close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

موج اعدام در ایران؛ ۱۰ زندانی دیگر به دار آویخته شدند

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
موج اعدام در ایران؛ ۱۰ زندانی دیگر به دار آویخته شدند

در ادامه موج گسترده اجرای احکام اعدام در زندان‌های ایران، دست‌کم ۱۰ زندانی دیگر از جمله ۲ زن در زندان‌های ارومیه، سلماس و نیشابور اعدام شدند.

بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در اولین ساعت صبح روز شنبه ۲۹ اردیبهشت ماه، حکم اعدام دست‌کم ۵ مرد و یک زن در زندان مرکزی ارومیه به اجرا درآمد. 

سازمان حقوق بشر ایران هویت این شش زندانی که همگی با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، پروین موسوی، ۵۳ ساله، اهل مراغه، رامین لوندی، ۲۹ ساله، اهل ارومیه،  منصور ناصری، ۴۵ ساله، اهل بوکان، یوسف سعیدی‌چهره، ۳۰ ساله، اهل ارومیه، پرویز میرقاسمی، اهل ارومیه و زندانی دیگری با فامیلی جبلی، اهل تبریز اعلام کرده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا نیز گزارش کرده حکم اعدام فاطمه عبداللهی که به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بود، در زندان نیشابور اجرا شده است.

بر اساس گزارش‌ها خانم عبداللهی دهمین زنی است که اعدامش در سال ۲۰۲۴ به ثبت می‌رسد. همچنین از سال ۲۰۱۰ نیز اعدام ۲۱۹ زن در ایران شناسایی و به ثبت رسیده است.

ساره صدیقی همدانی، که پیشتر با پروین موسوی در زندان ارومیه هم‌بند بوده، در مصاحبه با شبکه خبری صدای آمریکا گفته موسوی بی‌گناه بود و در حالی‌ به عنوان متهم ردیف سوم یک پرونده به اعدام محکوم شد که متهم ردیف دوم همان پرونده با وجود داشتن سابقه کیفری، تبرئه و از زندان آزاد شده بود.

هرانا همچنین اعلام کرد حکم سه زندانی با اتهامات مواد مخدر «در زندان سلماس» در استان آذربایجان غربی اجرا شده است.

بر اساس این گزارش، اصغر حاجی‌زاده،‌ اهل سلماس و دو زندانی اهل مهاباد و روستای «خرگوش»‌ از توابع سلماس اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل در آخرین گزارش سالانه این سازمان درباره اعدام در ایران که ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ منتشر شد به افزایش چشمگیر اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر اشاره کرد و هشدار داد که بیش از نیمی از ۸۵۳ حکم اعدام صادر شده در سال ۲۰۲۳ در ایران، یعنی ۴۸۱نفر به دلیل جرایم مرتبط با مواد مخدر اعدام شده‌اند.

سازمان «مانیتورینگ حقوق بشر ایران» هم ۲۱ اردیبهشت امسال افزایش آمار اعدام در جمهوری اسلامی را «بسیار نگران‌کننده» خواند و اعلام کرد که زندانیان مرتبط با جرائم مواد مخدر اغلب از حاشیه شهرها و از اقشار فقیر جامعه هستند که در یک روند دادرسی ناعادلانه به اعدام محکوم می‌شوند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ طلا صعودی شد

۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ایران‌وایر
خواندن در ۱ دقیقه
قیمت طلا و سکه امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ طلا صعودی شد