close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

هشدار دو کارگردان زندانی: احتمال ایست قلبی حسین رونقی وجود دارد

۲۱ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
هشدار دو کارگردان زندانی: احتمال ایست قلبی حسین رونقی وجود دارد

جعفر پناهی و محمد رسول اف، دو کارگردان سینما زندانی در ایران اعلام کردند که وضعیت جسمی وخیم حسین رونقی هر لحظه ممکن است به ایست قلبی او منجر شود.

پناهی و رسول‌اف در نوشتاری که شنبه ۲۱ برای ایران وایر ارسال شد، با اعلام اینکه در بند ۴ زندان اوین از نزدیک شاهد وضعیت جسمی حسین رونقی هستند، اعلام کردند که قوای جسمانی او پس از ۵۰ روز اعتصاب غذای تر به شدت تحلیل رفته است.

این دو کارگردان سینما مشکلات جسمی حسین رونقی را ناتوانی در راه رفتن، بالا آوردن خون، ضربان نامنظم و پایین قلب، فشار خون پایین با سیر نزولی، کاهش قند خون با سیر نزولی دائم و حاد شدن نارسایی کلیه‌ها همراه با عفونت دقیقه به دقیقه عنوان کردند.

در ادامه نامه آمده است: «به گفته پزشکان زندان اکنون خطر ایست قلبی بسیار بالاست و هر لحظه امکان وقوع دلخراش آنچه که برای بهنام محجوبی و بکتاش آبتین‌ها رخ داد وجود دارد.»

پناهی و رسول‌اف با اشاره به اینکه حسین رونقی گواهی عدم تحمل کیفر دارد و بازپرس پرونده او هم از یازدهم آبان قرار بازداشت او را به وثیقه تبدیل کرده است، پرسیده‌اند: «در چنین شرایطی چرا دستگاه قضایی هیچ اقدامعملی برای توقف بازداشت و اجرای قانون نمی‌کند؟»

آنها با انتقاد از عملی نشدن وعده های مسئولان برای آزادی قریب الوقوع، آنچه که بر حسین رونقی رفته را بیشتر شبیه یک «بازی روانی» دانستند که «فشار حاصل از آن روایتی غم‌انگیز است.»

به گفته این دو کارگردان، حسین رونقی در اعتراض به بی‌اعتنایی مقامات به شرایط خود،  از نیمه شب شنبه و آغاز یکشنبه ۲۲ آبان، وارد اعتصاب غذای خشک می‌شود؛ تصمیمی که خطر جدی جانی برای او خواهد داشت.

ماموران امنیتی در روزهای آغازین اعتراضات سراسری در شهریور ماه، به خانه حسین رونقی یورش بردند، اما او توانست بگریزد. چند روز در حالی بازداشت شد که قصد داشت همراه وکلایش خود را به دادسرا معرفی کند. این زندانی سیاسی از آن زمان اعتصاب غذای تر کرده  و با وجود وخامت وضعیت جسمانی در زندان به‌ سر می‌برد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

احضار قائم‌مقام مستعفی نظام پزشکی به اتهام نشر اکاذیب

۲۱ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
احضار قائم‌مقام مستعفی نظام پزشکی به اتهام نشر اکاذیب