close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بازداشت اسکندر لطفی و شماری دیگر از فعالان صنفی معلمان

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
خواندن در ۴ دقیقه
«اسکندر لطفی»، سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیمه شب گذشته بازداشت شد
«اسکندر لطفی»، سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان نیمه شب گذشته بازداشت شد

ماموران امنیتی جمهوری اسلامی بامداد امروز یک‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ به صورت همزمان سه تن از فعالان صنفی معلمان در شهر مریوان را بازداشت کردند. «اسکندر لطفی»، سخنگوی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان، «شعبان محمدی» و «مسعود نیکخواه» از فعالان صنفی معلمان هستند که نیمه شب گذشته در منازل شخصی خود در شهر مریوان بازداشت شدند.

ماموران امنیتی که این اقدام را جهت مقابله با برگزاری تجمع سراسری معلمان و کارگران در روز جاری (یازدهم اردیبهشت) انجام داده‌اند.

در اقدام مشابهی شب گذشته نیروهای امنیتی به خانه‌های «حسن سعیدی» و «داوود رضوی» دو تن از از اعضای سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران یورش بردند، اما موفق به بازداشت آنان نشدند. نیروهای امنیتی پس از آنکه موفق به بازداشت این افراد نشدند، احضاریه او به دادسرای اوین را به خانواده تحویل و لوازم شخصی «حسن سعیدی» را ضبط کرده و با خود بردند..

بر اساس گزارشات رسیده، بسیاری از فعالان کارگری در شهرستان‌ها هم با تماس وزارت اطلاعات تهدید یا احضار شده‌اند.

در شهرستانها، مدیران مدارس از معلمان، تعهد کتبی گرفته‌اند که در تجمع سراسری امروز شرکت نکنند. یک بخشنامه هیات تخلفات اداری هم برای مدیران مدارس برخی شهرستانها ارسال شده که از موارد تخلف ذکر شده در آن حضور در تجمعات است.

نیروهای انتظامی، همچنین صبح امروز با یورش به تجمع مسالمت‌آمیز معلمان در بوشهر، تعدادی از آنها را همراه با ضرب و شتم دستگیر کردند.

هویت حمید خجسته، اردشیر صیادی، یوسف صیادی، فریدون شفیعی، محمود ملاکی و محسن عمرانی از معلمان دستگیر شده در بوشهر، مشخص شده است. صلاح سرخی فعال صنفی معلمان هم شب گذشته در سقز بازداشت شده است. در شهر لنگرود هم صفر رمضانی و دکتر اسدی بازداشت شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در قطعنامه‌ای که برای تجمع امروز ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ منتشر کرده با اشاره به اینکه معلمان در پس طوفان‌ها و بحران‌های هم‌آیندی که کشورمان را فرا گرفته، دردمندانه و دلیرانه به پا خواسته‌اند تا از ساحت نظام آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه همه‌جانبه و پایدار دفاع کنند؛ آمده است: «امروزه در هر کجای کشور و هر گوشه جهان که سخن از معلم ایرانی باشد، ذهن می‌رود به سمت جنبشی پیشرو که عدالت و آزادی را فریاد می‌زند. حال که این مملکت نیاز به فرزندانی دلیر برای عبور از بحران‌های مختلف پیدا کرده است، ما معلمان فریاد می‌زنیم که تا جایی که به ما مربوط است، ما هستیم، ما آماده‌ایم، ما آمده‌ایم که بهار را به ارمغان آوریم. در هفت ماه گذشته پاییز و زمستان را به آتش کشیدیم. از تاریکی و سرمای زمستان عبور کردیم و اتحادمان نشان از بهاری بود که در راه است.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به بازداشت چهار تن از اعضای ارشد کانونهای صنفی معلمان در روز گذشته آمده است: «همان‌گونه که اطلاع دارید دشمنان معلمان حق طلب ایران و هم‌پیمانان غارت‌گران سرزمین ما، صبح روز دهم اردیبهشت با یورش وحشیانه به منزل چهار هم پیمان صادق و عاشق جنبش معلمان ایران آقایان رسول بداقی، محمد حبیبی، جعفر ابراهیمی و علی اکبر باغانی ضمن بازداشت و انتقال آنها به مکانی نامعلوم، به خیال واهی خود قصد خاموش کردن صدای حق طلبانه شما را دارند اما معلمان ایران و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران رساتر از همیشه ضمن دفاع از همکاران بازداشت شده، اعلام می کند، چنین حرکت‌های مذبوحانه‌ای وحدت و اتحاد معلمان را در دفع دشمنان منافعشان، بیش از پیش خواهد کرد.»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، در پایان این قطعنامه با تاکید بر مطالبات جامعه معلمان اعلام کرد: «مادامی که دولتمردان تغییر رویه ندهند از تمام پتانسیل اعتراضی خود برای تحقق مطالبات استفاده خواهد کرد.»

معلمان ایران خواهان اجرای شش مطالبه اصلی خود هستند. مطالباتی که در پی عدم تحقق آنها سال گذشته با برگزاری صدها تجمع کوچک و بزرگ در سطح کشور و یازده تجمع سراسری در سال گذشته آنها را در خیابان فریاد کردند. در سال ۱۴۰۱ هم امروز دومین تجمع سراسری آنها در کشور برگزار شده است.

شش مطالبه اصلی معلمان به این شرح اعلام شده است.

۱. اجرای اصولی قانون مدیریت خدمات کشوری و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

۲. امنیت شغلی و استخدام قطعی بخش‌های مختلف نیروی آموزشی

۳. توقف خصوصی سازی و تخصیص بودجه کافی برای سرانه مدارس

۴.  بازگردندان سرمایه‌های غارت شده صندوق ذخیره فرهنگیان

۵. بازگشت به کار معلمان اخراجی و آزادی فعالین صنفی و توقف پرونده سازی ها و احضارها

۶. پرداخت به موقع و بدون تاخیر پاداش پایان خدمت بازنشستگان

 

 

از طریق استان‌وایر با یک مقام محلی تماس بگیرید

کردستان

ثبت نظر

بلاگ

نه به تبعیض جنسی و جنسیتی در روز جهانی کارگر

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
رنگین کمان ایران
خواندن در ۵ دقیقه
نه به تبعیض جنسی و جنسیتی در روز جهانی کارگر