم اعدام پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار هشدار داد.

این کمپین در اطلاعیه خود نوشت عصر امروز‌ (شنبه هفت بهمن)  از سوی شعبه‌ی اجرای احکام و نهادهای امنیتی با خانوادە‌های این زندانیان سیاسی تماس گرفته‌اند تا برای ملاقات با فرزندانشان، فردا صبح ‌زود به زندان‌ اوین مراجعه کنند. 

کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد با بیان اینکه تلاش‌های وکلا برای ثبت دادنامه‌ اعاده‌ دادرسی در دیوان عالی کشور بی‌نتیجه مانده است، هشدار داده باتوجه به نمونه‌های مشابه و سوابق پیشین جمهوری اسلامی، این خطر جدی است که احکام اعدام این چهار نفر طی ساعات آینده اجرا شود.

محسن مظلوم، محمد فرامرزی، پژمان فاتحی و وفا آذربار اوایل تیر۱۴۰۱ از سوی نیروهای امنیتی حکومت ایران بازداشت شدند.

روز ۱۶دی امسال رسانه‌های حقوق‌بشری گزارش کردند که حکم اعدام این چهار نفر توسط دستگاه قضایی جمهوری اسلامی صادر شده است.

در مدت یکسال و نیم گذشته خانواده‌ها این زندانیان از محل نگهداری و سرنوشت فرزندانشان هیچ‌گونه اطلاعی نداشته‌اند و این زندانیان در تمام این مدت از حق دسترسی به وکیل، تماس و ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند.

«مسعود شمس‌نژاد»، وکیل این چهار زندانی در معرض اعدام، از ناعادلانه بودن روند دادرسی این زندانیان خبر داده و در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است: «از زمانی‌که وکالت خانواده‌های این چهار زندانی را قبول کردم، متاسفانه نه‌ موکلینم از حقوق خود برخوردار بودند و نه من. وکالت من تنها روی کاغذ و دوندگی بی‌سرانجام بوده، فرایند دادرسی  و محکومیت نهایی اعدام را عادلانه و منصفانه نمی‌دانم.»

به گفته او، «پیش‌تر اعاده دادرسی نیز علی‌رغم ثبت در سیستم به‌خاطر عدم پیوست آرای بدوی و فرجام، رد شده بود. درحالی‌که، آرای پرونده‌های امنیتی معمولا ابلاغ نمی‌گردد و وکیل صرفا به نسخه استنساخ شده آن دسترسی دارند.»

این وکیل دادگستری تاکید کرده: «این افراد در یک دادرسی یک‌طرفه و ناعادلانه و بدون استفاده از حق دفاع در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارند.»

پس از انتشار خبر احتمال اجرای حکم اعدام این چهار زندانی سیاسی، بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به اعدام قریب‌الوقوع این افراد هشدار داده و در شماری از شهرهای جهان نیز تجمعاتی با شعارهای نه به اعدام برگزار شده است.

نرگس محمدی، برنده زندانی جایزه صلح نوبل با انتشار پیامی از زندان از مردم ایران خواسته است مادران این چهار زندانی سیاسی را تنها نگذاشته و هر جا که ایستاده‌اند در مقابل اعدام سکوت نکنند.

خانم محمدی در این پیام خطاب به مادران چهار زندانی سیاسی کرد نوشته «با تمام قلبم با شما هستم. گر چه این سوی دیوارم، اما تپش قلبتان را میشنوم. گرمای تنتان را در این سوز بی رحم حس می کنم. چشمانم به این تپه هاست، اما صدای جریان خون جوانانمان را که از دیروز تا فردا زیر آن جاری است، میشنوم. بیقرارم.»

براساس ویدیوهای رسیده به «ایران‌وایر»، شماری از شهروندان و اعضای خانواده  چهار زندانیان سیاسی، در شهر فرانکفورت آلمان و در مقابل کنسولگری جمهوری اسلامی تجمع اعتراضی برگزار کرده و علیه مجازات اعدام شعار دادند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

ضرب‌ و شتم زندانیان بند ۴ قزلحصار در پی شعاردهی علیه اعدام

۸ بهمن ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
ضرب‌ و شتم زندانیان بند ۴ قزلحصار در پی شعاردهی علیه اعدام