close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

پشت به قاب قاسم سلیمانی؛ اندوه بزرگی‌ست چه باشی، چه نباشی

۱۱ مهر ۱۴۰۲
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
باشگاه الاتحاد عربستان، حاضر نشد در ورزشگاهی وارد زمین شود که سه سردیس و تندیس از «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در آن وجود داشت
باشگاه الاتحاد عربستان، حاضر نشد در ورزشگاهی وارد زمین شود که سه سردیس و تندیس از «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در آن وجود داشت
کاروان الاتحاد، بدون حضور در زمین و با لغو مسابقه، مستقیم از ورزشگاه به فرودگاه بازگشته و راهی عربستان شدند
کاروان الاتحاد، بدون حضور در زمین و با لغو مسابقه، مستقیم از ورزشگاه به فرودگاه بازگشته و راهی عربستان شدند
شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲،‌دفتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی، میزبان «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و هیات همراهش بود اما سالنی که تصویر سلیمانی در آن بود را ترک کردند
شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲،‌دفتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی، میزبان «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و هیات همراهش بود اما سالنی که تصویر سلیمانی در آن بود را ترک کردند

باشگاه الاتحاد عربستان، حاضر نشد در ورزشگاهی وارد زمین شود که سه سردیس و تندیس از «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران در آن وجود داشت. کاروان الاتحاد، بدون حضور در زمین و با لغو مسابقه، مستقیم از ورزشگاه به فرودگاه بازگشته و راهی عربستان شدند.

الاتحاد، حریف عربستانی سپاهان، وجود این تندیس را نشانه‌ای از دخالت سیاست در ورزش دانست و خواهان برداشته شدن نمادهای این فرمانده کشته‌شده توسط ایالات متحده آمریکا شد.

به‌نظر نمی‌رسد مقصود حکومت از قرار دادن تصویر قاسم سلیمانی در سالن ملاقات‌های رسمی وزارت خارجه یا ورزشگاه‌های فوتبال ایران، صرفا برای ادای احترام حکومت به این فرمانده کشته شده سپاه قدس باشد.

این نخستین بار نیست که یک هیات عربستانی، به وجود تندیس یا تصویری از این فرمانده سپاه قدس، اعتراض می‌کند. آنچه حکومت می‌خواهد، انتشار وسیع و بین‌المللی تصاویر چهره‌ها و شخصیت‌های بین‌المللی است که روبه‌رو یا کنار تصویر او ایستاده‌اند.

***

از خرداد تا شهریور؛ پشت به عکس قاسم سلیمانی

شنبه ۲۷خرداد۱۴۰۲،‌دفتر وزارت خارجه جمهوری اسلامی، میزبان «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی و هیات همراهش بود. تا پیش از این دیدار، رسانه‌های وابسته به حکومت، حضور نمایندگان حکومت سعودی در ایران را به‌عنوان دستاورد بزرگ دولت «ابراهیم رئیسی» می‌خواندند.

یک روز بعد اما مشخص شد که هیات عربستانی، حاضر نشده است در سالنی که تصویر قاسم سلیمانی را روی دیوارش داشت، حاضر شود.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران، ۲۹خرداد تایید کرد که دلیل تغییر سالن نشست مشترک مطبوعاتی وزرای خارجه، تصویر قاسم سلیمانی بوده و به تعبیر دیگری نیز در حساب توییتر خود نوشت که خود قاسم سلیمانی نیز به‌دنبال «اتحاد و برادری میان امت اسلامی» بود.

اگر چه وزارت خارجه جمهوری اسلامی می‌توانست در لحظه‌ای برای تغییر دادن سالن کنفرانس و حذف شدن تصویر قاسم سلیمانی از پس‌زمینه عکس‌های بعدی هیات عربستانی تصمیم‌گیری کند، اما در جریان بازی سپاهان با الاتحاد عربستان، نه‌تنها تندیس‌های فرمانده پیشین سپاه قدس از ورزشگاه جمع نشد، که حتی رسانه‌های حکومتی مانند «ورزش سه» که لحظه به لحظه اتفاقات این دیدار و حتی مسیر پرواز تیم عربستانی را گزارش می‌کردند، اجازه انتشار چرایی لغو بازی را نداشتند.

ساعتی پس از لغو این دیدار، خبرگزاری «تسنیم»، وابسته به سپاه پاسداران، متنی با تیتر «سعودی‌ها از سردیس قاسم سلیمانی می‌ترسند» منتشر کرد. این بیانیه نه از سوی باشگاه سپاهان و نه از سوی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی تنظیم و منتشر نشده بود و به‌نظر می‌رسید نوعی واکنش مستقیم از سوی سپاه پاسداران باشد. خبرگزاری «فارس» نیز تصمیم الاتحاد را نشانه نفوذ اسراییل در این باشگاه دانست.

 

آیا عربستان باید برای پروپاگاندای جمهوری اسلامی هزینه کند؟

حساسیت عربستانی‌ها برای قرار نگرفتن در قاب‌های یادگاری با قاسم سلیمانی، به نگاه سواستفاده‌گرایانه حکومت ایران در میزبانی‌هایش از هیات‌های خارجی برمی‌گردد.

مخابره تصاویر «انریکه مورا»، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وزارت خارجه و مقابل تصویری از قاسم سلیمانی که روی دیوار نشسته بود، یا انتشار تصویر خانم «ماریا زاخاروا»، سخنگو وزارت خارجه روسیه در تهران، ولو با پاهای برهنه و بدون حجاب مورد نظر جمهوری اسلامی کنار تصویر این فرمانده سپاه قدس، نشانه‌هایی از میل جمهوری اسلامی به بازی رسانه‌ای با عکس و سردیس قاسم سلیمانی است.

آیا عربستان باید مایل باشد که تیم چند میلیون دلاری‌اش با ستاره‌هایی مانند «انگولو کانته»، «فابینیو» و «رومارینیو» را در ایران کنار سردیس‌های قاسم سلیمانی و برای ترویج ایدئولوژی حکومت ایران قرار دهد؟ 

 

چرا طرف ایرانی همچنان دروغ می‌گوید؟

شبکه تلویزیونی عربستان در گزارشی مدعی شده که ترک کردن ورزشگاه از سوی باشگاه الاتحاد، با هماهنگی کامل کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده و هیچ‌گونه تخلف یا ناهماهنگی از سوی مدیران عربستانی صورت نگرفته است.

گزارشگر این برنامه ساعتی پس از پایان مسابقه گفت: «فدراسیون فوتبال عربستان همه اقدامات لازم جهت هماهنگی با کنفدراسیون فوتبال آسیا را انجام داده و رفتار غیرحرفه‌ای صورت نگرفته است.»

«محمدرضا ساکت»، مدیرعامل باشگاه سپاهان که نامش در فهرست اختلاسگران پرونده فساد ۹۲ هزار میلیارد تومانی فولاد مبارکه نیز به چشم می‌خورد اما، به خبرنگاران گفته است: «درخواست باشگاه الاتحاد، جدا از مسائل ورزشی بود.»

یک منبع «ایران‌وایر» که در ورزشگاه نقش جهان حضور داشته اما از دقایق پیش از آغاز مسابقه تا به تاخیر افتادن شروع بازی را این‌گونه روایت می‌کند: «از لحظه‌های اولیه‌ای که کاروان الاتحاد وارد ورزشگاه شد، جو ملتهب بود. تلفن می‌زدند، صحبت می‌کردند و صحبت‌ها را به ناظر کنفدراسیون و تیم داوری منتقل می‌کردند. دقایق اول معلوم نبود این التهاب برای چیست، بعد همه فهمیدند ماجرای تندیس قاسم سلیمانی بوده. می‌گفتند برای برداشتن تندیس باید هماهنگ کنیم. اما نفهمیدیم باید از کجا دستور بیاید. در نهایت هم موافقت نشد. مدیرعامل باشگاه گفت بازیکنان باید وارد زمین شوند که مدرکی برای کنفدراسیون آسیا داشته باشیم. در حقیقت مدیریت باشگاه تصمیم گرفت با گرفتن تصاویری از ورود بازیکنان به زمین مسابقه، دست پیش را بگیرد. اما داور قبل از این، بازی را لغو کرده بود.»

محمدرضا ساکت درحالی تلاش کرده تصویری برای ارائه دادن به کنفدراسیون فوتبال آسیا مهیا کند که حساب‌های توییتری عربستانی مدعی شده‌اند «ناظر ایرانی، ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا و کادر داوری»، از مسوولان باشگاه سپاهان درخواست کرده بودند مجسمه قاسم سلیمانی را از کنار زمین بردارند، اما با مخالفت مدیران باشگاه مواجه شده‌اند.

از سویی دیگر، باشگاه الاتحاد، بدون هماهنگی کنفدراسیون فوتبال آسیا زمین بازی را ترک نکرده و داور بازی، حکم به برگزار نشدن مسابقه داده است.

دقایقی پس از لغو رسمی این بازی توسط داور بازی، کنفدراسیون فوتبال آسیا اعلام کرد که تصمیمات لازم در مورد نتیجه این مسابقه توسط کمیته‌های این کنفدراسیون گرفته خواهد شد.

وبسایت روزنامه «الشرق الاوسط» نیز نوشته است که کنفدراسیون فوتبال آسیا از بین دو راه حل «اعلام نتیجه سه بر صفر به سود الاتحاد» یا «بازی در زمین بی‌طرف» یکی را انتخاب خواهد کرد.

مسلما در اینجا، باز هم جمهوری اسلامی و باز هم تصویر قاسم سلیمانی شکست می‌خورند. تصویری که سال گذشته در اعتراضات سراسری در شهرهای ایران، بارها به آتش کشیده شد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

قربانی ۱۶ ساله «حجاب اجباری» در کما

۱۰ مهر ۱۴۰۲
سولماز ایکدر
خواندن در ۵ دقیقه
قربانی ۱۶ ساله «حجاب اجباری» در کما