close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

تداوم سرکوب در خوزستان؛ مرگ پر ابهام یک زندانی دیگر در اهواز

۲۹ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۴ دقیقه
علی بنی اسد ۲۰ ساله ساکن اهواز فاقد هرگونه سابقه فعالیت سیاسی بوده و در اعتراضات روزهای اخیر در این شهر نیز حاضر نبوده است
علی بنی اسد ۲۰ ساله ساکن اهواز فاقد هرگونه سابقه فعالیت سیاسی بوده و در اعتراضات روزهای اخیر در این شهر نیز حاضر نبوده است

فعالان عرب در خوزستان از کشته شدن جوانی به نام علی بنی‌اسد که در بازداشت ماموران امنیتی و اداره اطلاعات شهر اهواز بوده است خبر داده‌اند.

بر اساس گزارش هرانا علی بنی اسد ۲۰ ساله ساکن اهواز فاقد هرگونه سابقه فعالیت سیاسی بوده و در اعتراضات روزهای اخیر در این شهر نیز حاضر نبوده است.

این گزارش به نقل از یک منبع آگاه آورده است: «ماموران اداره اطلاعات اهواز هفته گذشته علی را به ظن حمل سلاح بازداشت کردند. در روز چهارشنبه ۲۷ مهرماه در تماسی که گفته شده از طرف دادگاه انقلاب گرفته شده به خانواده او گفته شده است که فرزندشان جان خود را از دست داده و باید مراجعه کنند تا پیکرش را تحویل بگیرند.»

این فرد آگاه همچنین گفته است که در گواهی فوت صادر شده از سوی پزشکی قانونی برای آقای بنی اسد علت مرگ «از کار افتادگی کلیه» اعلام شده اما نزدیکان او داشتن هرگونه بیماری زمینه ای این جوان را تکذیب کرده و می‌گویند اگر هم کلیه‌های او از کار افتاده است قطعا بر اثر شدت ضرب و شتم جان باخته است.

منبع نزدیک به خانواده علی بنی اسد همچنین حمل و نگهداری سلاح را هم از سوی این جوان رد کرده و گفته است: «بر اساس اتهامی واهی بدون سند او را بازداشت کرده‌اند در حالی که علی فاقد سابقه فعالیت سیاسی بوده و مشارکتی در اعتراضات اخیر هم نداشته است.»

پیش از این نیز گزارشی از تحویل پیکر شهروند دیگری به نام عماد حیدری که ده روز بعد از اینکه به بازداشتگاه وزرات اطلاعات احضار شد و به آنجا مراجعه کرد به خانواده‌اش به ایران وایر رسید.

یک منبع آگاه به ایران‌وایر گفت که  «عماد حیدری مانند بسیاری از فعالان مدنی و فرهنگی استان خوزستان اوایل مهرماه به اداره اطلاعات سپاه اهواز احضار شد و در کمال سلامت با پای خود به محل مراجعه کرد اما ده روز بعد پیکر او به خانواده‌اش تحویل داده شد.»

منابع حقوق بشری همچنین اعلام کردند در پی تحویل پیکر این شهروند اهوازی که تنها دو ماه از ازدواجش گذشته بود به خانواده، اعضای خانواده آقای حیدری تهدید شده‌اند که به شرطی پیکر او را تحویل می‌دهند که هرگونه مراسم تدفین و عزاداری برای وی برگزار نشود.

مرگ این شهروندان عرب در دوره بازداشت در حالی صورت می‌گیرد که شمار زیادی از بازداشت شدگان اعتراضات یک‌ماه اخیر در ایران به مکان‌های نامعلوم برده شده و نهاد بازداشت‌کننده‌شان مشخص نیست.

در اهواز «مهرنوش طافیان» خبرنگار و «اشکان شمی پور» مدیر صفحه اینستاگرام " اهواز قدیم " ، به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری به قتل مهسا امینی، بازداشت و با گذشت دو هفته از وضعیت آن‌ها اطلاعی وجود ندارد.

دو دانشجوی شرکت کننده در اعتراضات دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر به نام‌های صبا رایانی و لیلی حضرتی که در تجمع روز ۲۵ مهرماه این دانشگاه با هدف حمایت از اعتراضات کارگران حاضر شده بودند در مقابل در ورودی دانشگاه به دست ماموران لباس شخصی ربوده و به مکانی نامعلوم منتقل شدند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌وایر با پیگیری‌های مداوم نزدیکان این دو دختر دانشجو به آن‌ها وعده داده شده که هر دو شنبه هفته آینده آزاد خواهند شد اما همچنان درباره اینکه در بازداشت چه نهادی هستند یا در کجا نگهداری می‌شوند به آن‌ها اطلاع دقیقی داده نشده است.

شمار زیادی از زندانیان زندان اوین هنوز بعد از گذشت یک هفته از آتش‌سوزی و تیراندازی هولناک شامگاه ۲۳ مهرماه با خانواده‌های خود تماس نگرفته و از وضعیت آن‌ها بعد از اتفاقات آن شب اطلاعی در دست نیست.

«آذین سعیدی‌نسب»، دانشجوی ۲۱ساله رشته محیط‌زیست در دانشگاه تهران است که از روز ۳۱ شهریور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده، و بعد از  گذشت یک‌ماه هیچ‌یک از دوستان و نزدیکانش موفق نشده‌اند اطلاع دقیقی نسبت به وضعیت او پیدا کنند.

یک منبع نزدیک به این دانشجوی بازداشت شده پیشتر در گفتگو با «ایران‌وایر» گفته بود: «آذین از همان اولین شب‌ تجمعات در محدوده بلوار کشاورز و پارک لاله حضور داشت. قبل از بازداشتش هم از دست مامورها کتک خورد. نوبت اولش از ناحیه دست صدمه دید، اما خودش می‌گفت چیزی نیست، فقط یک ضرب‌دیدگی ساده است. اما شب‌های بعد قبل از بازداشتش خیلی سخت کتک خورده بود. چهارمین شب، آخرین بار دوستانش او را حوالی تئاتر شهر دیده‌اند، و بعد هر چقدر منتظر تماس او شدند دیگر خبری نشد، و بعد شنیدیم که همان شب بازداشت شده است.»

بر اساس اطلاعاتی که به ایران‌وایر رسیده او در تماس کوتاهی همان روز اعلام کرده که در بند ۲۰۹ زندان اوین است اما در لحظات پر التهاب پس از آتش سوزی و تیراندازی به زندانیان زندان اوین او یکی از کسانی است که تماسی با نزدیکانش نداشته تا سلامت خود را به آن‌ها اطلاع بدهد.

سوابق شکنجه بازداشت‌شدگان و مرگ آن‌ها در بازداشت‌گاه‌های ایران در اعتراضات ادوار گذشته هولناک است.

از زمانی که زهرا کاظمی عکاس و خبرنگار ایرانی کانادایی در برابر زندان اوین بازداشت و بعد به شکلی فجیع کشته شد تا امروز نام‌های زیادی وجود دارد که موجب می‌شود بی‌خبری از بازداشت‌شدگان برای خانواده‌ها رنجی مضاعف تلقی شود.

در اعتراضات اخیر نیکا شاکرمی ۱۶ ساله از شهروندان معترض حاضر در تجمع اعتراضی بلوار کشاورز تهران در روز ۲۹ شهریور ماه به دست نیروهای امنیتی بازداشت شد و ۸ روز بعد پیکر مضروب و آسیب‌دیده‌اش به خانواده تحویل شد.

در گواهی فوت صادر شده برای نیکا شاکرمی علت مرگ «ضربات متعدد جسم سخت به سر» عنوان شده بود اما مقامات جمهوری اسلامی تلاش کردند علت مرگ او را خودکشی و پرتاب شدن از ارتفاع عنوان کنند.

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

حمایت از زنان ایرانی در نشست وزرای خارجه زن جهان

۲۹ مهر ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
حمایت از زنان ایرانی در نشست وزرای خارجه زن جهان