close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

اختصاصی ایران‌وایر؛ کشته‌های تیراندازی در اوین به ۱۳ نفر رسید

۲۶ مهر ۱۴۰۱
آیدا قجر
خواندن در ۵ دقیقه
وسایل سوخته اندرزگاه ۴ - فردای شب واقعه در اوین
وسایل سوخته اندرزگاه ۴ - فردای شب واقعه در اوین
اندرزگاه هفت این زندان سه طبقه است، که در هر طبقه چهار سالن وجود دارد. در هر سالن ۱۲ اتاق وجود دارد که هر اتاق دست‌کم، ۱۰ زندانی را در خود جای می‌دهد. آمار قوه‌قضاییه با جمعیت بند ۷ همخوانی ندارند چه بر سر زندانیان آمده است؟
اندرزگاه هفت این زندان سه طبقه است، که در هر طبقه چهار سالن وجود دارد. در هر سالن ۱۲ اتاق وجود دارد که هر اتاق دست‌کم، ۱۰ زندانی را در خود جای می‌دهد. آمار قوه‌قضاییه با جمعیت بند ۷ همخوانی ندارند چه بر سر زندانیان آمده است؟

طبق آخرین اخباری که «ایران‌وایر» درباره آتش‌سوزی و  تیراندازی شنبه۲۳مهر در زندان اوین به دست آورده است، تعداد زندانیان کشته‌شده به ۱۳ نفر رسید. در این میان، چهار زندانی سیاسی بند هشت نیز که هدف گلوله‌ سلاح زندان‌بان‌ها قرار گرفتند، در بیمارستان به سر می‌برند و حال جسمانی یکی از آن‌ها به شدت وضعیت وخیم است. 

طبق قوانین جمهوری اسلامی و اسناد بین‌المللی، رییس زندان اوین، سازمان زندان‌ها و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، موظف به حفظ سلامت و جان زندانیان هستند. اما به نظر می‌رسد که قوه‌قضاییه با همکاری صداوسیما، بازهم سعی در پنهان‌کاری و دروغ پردازی دارد  و سناریوسازی‌ دیگری در راه است.

***

طبق اطلاع «ایران‌وایر» در آتش‌سوزی و تیراندازی شامگاه شنبه۲۳مهر در زندان اوین، تاکنون ۱۳ زندانی کشته شده‌اند. این در حالی است که قوه‌قضاییه، تعداد کشته‌ها را ابتدا ۴ زندانی و سپس ۸ زندانی اعلام کرد

بنا به اطلاعاتی که «ایران‌وایر» دریافت کرده است، جدای از هشت زندانی که همان شب در سردخانه و جلوی در این بخش قرار گرفته بود، چهار زندانی نیز در بیمارستان جان داده‌اند. 

در عین‌ حال، زندانیان سیاسی با نام‌های «میثم دهقان‌زاده»، «رضا قلندری»، «سپهر امام‌جمعه» و «لقمان امین‌زاده» که در بند هشت اوین نگهداری می‌شدند، هدف سلاح زندان‌بان‌ها قرار گرفته‌اند و تحت درمان هستند. حال یکی از این زندانیان وخیم گزارش شده است. 

این در حالی است که شش زندانی غیر سیاسی نیز، با سلاح جنگی یا ساچمه‌ای آسیب دیده‌اند و در بیمارستان نگهداری می‌شوند. 

از میان زندانیان سیاسی بند هشت که در شب درگیری، مورد هدف تیراندازی یا شلیک گازهای اشک‌آور قرار گرفتند، ۳۲ نفرشان در پی آرام شدن نسبی فضای زندان، با ضرب و شتم شدید، به زندان «رجایی‌شهر» منتقل شده‌اند. منابع «ایران‌وایر» تایید می‌کنند که این زندانیان به شدت کتک خورده‌اند. گروهی دیگر از این زندانیان نیز به زندان «تهران بزرگ» (فشافویه) منتقل شده‌اند. 

«ایران‌وایر» همچنین تایید می‌کند که از میان زندانیان بند هفت که متهمان سرقت‌های خرد بوده‌اند، صدها نفر به زندان‌های دیگر منتقل شده‌اند، اما دست‌کم ۱۲۰ نفر از آن‌ها را به اندرزگاهی دیگر در اوین منتقل کرده‌اند و درهای ساختمان را روی آن‌ها قفل کرده‌اند. از وضعیت جسمانی و روانی این گروه از زندانیان، هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. 

در عین‌حال، از کادر زندان، یک زندان‌بان آسیب دیده است که روز گذشته، یعنی دوشنبه۲۵مهر به محل کار خود بازگشت. این زندان‌بان در حین درگیری، دستش را لای در ساختمان قلاب کرده بود که به شدت آسیب دید. 

 

دروغ‌گویی صداوسیما از آرامش در اوین 

دوشنبه۲۵مهر، صداوسیما با پخش تصاویری از زندان اوین مدعی شد که آرامش به این زندان بازگشته است. با توجه به این‌که کانون تیراندازی‌ها و درگیری‌های شنبه شب در زندان اوین بند هفت و هشت بوده است، تصاویر منتشر شده در صداوسیمای جمهوری اسلامی، اندرزگاه ۴ را نشان می‌دهد که بیشتر زندانیان سیاسی را در خود جای داده است. 

از سوی دیگر، بنا به ویدیوها و تصاویر اختصاصی «ایران‌وایر»، یکشنبه۲۴مهر، حیاط اندرزگاه ۴ مملو بود از وسایل سوخته و پوکه‌های گاز اشک‌آور. به طوری‌که زندان‌بان‌ها هواخوری این اندرزگاه را نیز هدف شلیک‌های مستمر گاز اشک‌آور کرده بودند و باعث وخامت حال تعدادی از زندانیان شدند. 

آن‌چه در صداوسیمای جمهوری اسلامی و سپس رسانه‌های حکومتی نزدیک به سپاه پاسداران پخش شد، دروغ و سناریوسازی است. 

سناریوسازی‌ جدید در پی تیراندازی و آتش‌سوزی در اوین

دوشنبه۲۵مهر، «غلامحسین محسنی اژه‌ای» رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، وقایع شنبه‌ شب در زندان اوین را «جنایت» خواند، اما آن را به «عوامل دشمن» منتسب کرد

این در حالی است که از روز یکشنبه۲۲مهر، زندان‌بان‌ها اقدام به جداسازی زندانیانی کرده‌اند که پرونده‌های آن‌ها، مربوط به سازمان «مجاهدین خلق ایران» است. 

در پی این جداسازی، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر سناریو سازی جدیدی از سوی دستگاه قضایی و جمهوری اسلامی در گرفته است، که جمهوری اسلامی در پی سلب مسوولیت خود در قبال زندانیان است و در ادامه اعتراضات سراسری ایران در پی قتل «مهسا امینی»، داستان‌سرایی دیگری در سر دارد. 

بنا به تایید و اطلاع «ایران‌وایر»، آن‌چه در اوین رخ داد، جنگ قدرت داخلی میان باندهای مختلف زندان‌بان‌ها است که مسوولیت شفاف‌سازی حقیقت، با دستگاه قضایی است. اما با توجه به موضع‌گیری‌های اخیر رییس دستگاه قضایی، به نظر می‌رسد پنهان‌کاری و دروغ‌گویی این سیستم همچنان ادامه دارد. 

یکی از متهمان اصلی واقعه شنبه‌ شب در اوین، «هدایت فرزادی» ریيس زندان اوین است. «ایران‌وایر»، پیش‌تر در گزارشی مفصل خبر داده بود این فرد که نورچشمی سپاه پاسداران، و از تیم نزدیک به غلامحسین اژه‌ای است و چگونه در بازجویی، شکنجه و ضرب و شتم و تحقیر و توهین به زندانیان، از ریاست زندان «دیزل آباد» کرمانشاه، تا ریاست بر زندان فشافویه و حالا اوین نقش داشته است. 

از سوی دیگر، «ایران‌وایر»، در گزارشی اختصاصی پس از درگیری‌های شنبه‌شب در اوین خبر داده بود که هدایت فرزادی از یک هفته پیش از واقعه، به تحریک و تحقیر زندانیان بند هفت پرداخته بود و از زمان تصدی بر صندلی ریاست اوین، در پی جابه‌جایی زندانیان بوده است. 

این در حالی است که طبق قوانین و آیین‌نامه‌های جمهوری اسلامی در قبال زندانیان، و همچنین اسناد بین‌المللی، هر آن‌چه در زندان بر زندانیان می‌گذرد مسوولیت مستقیم دست‌اندرکاران زندان، و دستگاه قضایی را دارد. آن‌هم در شرایطی که دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مستقل نیست، حکومت جمهوری اسلامی مسوول تمامی آسیب‌های جسمی و روانی و قتل زندانیان به شمار می‌رود. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

Edward
۲۶ مهر ۱۴۰۱

به احتمال قریب به یقین تلفات زندان اوین در روزهای آتی به صدها نفر خواهد رسید. این راه و رسم آخوندهای منحوس کفتار هست. ملت ایران برایشان کوچکترین ارزشی نداره.

اخبار

هشتمین روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت: تداوم حمایت‌ها و گستردگی اعتصاب

۲۶ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۶ دقیقه
هشتمین روز اعتصاب کارگران پیمانی نفت: تداوم حمایت‌ها و گستردگی اعتصاب