close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
ادیان

تمرکز سرکوب و آزار بهاییان در اردیبهشت بر روی زنان

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
کیان ثابتی
خواندن در ۴ دقیقه
زنان بهایی که در اردیبهشت ۱۴۰۳ از سوی جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند؛ از ردیف اول از راست به چپ: بهاره لطفی- آرزو سبحانیان و یگانه روحبخش- یکتا فهندژ- ندا عمادی ردیف دوم از راست به چپ: پرستو حکیم- نسیم ثابتی-ندا بدخش- نگین خادمی ردیف سوم از راست به چپ: یگانه آگاهی- شانا شوقی- رویا ثابت- مژگان شاهرضایی
زنان بهایی که در اردیبهشت ۱۴۰۳ از سوی جمهوری اسلامی مورد آزار و اذیت قرار گرفتند؛ از ردیف اول از راست به چپ: بهاره لطفی- آرزو سبحانیان و یگانه روحبخش- یکتا فهندژ- ندا عمادی ردیف دوم از راست به چپ: پرستو حکیم- نسیم ثابتی-ندا بدخش- نگین خادمی ردیف سوم از راست به چپ: یگانه آگاهی- شانا شوقی- رویا ثابت- مژگان شاهرضایی

سرکوب و آزار بهاییان ایران بر روی زنان متمرکز شده است

فشار و آزار شهروندان بهایی در نیمه اول اردیبهشت همچنان ادامه داشته و همچون ماه‌های گذشته، نوک پیکان این حملات، به سمت زنان بهایی بوده است. در گزارش زیر، برخی موارد آزار و سرکوب بهاییان در نیمه اول اردیبهشت مرور شده است.

***

آخرین دفاعیات ده زن بهایی در اصفهان

جلسه آخرین دفاع ده زن بهایی ساکن اصفهان، اول اردیبهشت۱۴۰۳، در بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب اصفهان برگزار شد. متهمان همراه با وکلای خود در جلسه شرکت کرده و به دفاع از خود پرداختند. اتهام این افراد، تبلیغ علیه دین از طریق اشاعه عقاید بهایی بوده است. 

این شهروندان بهایی، اتهامات وارده را رد کرده و گفته‌اند که مواردی را که در بازجویی‌ها پذیرفته‌اند قبول ندارند، زیرا براثر فشار و اجبار از آنان گرفته شده است. 

وزارت اطلاعات در زمان دستگیری و بازجویی این شهروندان بهایی به‌منظور جلب شکایت از ایشان، دست به ارعاب و تهدید نزدیکان و همسایگان این زنان زد و تعدادی را مجبور به شهادت اجباری علیه این ایشان کرد. 

این شهروندان بهایی در آبان سال گذشته در منازل شخصی خود در اصفهان بازداشت شده و همگی پس از مدتی، به قید وثیقه آزاد شدند. اسامی این ده شهروند زن بهایی عبارتند از: «یگانه آگاهی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، پرستو حکیم، مژگان شاهرضایی، بهاره لطفی، ندا بدخش (آگاه)، نگین خادمی و ندا عمادی.»

برگزاری دادگاه پنج شهروند بهایی در کرمان

دومین جلسه دادگاه پنج شهروند بهایی روز چهارشنبه ۵اردیبهشت، در دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد. اتهام این شهروندان بهایی، فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام عنوان شده است. 

دادگاه در زمانی کمتر یک ساعت با حضور دو وکیل برگزار شد و پس از پایان جلسه، متهمان منتظر نتیجه و رای دادگاه هستند. 

«پریدخت شجاعی باغینی، یکتا فلاح، شهرام فلاح، فواد شاکر ارکانی و بهنام پوراحمری کرمانی»، اسامی پنج متهم بهایی مذکور هستند. 

این پنج تن در یک مهمانی در ۲۱تیر۱۴۰۲ دستگیر شده و هرکدام پس از هفت تا ۱۴ روز، به قرار وثیقه آزاد شدند. 

نخستین جلسه دادگاه این شهروندان در ۱۴بهمن۱۴۰۲، با حضور وکلای مدافع، به‌مدت یک ساعت در دادگاه انقلاب کرمان برگزار شد. 

آغاز محکومیت نسیم ثابتی در مشهد

در روز شنبه ۷مرداد۱۴۰۲، ۹ شهروند زن بهایی به دادسرای انقلاب مشهد احضار شدند. یکی از آن‌ها به نام «رویا ملکوتی» بازداشت و بقیه تا اطلاع بعدی آزاد شدند. «نسیم ثابتی»، یکی از احضارشدگان مزبور بود. 

دادگاه انقلاب مشهد این ۹ شهروند بهایی را در ماه‌های بعد با برگزاری چندین جلسه دادگاه به حبس‌هایی از یک تا شش سال محکوم کرد. از این تعداد، سه تن تاکنون به زندان وکیل آباد مشهد منتقل شده و نسیم ثابتی، چهارمین متهم از این پرونده است که برای گذراندن سه سال حبس، راهی زندان شد. 

نسیم ثابتی را بابت اتهام «عضویت در جمعیت یا شبه‌جمعیت به قصد بر هم زدن امنیت کشور»، با استناد به ماده ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی به سه سال زندان و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» (فعالیت تبلیغی بهایی) با استناد به ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به هشت ماه زندان، مجموعا به سه سال و هشت ماه حبس تعزیری محکوم است. 

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد، یعنی سه سال زندان برای خانم ثابتی اجرا خواهد شد.

پلمب اماکن کسب در استان چهارمحال و بختیاری

ماموران اداره اماکن در روز ۱۲اردیبهشت، دست‌کم محل کسب چهار شهروند بهایی را در شهرهای شهرکرد و فرخشهر پلمپ کردند. واحدهای صنفی متعلق به «سینا موقن»، «فرشاد موقن»، «پدرام احمدی» و «بهنام محمد‌علی‌پور» بوده که در زمینه باطری‌سازی، رادیاتور و اگزوز‌سازی فعالیت می‌کرده‌اند. 

ماموران محل‌های کسب ایشان را به این دلیل که در یکی از اعیاد دینی بهایی تعطیل کرده بودند، پلمب کردند. 

جمهوری اسلامی در چهار دهه گذشته، به‌شکل‌های مختلف مانند اخراج از محل کار یا پلمب محل کسب، از فعالیت‌های اقتصادی شهروندان بهایی جلوگیری کرده است. در چند سال اخیر، سرکوب اقتصادی بهاییان بیشتر در شهرهای کوچک صورت گرفته است. پلمب محل کسب شهروندان بهایی در شهرهای گرگان، همدان و رفسنجان در ماه‌های گذشته، ازجمله این موارد هستند. 

۸۰ روز بی‌خبری از رویا ثابت، شهروند بهایی در شیراز

«رویا ثابت»، شهروند بهایی ساکن امارات که برای دیدار و پرستاری از مادر و پدر خود به شهر شیراز سفر کرده بود، پس از چند بار احضار و معرفی خود به اداره اطلاعات سپاه شیراز، در آخرین احضار، در ۲۶بهمن بازداشت شد. 

پس از ۸۰ روز از دستگیری رویا ثابت، همچنان هیچ اطلاعی از اتهام و محل نگهداری این شهروند بهایی در دست نیست. تنها اطلاعات موجود از رویا ثابت، چند مرتبه تماس تلفنی و یک بار ملاقات در دادگاه انقلاب است. 

رویا ثابت در ۱۴دی سال گذشته برای مراقبت از پدر و مادر سالمند و بیمارش سفری کوتاه به ایران می‌کند. دو روز پیش از مراجعت به امارات، ماموران اطلاعات سپاه در ۳بهمن به منزل خانواده ثابت مراجعه کرده و کلیه مدارک شناسایی و بلیط برگشت رویا را توقیف می‌کنند. خانم ثابت چندین مرتبه به اطلاعات سپاه مراجعه کرده تا سرانجام در ۲۶بهمن۱۴۰۲ بازداشت می‌شوند.

بی‌خبری و بلاتکلیفی رویا ثابت، موجب وخیم‌تر شدن حال پدر و مادر او شده، به‌طوری که آن‌ها را به بیمارستان منتقل می‌کنند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

نیکا شاکرمی؛ جمهوری اسلامی و فرار از بار قتل یا بررسی پرونده

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
رقیه رضایی
خواندن در ۹ دقیقه
نیکا شاکرمی؛ جمهوری اسلامی و فرار از بار قتل یا بررسی پرونده