close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

۳ روز تا جام جهانی؛ لبخند بازیکنان فوتبال در روزهای سخت مردم

۲۶ آبان ۱۴۰۱
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
۳ روز تا جام جهانی؛ لبخند بازیکنان فوتبال در روزهای سخت مردم
«علیرضا جهانبخش» و «مهدی طارمی» سوژه تمام عکس‌های فدراسیون فوتبال هستند؛ بازیکنان نزدیک به دفتر ریاست جمهوری اسلامی
«علیرضا جهانبخش» و «مهدی طارمی» سوژه تمام عکس‌های فدراسیون فوتبال هستند؛ بازیکنان نزدیک به دفتر ریاست جمهوری اسلامی
از راست به چپ: «مهدی طارمی»، «سعید عزت‌الهی»، «کریم انصاری‌فرد» و «علیرضا جهانبخش»
از راست به چپ: «مهدی طارمی»، «سعید عزت‌الهی»، «کریم انصاری‌فرد» و «علیرضا جهانبخش»
به نظر می‌رسد «سردار آزمون» از آلبوم تصویری بازیکنان تیم فوتبال خط خورده باشد. او در هیچ یک از این عکس‌ها حضور ندارد
به نظر می‌رسد «سردار آزمون» از آلبوم تصویری بازیکنان تیم فوتبال خط خورده باشد. او در هیچ یک از این عکس‌ها حضور ندارد
«مهدی طارمی» و «علیرضا جهانبخش» خرداد سال جاری برای تغییر سرمربی تیم ایران به دفتر «ابراهیم رئیسی» رفته بودند
«مهدی طارمی» و «علیرضا جهانبخش» خرداد سال جاری برای تغییر سرمربی تیم ایران به دفتر «ابراهیم رئیسی» رفته بودند

 

 

رقابت‌های جام‌جهانی قطر از ۲۰نوامبر۲۰۲۲ (۲۹ آبان ۱۴۰۱) با دیدار تیم‌های ملی قطر و اکوادور آغاز خواهند شد.

به‌نظر می‌رسد این دوره از مسابقات جام‌جهانی فوتبال تفاوت‌هایی محسوس با دوره‌های گذشته برای جامعه ایران خواهد داشت.

فوتبال نیز مانند تمامی بخش‌های دیگر جامعه، اقتصاد، سیاست، فرهنگ و ورزش ایران، تحت تاثیر اعتراضات سراسری در کشور قرار گرفته است.

جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر برای فوتبال ایران چه‌گونه آغاز می‌شود؟

***

انتشار تصویر بازیکنان تیم فوتبال که دست به سینه و با کمر و گردنی خم شده روبه‌روی «ابراهیم رئیسی» ایستاده‌اند، واکنش‌ جامعه ایران را به همراه داشت.

در تصاویری که وب‌سایت ریاست جمهوری و سایت رسمی فدراسیون‌ فوتبال جمهوری اسلامی منتشر کردند، «علی‌رضا بیرانوند»، دروازه‌بان و «روزبه چشمی»، مدافع-هافبک این تیم در حال تعظیم مقابل ابراهیم رئیسی هستند. 

از سویی دیگر، «کارلوس کی‌روش»، سرمربی این تیم نیز حضور در دفتر ریاست جمهوری را مایه افتخار دانست و از ابراهیم رئیسی تشکر کرد.

امروز پنج‌شنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ نیز تصاویری جدید روی وب‌سایت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند. در این تصاویر، لژیونرهای تیم فوتبال که نتوانسته بودند خود را برای دیدار با ابراهیم رئیسی به تهران برسانند، با چهره‌هایی بشاش مقابل دوربین لبخند زده و ژست‌های پیروزی گرفته‌اند.

در هیچ یک از این تصاویر، «سردار آزمون»، مهاجم ایرانی تیم «بایرن لورکوزن» حضور ندارد. مشخص نیست که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی مانع از حضور او در جمع بازیکنان حامی حکومت برای گرفتن آلبوم تصویری شده یا خودش میلی به گرفتن عکس یادگاری در این روزها نداشته است.

سردار آزمون تقریبا تنها بازیکن شاخص این تیم است که از سرکوب‌ معترضان انتقاد کرده بود.

شاید بازیکنان تیم فوتبال مدعی باشند که مجبور به چنین رفتاری هستند اما آن‌ها تنها ورزشکارانی نیستند که طی روزهای اعتراضات سراسری، در رقابت‌های بین‌المللی شرکت می‌کنند. «الناز رکابی» بدون حجاب اجباری در رقابت‌های قهرمانی کره جنوبی شرکت کرد و با دخالت سفارت جمهوری اسلامی به ایران برگردانده شد. او پس از بازگشت به ایران، مورد استقبال جمعیتی قرار گرفت که بیشتر برای جلوگیری از بازداشت قهرمان خود به فرودگاه بین‌المللی تهران آمده بودند.

هم‌چنین بازیکنان تیم ملی فوتبال ساحلی که زیرمجموعه همین فدراسیون فوتبال هستند، با وجود قهرمانی در رقابت‌های جام بین‌قاره‌ای و شکست دادن برزیل، نه تنها حاضر به برپایی جشن قهرمانی نشدند که چنین ژست‌هایی را هم مقابل دوربین‌ فدراسیون فوتبال نگرفتند.

ملی‌پوش‌های فوتبال ساحلی ایران در این روزها تنها نبودند؛ پس از آن‌ که آن‌ها از هم‌خوانی با سرود ملی جمهوری اسلامی سر باز زدند، بازیکنان تیم‌های ملی واترپلو و بسکتبال نیز این سرود را هم‌خوانی نکردند؛ سرودی که بخشی از جامعه ایران آن را نه «سرود ملی» که «سرود حکومت» می‌داند.

اما چرا برخی از کاربران در فضای کنونی تا این حد روی رفتار بازیکنان تیم فوتبال در قبال مدیران حکومت حساس شده‌اند؟ آیا می‌توان چشم بر رفتار گذشته برخی از بازیکنان فوتبال ایران بست؟ رفتار، گفتار و کنش‌های مجازی برخی از همین بازیکنان شاغل در لیگ‌های اروپایی که مقابل دوربین‌ها ژست قهرمانانه، توام با لبخند گرفته‌، در سال‌های اخیر بیشتر به حاکمیت نزدیک بوده‌اند تا به مردم. 

مهدی طارمی

«مهدی طارمی» شاید از ورزشکاران مورد نظر رهبر جمهوری اسلامی باشد؛ بازیکنی که در اینستاگرام خود تولد «علی خامنه‌ای» را تبریک می‌گوید، از «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین نیروی  «قدس» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حمایت می‌کند و در اوج اعتراضات مردمی در ایران، برای گل‌زنی در بازی دوستانه مقابل اروگوئه جشن شادی می‌گیرد.

تنها واکنش مهدی طارمی در قبال کشتار مردم معترض در خیابان‌های ایران، متنی بود که در آن نوشت: «چیزی از سیاست نمی‌دانم اما برخی صحنه‌ها دلخراش است.»

 

علی‌رضا جهانبخش

اردیبهشت ۱۴۰۰، خبرگزاری «فارس»، وابسته به سپاه پاسداران از «علی‌رضا جهانبخش» به خاطر حمایت‌هایش از مردم غزه و محکوم کردن اسرائیل حمایت و تقدیر کرد. 

جهانبخش که ید طولایی در مبارزه اینستاگرامی با اسرائیل دارد، مرداد سال جاری از برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواسته بود به موضوع انتخابات فدراسیون فوتبال ورود نکنند.

برخی از نمایندگان مجلس تلاش داشتند با پیش کشیدن موضوع فسادهای مالی گسترده «مهدی تاج»، مانع از حضور او در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال شوند.

خرداد ۱۴۰۱، رسانه‌های ایران از حضور مهدی طارمی و علی‌رضا جهانبخش در دفتر ریاست جمهوری خبر دادند. حضور این دو و ملاقات آن‌ها با بالاترین مقامات دولت، برای رایزنی جهت تغییر سرمربی تیم فوتبال و اخذ مجوز واردات خودرو به کشور بود.

 

کریم انصاری‌فرد

«کریم انصاری راد» با ۳۲ سال سن، کاپیتان اول تیم فوتبال ایران است و همواره در تمامی اردوهایی که کارلوس کی‌روش، سرمربی ایران باشد، حضور دارد اما شانس کمی برای بازی کردن به دست می‌آورد.

انصاری‌فرد از ابتدای فصل جاری، هفت بار با پیراهن «اومانیا» قبرس بازی کرده و تنها یک بار موفق به گل‌زنی شده است. 

بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که «محمد محبی»، مهاجم ۲۴ ساله «استقلال» که در فصل جاری نمایشی فوق‌العاده داشته است، شایسته دعوت به تیم ملی بود. اما شاید خودداری محبی از شادی پس از گل و بستن مچ‌بند مشکی در روزهای سرکوب معترضان، مهم‌ترین دلیل برای ترجیح داده شدن کریم انصاری‌فرد به محمد محبی برای حضور در تیم ملی بوده باشد. محمد محبی در فصل جاری، طی ۱۰ بازی، چهار بار موفق به گل‌زنی شده است.

 

 

مهدی ترابی

«مهدی ترابی» نیز می‌تواند از محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی ایران نزد رهبر جمهوری اسلامی باشد؛ بازیکنی که سال ۱۳۹۸ روی زیر پیراهنی خود شعار «تنها راه نجات کشور، اطاعت از رهبری» را نوشت و در بازی نخست «پرسپولیس» در آغاز لیگ برتر پس از اعتراضات سراسری، سعی داشت با گل‌زنی مقابل «تراکتور»، بار دیگر شعاری در حمایت از علی خامنه‌ای را به دوربین‌ها نشان دهد.

 

وحید امیری

تنها بازیکن تیم فوتبال ایران که با صراحت از سرکوب معترضان و رفتار نیروی انتظامی حمایت کرد، «وحید امیری» بود. او در متنی که هفتم مهر در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، مدعی شد که معترضان گلوی ماموران نیروی انتظامی را می‌بُرند و نیروهایی که او «بی‌گناه» و «وظیفه‌شناس» نامیده بود را آتش می‌زنند. 

وحید امیری در این متن، معترضان را «اغتشاش‌گر» نامید و نوشت آن‌ها از «سازمان مجاهدین خلق» برای تجزیه کردن ایران خط می‌گرفتند. 

 

 

 

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

بازداشت خانواده پژمان قلی‎پور از جانباختگان آبان ۹۸

۲۶ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
بازداشت خانواده پژمان قلی‎پور از جانباختگان آبان ۹۸