close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

یاسمن رضایی بابادی؛ اعتراف نکنی، می‌فرستمت آگاهی، آنجا به تو تجاوز می‌کنند

۷ شهریور ۱۴۰۲
رقیه رضایی
خواندن در ۷ دقیقه
«یاسمین رضایی بابادی» را تهدید کرده بودند که اگر اعتراف نکنی، امشب تو را می‌فرستیم آگاهی و آنجا به تو حتما تجاوز خواهند کرد
«یاسمین رضایی بابادی» را تهدید کرده بودند که اگر اعتراف نکنی، امشب تو را می‌فرستیم آگاهی و آنجا به تو حتما تجاوز خواهند کرد
او حین بازداشت به‌دست نیروهای لباس‌شخصی، بازجویی در بازداشتگاه آگاهی کرج و پلیس امنیت اخلاقی این شهر، بارها مورد شکنجه، ضرب‌و‌شتم، تهدید به قتل با اسلحه و چاقو، و یک بار نیز تهدید به تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفته است
او حین بازداشت به‌دست نیروهای لباس‌شخصی، بازجویی در بازداشتگاه آگاهی کرج و پلیس امنیت اخلاقی این شهر، بارها مورد شکنجه، ضرب‌و‌شتم، تهدید به قتل با اسلحه و چاقو، و یک بار نیز تهدید به تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفته است

«یاسمن رضایی بابادی»، زن جوانی است که تاکنون دو بار در جریان اعتراضات سراسری به قتل حکومتی «ژینا (مهسا) امینی» و یک بار نیز اوایل مرداد۱۴۰۲ بازداشت شده است.

او حین بازداشت به‌دست نیروهای لباس‌شخصی، بازجویی در بازداشتگاه آگاهی کرج و پلیس امنیت اخلاقی این شهر، بارها مورد شکنجه، ضرب‌و‌شتم، تهدید به قتل با اسلحه و چاقو، و یک بار نیز تهدید به تجاوز دسته‌جمعی قرار گرفته است.

این گزارش، روایت این شکنجه‌ها و تهدیدهای این زن جوان است که اخیرا دوباره از سوی بازپرسی شعبه اول دادسرای انقلاب و عمومی کرج احضار و از او تعهد گرفته شده که در روز ۲۵شهریور و در تجمع‌های احتمالی سالگرد مهسا امینی شرکت نکند.

***

بازداشت در خیابان، اعتراف با کتک و وعده دروغ آزادی 

یاسمن رضایی، متولد ۱۳۷۵ و فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی از یکی از دانشگاه‌های کرج است. او اواسط آبان۱۴۰۱ و در پی کشته شدن مهسا امینی، برای اعتراض به خیابان رفته بود که در حوالی پارک هفتم گوهردشت کرج، توسط چند نیروی لباس شخصی در خیابان بازداشت شد.

نیروهای لباس شخصی او را دوره کرده و با باتوم به جانش افتاده بودند، تا حدی که یکی از آن‌ها از ترس اینکه مبادا یاسمن زیر مشت و لگد و ضربه‌های باتوم آن‌ها نمرده باشد، از بقیه می‌خواهد دست از کتک زدن او بردارند. 

ماموران سرکوبگر او را سوار یک ون بزرگ می‌کنند و داخل ون، در‌حالی‌که او از شدت ضربات وارد شده، نیمه هوشیار بوده، از او می‌پرسیدند «روسری‌ات کو؟!» و از او می‌خواستند که آدرس خانه‌‌اش را بدهد. وقتی یاسمن مقاومت می‌کند و آدرس خانه را نمی‌دهد، یکی از آن‌ها مدعی می‌شود که یاسمن از لیدرهای اعتراضات است و آموزش‌دیده و دوباره کتک زدن آغاز می‌شود. سرش را به دیوار ون می‌کوبیدند تا بگوید «لیدر» بوده است.

فرد آگاهی که با «ایران‌وایر» درباره یاسمن رضایی گفت‌وگو کرده، ولی به‌دلایل امنیتی نام او نزد ما محفوظ می‌ماند، می‌گوید که ماموران او را با همان ون به بازداشتگاه «امنیت اخلاقی» کرج در نزدیکی مرکز خرید «مهستان» می‌برند. پس‌از آن، یاسمن در بازداشتگاه امنیت اخلاقی کرج بازجویی می‌شود. بازجوها اصرار داشتند که او علیه خود اعتراف کند و وعده می‌دادند که اگر اعتراف کند، او را همان شب رها خواهند کرد تا به خانه برود. آن‌ها او را تهدید کرده بودند که اگر اعتراف نکنی، امشب تو را می‌فرستیم آگاهی و آنجا به تو حتما تجاوز خواهند کرد. 

فرد آگاهی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده، می‌گوید یاسمن از ترس اینکه او را به زندان نفرستند، هرچه آن‌ها می‌خواستند را امضا می‌کند. با‌این‌حال، ماموران او را به بازداشتگاه آگاهی کرج منتقل می‌کنند و شب را در آگاهی می‌ماند و فردا صبح بعد از حضور در دادسرا و به دستور بازپرس، به زندان «کچویی» کرج منتقل می‌شود، جایی که مدت یک هفته در آن می‌ماند. اواخر آبان‌، نهایتا با وثیقه ۱ میلیارد تومانی که حتی خانواده‌اش از تامین آن ناتوان بوده و یکی از اقوام سند خود را گرو می‌گذارد، یاسمن موقتا از زندان کچویی کرج آزاد می‌شود.

خانم رضایی بعدا مطابق بخش‌نامه قوه‌قضاییه مبنی‌بر رفع تعقیب از بازداشتی‌های اعتراضات سراسری به قتل حکومتی مهسا امینی که از آن تحت عنوان «عفو رهبری» یاد می‌شود، از اتهامات وارد شده، تبرئه می‌شود.

بنا به اسنادی که به‌ دست ایران‌وایر رسیده، اتهام یاسمن رضایی در این دور از بازداشت، «تبلیغ علیه نظام» و «تجمع غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش عمومی» از طریق «آتش زدن شال» بوده است.

 

بازداشت دوم، تهدید به تجاوز دسته‌جمعی و تهدید به قتل

بار دوم بازداشت یاسمن رضایی مربوط به اعتراض خیابانی به اعدام «محمدمهدی کرمی» و «محمد حسینی»، از معترضان چهلم «حدیث نجفی»، از کشته شدگان اواخر شهریور۱۴۰۱ در کرج است.

قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی، سحرگاه ۱۷دی۱۴۰۱، این دو جوان معترض را که متهم به کشتن یک بسیجی به نام «روح‌الله عجمیان» شده بودند، اعدام کرد. اعدام محمد مهدی کرمی و مهدی حسینی در شرایطی صورت گرفت که آن‌ها بارها اعلام کردند که زیر شکنجه وادار به اعتراف شده‌اند. به‌تازگی کمیته پیگیری بازداشتی‌ها جزییاتی دردناک از شکنجه آن‌ها منتشر کرده است.

فرد آگاهی که با ایران‌وایر درباره یاسمن گفت‌وگو کرده، می‌گوید که او حدود ساعت ۶ عصر روز ۱۷دی، در حوالی خیابان چهارم و ششم گوهردشت به‌دست نیروهای سرکوبگر بازداشت می‌شود. 

منبع مطلع ایران‌وایر می‌گوید: «هفت-هشت نفری دورش را گرفته بودند و کتکش می‌زدند. به او تهمت زدند که بیماری روانی دارد. گفته بودند آشغال، شش نفری بهت تجاوز می‌کنیم.»

به گفته منبع مطلع ایران‌وایر، ماموران او را این‌بار هم به بازداشتگاه امنیت اخلاقی کرج می‌برند. در آنجا، «به بدنش، به سینه و اندام جنسی‌اش دست می‌زدند و می‌گفتند مال آقا فلان است و اگر فلان شود، نفست بالا نمی‌آید» و او را آزار جنسی می‌دادند. 

همان شب، در بازداشتگاه امنیت اخلاقی که صدها تن از معترضان نیز در بازداشت بودند، بازپرس به بازداشتگاه آورده شده و سه ماه قرار بستری در بیمارستان روانپزشکی «امام حسین» برای او صادر می‌شود.

فرد آگاهی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده، تاکید می‌کند که این قرار بدون ارجاع یاسمن رضایی به پزشکی قانونی و کاملا به‌شکل غیرقانونی صادر شده است.

او ادامه می‌دهد: «سناریو دیوانه خواندن یاسمن را بعدا هم ادامه دادند، تا اینکه قاضی پرونده دستور داد که برود پزشکی قانونی برای بررسی صلاحیت عقلی. دوبار او را فرستادند پزشکی قانونی و روانپزشک هم بعد از معاینه گفته بود که در سلامت است و برای همین، پرونده‌اش هنوز باز است.»

براساس اسنادی که ایران‌وایر آن‌ها را رویت کرده، اتهام مربوط به پرونده دوم خانم رضایی، «تبلیغ علیه نظام» از طریق «شعارنویسی» است و او را یک بار نیز در اردیبهشت‌ سال جاری برای رسیدگی به این پرونده، به یکی از شعب دادگاه انقلاب کرج احضار کرده‌اند. 

فرد آگاهی که با ما گفت‌وگو کرده، درباره روزهای بستری این زن جوان در بیمارستان روانپزشکی «امام‌حسین» کرج می‌گوید: «هر روز یک مشت قرص به او می‌دادند و اصلا حالش سر جای خودش نبود. با آن حال می‌بردند و سوال و جواب می‌کردند. می‌گفتند بگو از چه کسی دستور گرفته‌ای؟ می‌گفتند چرا شعار دادی؟! چرا شالت را آتش زدی؟! و نمی‌گذاشتند حتی هواخوری برود.»

او در ادامه می‌گوید: «شانس آورد که سر یک ماه و نیم خانواده‌اش توانستند از آن بیمارستان بیرونش بیاورند. اسفند بود که با کمک یکی از اقوام توانستند او را مرخص کنند. بعد از بیمارستان از بس به او قرص داده بودند، مدام عصبانی بود و هرچه دم دستش بود می‌زد می‌شکاند.»

 

بازداشت سوم، تهدید به قتل با چاقو و اسلحه

فرد آگاهی که با ایران‌وایر گفت‌وگو کرده می‌گوید که یاسمن رضایی، برای سومین بار، اوایل مرداد در مقابل پلیس امنیت اخلاقی کرج بازداشت می‌شود. ماموران از همان ابتدا، او را که قصد داشته به‌صورت انفرادی به تهدیدها و شکنجه‌هایی که در این بازداشتگاه بر او روا داشته‌اند، اعتراض کند، با ضرب‌و‌شتم شدید بازداشت می‌کنند.

فردی به نام «ترکاشوند» که منبع ایران‌وایر می‌گوید فرمانده این مرکز امنیت اخلاقی است، خود به شخصه با اسلحه یاسمن را تهدید به قتل کرده و او را زیر مشت و لگد گرفته است. ایران‌وایر نمی‌تواند مستقلا نام و سمت این فرد را تایید کند. 

اما بر‌اساس گفته‌های منبع ایران‌وایر، در مقابل چشمان ترکاشوند، یکی از ماموران امنیتی حاضر در این مرکز با چاقو به سمت یاسمن حمله می‌کند و تهدید می‌کرده که می‌خواهد او را با چاقو تکه‌تکه کند، چون او آن‌ها را «دیوانه» کرده است.

به گفته او، «ترکاشوند می‌گفته که حکم تیرت را داریم و ۵ یا ۶ ساعت در همان پلیس امنیت اخلاقی کتکش زده بودند و اسلحه بالای سرش گرفته بودند که بگو از "مسیح علی‌نژاد" پول می‌گیرم. گفته بود باید کلمه به کلمه این‌ها را بنویسی.

فریبش داده بودند اگر بنویسی، همین امشب ولت می‌کنیم. چاره‌ای نداشت، مجبور بود هرچه می‌گویند بنویسد.»

پس از آن، ماموران یاسمن را مجددا به بازداشتگاه آگاهی کرج می‌برند. حدودا یک هفته در آگاهی بوده و دوباره او را به پزشکی قانونی می‌فرستند تا سلامت روان او مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت اواسط مرداد، این زن جوان به دستور بازپرس پرونده، با قرار کفالت تا زمان صدور حکم از زندان به‌طور موقت آزاد می‌شود. 

فرد مطلع ایران‌وایر می‌گوید: «بازپرس پرونده‌اش آدم خوبی است و این‌بار هم با کفالت آزادش کرد. همین دو سه روز پیش دوباره رفت پیش بازپرس تا از او دفاع آخر بگیرند، ولی آنجا از او تعهد گرفتند که به‌هیچ‌عنوان برای ۲۵شهریور بیرون نرود، اگرنه، هر اتفاقی بیفتد مسوولیتش با خودش است.»

در آستانه سالگرد کشته شدن مهسا امینی، فشارها بر بازداشتی‌های اعتراضات، خانواده‌های دادخواه و فعالان مدنی شدت یافته است. کاربران بسیاری در شبکه‌های اجتماعی از احضار خود به نهادهای قضایی و امنیتی، و اخذ تعهد مبنی‌بر عدم شرکت در تجمع سالگرد مهسا امینی خبر داده‌اند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

سرکوب دانشگاه؛ اخراج اساتید، تفکیک جنسیتی و پرونده‌سازی برای دانشجویان

۷ شهریور ۱۴۰۲
ایران وایر
خواندن در ۸ دقیقه
سرکوب دانشگاه؛ اخراج اساتید، تفکیک جنسیتی و پرونده‌سازی برای دانشجویان