close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

بلوف‌های حکومتی برای بازی که تکرار خواهد شد؛ باز هم مردم می‌بازند؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۴ دقیقه
دقایقی پس از خروج کاروان الاتحاد از ورزشگاه نقش‌جهان، باشگاه سپاهان مدعی شکایت از این تیم شد. کنفدراسیون آسیا یک روز بعد خبر داد که بازی با «تصمیم ناظر AFC» لغو شده است
دقایقی پس از خروج کاروان الاتحاد از ورزشگاه نقش‌جهان، باشگاه سپاهان مدعی شکایت از این تیم شد. کنفدراسیون آسیا یک روز بعد خبر داد که بازی با «تصمیم ناظر AFC» لغو شده است
ناصر کنعانی در جدیدترین اظهاراتش در مورد ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است: «ما انتظار داریم کنفدراسیون فوتبال آسیا در ارتباط با شکایتی که جمهوری اسلامی ایران از ناظر بازی به ای‌اف‌سی ارائه کرده، به‌طور حرفه ای عمل کند
ناصر کنعانی در جدیدترین اظهاراتش در مورد ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است: «ما انتظار داریم کنفدراسیون فوتبال آسیا در ارتباط با شکایتی که جمهوری اسلامی ایران از ناظر بازی به ای‌اف‌سی ارائه کرده، به‌طور حرفه ای عمل کند
کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالا جرایمی را برای ضررهایی که شامل «حق پخش تلویزیونی» و «اسپانسرهای این بازی» متوجه AFC شده برای سپاهان در‌نظر خواهد گرفت
کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالا جرایمی را برای ضررهایی که شامل «حق پخش تلویزیونی» و «اسپانسرهای این بازی» متوجه AFC شده برای سپاهان در‌نظر خواهد گرفت

«ناصر کنعانی»، سخنگو وزارت خارجه جمهوری اسلامی، در واکنش به سوالات خبرنگاران پیرامون بازی الاتحاد عربستان و سپاهان گفته است: «این یک موضوع فوتبالی است و در چارچوب خودش باید مورد بررسی قرار گیرد.»

این اظهارات پس‌از آن صورت گرفت که هم وزارت خارجه عربستان سعودی و هم کنفدراسیون فوتبال آسیا، ادعاهای «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر خارجه حکومت را در مورد «رایزنی برای تکرار بازی در ورزشگاه نقش‌جهان» رد کرده، و از آن اظهار بی‌اطلاعی کردند.

همچنین بخش عربی‌زبان وبسایت «گل» مدعی شده که احتمالا کنفدراسیون فوتبال آسیا در کنار درنظر گرفتن جریمه‌ای سنگین برای باشگاه سپاهان، دیدار این تیم مقابل حریف عربستانی خود را در ورزشگاهی غیر از نقش‌جهان اصفهان برگزار کند.

آیا تغییر ورزشگاه، ممنوعیت استفاده مجدد از تندیس «قاسم سلیمانی»، جریمه نقدی و اظهار بی‌اطلاعی از نظرات یکی از بالارتبه‌ترین وزرای جمهوری اسلامی، نشانه‌هایی از شکست سیاسی–ورزشی حکومت نیست؟

***

 

حکومت از ناظر بازی شکایت کرد یا فدراسیون فوتبال؟

وبسایت گل در بخش عربی‌زبان خود مدعی شده است اطلاعاتی از یک منبع آگاه در کنفدراسیون فوتبال آسیا به دست آورده که براساس این اطلاعات، «این بازی در ورزشگاهی جدید» و «غیر از ورزشگاه نقش‌جهان» برگزار خواهد شد و دو تیم، در «کشورهای خود» میزبان یکدیگر خواهند بود.

این رسانه همچنین اعلام کرده که علاوه‌بر این، باشگاه سپاهان به‌خاطر اتفاقی که در آن بازی افتاد، «جریمه مالی» خواهد شد.

اتفاقات مورد اشاره در این بازی، قرار گرفتن سردیس «قاسم سلیمانی» فرمانده پیشین سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران است که ژانویه ۲۰۲۰ با حمله پهپادی آمریکا کشته شد.

۱۰مهر۱۴۰۲، «دولتمند اسلاموف»، ناظر تاجیکستانی کنفدراسیون فوتبال آسیا، پس از اعتراض باشگاه الاتحاد عربستان به وجود سردیسی از قاسم سلیمانی در ورزشگاه، دستور به لغو مسابقه داد. او پیش‌از این تصمیم، به باشگاه سپاهان ۳۰ دقیقه فرصت داد که سردیس را از کنار به بیرون از ورزشگاه منتقل کنند، اما باشگاه سپاهان موفق نشد نظر موافق نهادهای امنیتی را در این مورد جلب کند.

حالا ناصر کنعانی در جدیدترین اظهاراتش در مورد ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا گفته است: «ما انتظار داریم کنفدراسیون فوتبال آسیا در ارتباط با شکایتی که جمهوری اسلامی ایران از ناظر بازی به ای‌اف‌سی ارائه کرده، به‌طور حرفه‌ای عمل کند.»

براساس گزارش رسانه‌های ایران، سخنگو قوه‌قضاییه دقیقا از عبارت «شکایت جمهوری اسلامی» برای ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا استفاده کرده و مشخص نکرده است که این شکایت از سوی فدراسیون فوتبال حکومت به AFC تحویل داده شده، یا از سوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی.

 

چرا تمام ادعاهای حکومت تکذیب می‌شود؟

این نخستین ادعای مسوولین حکومتی نیست که احتمالا به‌زودی از سوی نهادهای بین‌المللی در مورد این بازی تکذیب خواهد شد.

پیش‌از این «محمدرضا ساکت»، مدیرعامل باشگاه سپاهان، در گفت‌وگویی با صداوسیما حکومتی نیز گفته بود: «باشگاه الاتحاد به‌صورت غیرقانونی و غیرحرفه‌ای ورزشگاه را ترک کرد و تیم حقوقی ما، در حال آماده کردن شکایتی از این باشگاه عربستانی است.»

یک روز بعد، کنفدراسیون فوتبال آسیا در واکنش به اظهارات مدیرعامل سپاهان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که دستور لغو مسابقه از سوی ناظر کنفدراسیون فوتبال آسیا گرفته شده و باشگاه الاتحاد صرفا دستورات ناظر قانونی را اجرا کرده بود.

پس‌از آن، حسین امیرعبداللهیان در اظهاراتی مدعی شد در گفت‌وگو با وزارت خارجه عربستان سعودی، بر سر برگزاری مجدد این بازی در اصفهان و ورزشگاه نقش جهان توافق کرده‌اند. این ادعا نیز از سوی طرف عربستانی و کنفدراسیون فوتبال آسیا رد شد.

نظر ناصر کنعانی، سخنگو قوه‌قضاییه در مورد آنچه «شکایت جمهوری اسلامی» از یکی از برجسته‌ترین ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا خوانده نیز، احتمالا نزدیک به همین ادعاها خواهد بود؛ بدون نتیجه و صرفا جهت بزرگ‌نمایی.

سخنگو قوه‌قضاییه همچنین در بخشی از صحبت‌هایش به «مهدی تاج»، رییس فدراسیون فوتبال حکومت دستور داده که این شکایت را برای آنچه احقاق حق باشگاه سپاهان خوانده، پیگیری کند.

 

چه کسی می‌بازد؟ کنفدراسیون یا هواداران؟

بخش عربی‌زبان وبسایت گل، از رسانه‌های نزدیک به کنفدراسیون فوتبال آسیا به‌حساب می‌آید. براساس مشاهدات تاریخی از اخباری که این رسانه از تحولات یا تصمیمات AFC منتشر کرده، بعید به‌نظر می‌رسد که حکم صادره از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا، غیر از آنچه در این رسانه ادعا شده باشد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا احتمالا جرایمی را برای ضررهایی که شامل «حق پخش تلویزیونی» و «اسپانسرهای این بازی» متوجه AFC شده برای سپاهان در‌نظر خواهد گرفت، اما از ابتدا، احتمال اعلام نتیجه ۳ بر صفر به سود الاتحاد، کم‌رنگ به‌نظر می‌رسید؛ هرچند یکی از گزینه‌های روی میز کمیته انضباطی کنفدراسیون فوتبال آسیا بود.

در شرایط کنونی که عربستان پذیرفته است بازی‌های باشگاهی و ملی خود را در شهرهای ایران برگزار کند، AFC تمامی تلاش خود را خواهد کرد که از هرگونه ایجاد تنش جدی میان دو کشور و برهم خوردن روابط دیپلماتیک و ورزشی، پرهیز کند.

برگزاری بازی‌های باشگاهی این دو کشور در زمین یکدیگر، آورده‌های مالی قابل توجهی برای کنفدراسیون فوتبال آسیا در لیگ قهرمانان خواهد داشت؛ از بلیت فروشی غیرقابل مقایسه در کشورهای ایران و عربستان در قیاس با کشور ثالث مانند قطر گرفته، تا تبلیغات محیطی متفاوت و حق پخش تلویزیونی ویژه.

پس بازی احتمالا در ایران برگزار می‌شود. اما در‌صورتی‌که این مسابقه به شهری دیگر، غیر از اصفهان منتقل شود، فقط یک بازنده خواهد داشت؛ هواداران اصفهانی که حق دیدن یکی از بهترین باشگاه‌های عربستانی با ستاره‌هایی بین‌المللی را از دست می‌دهند.

شکستی برای هواداران سپاهان که خواسته‌شان همان شعار پس از لغو بازی در نقش‌جهان بود؛ «فوتبال سیاسی نمی‌خواهیم.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

صفحه‌های ویژه

هیرو قدیمی، فعال مدنی زندانی در کردستان کیست؟

۱۸ مهر ۱۴۰۲
تارا اورامی
خواندن در ۴ دقیقه
هیرو قدیمی، فعال مدنی زندانی در کردستان کیست؟