close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

دروغ همشهری؛ سخنرانی اینفانتینو در مورد بازوبند رنگین‌کمانی بود نه حذف ایران

۱۳ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۳ دقیقه
دروغ همشهری؛ سخنرانی اینفانتینو در مورد بازوبند رنگین‌کمانی بود نه حذف ایران

 

رسانه‌های ایران و در راس آن‌ها روزنامه «همشهری» از قول «جیانی اینفانتینو» رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نوشته‌اند که موضوع «حذف تیم فوتبال ایران» از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، «یک ایدئولوژی سیاسی» است و باید از آن پرهیز کرد.

بررسی مصاحبه جیانی اینفانتینو و بیانیه‌ای که فدراسیون جهانی فوتبال منتشر کرده نشان می‌دهد که ادعای این رسانه وابسته به حکومت جمهوری اسلامی دروغ بوده و رئیس فیفا هیچ‌گونه اشاره‌ای به نام تیم ایران نکرده است.

روزنامه همشهری در خبری که پیش از ظهر امروز (جمعه) روی خروجی وب سایت رسمی خود قرار داد، به نقل از رئیس فدراسیون جهانی فوتبال نوشت: «چند روز مانده به آغاز مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همه را دعوت می‌کنم تا فقط به فوتبال تمرکز کنند. خواهش می‌کنم که اجازه ندهید فوتبال به سمت معرکه سیاسی و ایدئولوژیکی برود و از ورود مسائل سیاسی به جام جهانی خودداری کنید.»

این روزنامه که وابسته به شهرداری تهران است، در بخشی از گزارش خود، خبر احتمال حذف تیم فوتبال ایران از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ را «پروژه شایعه پراکنی رسانه‌های فارسی و انگلیسی زبان خارج از کشور» نامید و مدعی شد به دلیل آن‌چه «دلایل واهی حقوق بشری» نامیده بود، خواهان حذف تیم فوتبال ایران از رقابت‌‌های قطر هستند.

این روزنامه همچنین از عبارت‌هایی مانند «فصل الخطاب قراردادن» و «بیان کردن» برای صحبت‌های جیانی اینفانتینو استفاده کرده است که پیش از این برای مقامات رسمی حکومت جمهوری اسلامی به کار برده می‌شد.

همشهری نوشته است: «حرف‌های قاطع و تعیین کننده رئیس فیفا پرونده شایعه حذف ایران از جام جهانی را برای همیشه بست چون ورود مسائل سیاسی به جام جهانی ممنوع شد.»

این روزنامه، منبع خبری خود را اعلام نکرد، اما با بررسی صحبت‌های جیانی اینفانتینو می‌توان به گزارش «اسکای اسپورت» که ساعت ۶ بامداد امروز (سیزدهم آبان) منتشر شده است رسید.

جیانی اینفانتینو نه تنها در این مصاحبه هیچ اشاره‌ای به نام تیم ایران نکرده است که حتی موضوع مورد بحث او، پیرامون «تیم‌های بریتانیایی حاضر در رقابت‌های جام جهانی»، «قوانین سخت‌گیرانه قطر در مورد همجنسگرایان» و «نقض حقوق کارگران خارجی» بوده است.

اسکای اسپورت با تیتر «فیفا به تیم‌های حاضر در جام جهانی نامه می‌نویسد تا از ایدئولوژی و سیاست دوری کنند» خبر داده که این رسانه به صورت انحصاری موفق شده است متن نامه‌ای که به امضای رئیس فیفا و «فاطما سامورا» دبیرکل این فدراسیون جهانی رسیده را مشاهده کند.

اسکای اسپورت تاکید کرده که تمامی دغدغه فیفا هم‌اکنون از خشم تیم‌ها و بازیکنان به رنجی است که «کارگران خارجی در زمان آماده‌سازی ورزشگاه‌ها» تحمل کرده بودند و همچنین واکنش احتمالی به «قوانین سخت‌گیرانه قطر در زمینه همجنسگرایان و اقلیت‌های جنسیتی».

در این گزارش ابدا هیچ نامی از ایران، سیاست‌های جمهوری اسلامی، درخواست‌های بین‌المللی برای حذف تیم فوتبال ایران یا آن‌چه روزنامه همشهری به آن‌ها اشاره کرده به چشم نمی‌خورد.

اسکای اسپورت مدعی شده است که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال در بخشی از نامه خود، موضوع تبعیض‌های جنسیتی در کشور قطر را مشکل فیفا ندانسته و مدعی شده است که مدیران پیشین فدراسیون جهانی فوتبال که میزبانی این مسابقات را به این کشور اعطا کردند باید پاسخگو باشند.

اسکای اسپورت در بخشی از این گزارش نوشته است که این نامه پس از ارسال درخواست تیم‌های ملی فوتبال انگلیس، ولز و شش کشور دیگر اروپایی برای بر بازو داشتن بازوبندهایی با پرچم رنگین‌کمانی در جام جهانی ارسال شده بود.

جیانی اینفانتینو به عنوان یکی از مدیران نزدیک به «مهدی تاج» رئیس کنونی فدراسیون فوتبال و عضو سابق اطلاعات سپاه، فعلا نظری مستقیم در مورد تیم فوتبال ایران ارائه نکرده است.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

معاون پارلمانی رئیسی: برخورد با عوامل درگیری‌ها در دستور کار است

۱۳ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
معاون پارلمانی رئیسی: برخورد با عوامل درگیری‌ها در دستور کار است