close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

اقدامات تنبیهی برای دانشجویان معترض؛ تعلیق شبانه، محرومیت از غذا

۲۲ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
حرکت نمادین یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا به یاد خدانور لجه‌ای
حرکت نمادین یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا به یاد خدانور لجه‌ای
تحصن و تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرا در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱
تحصن و تجمع دانشجویان دانشگاه الزهرا در تاریخ ۸ آبان ۱۴۰۱

روزنامه «هم‌میهن» در گزارشی که روز شنبه ۲۱آبان ۱۴۰۱ منتشر کرده است، به نقل از یکی از دانشجویان دانشگاه الزهرا، از تعلیق شبانه دستکم ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه خبر داده است.

 این گزارش به نقل از یک فعال دانشجویی نوشته است که  ۱۵۰ دانشجوی این دانشگاه که در تجمعات اعتراضی شرکت داشته و «اکثرا خوابگاهی» بوده‌اند «از تاریخ هشتم تا نهم آبان» به‌صورت شبانه تعلیق شده‌اند.

این فعال دانشجویی گفته است که«یک شب پس از تجمع گسترده دانشجویان خوابگاهی دانشگاه الزهرا در نیمه‌شب ۸ آبان‌»، دانشجویان تعلیق شده‌اند و  رییس کمیته انضباطی دانشگاه در پاسخ به پیگیری‌های دانشجویان تعلیقی، از «تشکیل شدن کمیته برای این افراد جلوگیری کرده و تنها حدود ۷۲ ساعت برای تخلیه خوابگاه به آن‌ها مهلت داده است!»

دانشجویان دانشگاه الزهرا در طول ۹ هفته‌ای که از اعتراضات سراسری در ایران می‌گذرد، به دفعات تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند.

آن‌ها همچنین از دانشجویانی بودند که در برابر حضور «ابراهیم رئیسی» به‌عنوان رییس سیزدهمین دولت جمهوری اسلامی در دانشگاه که دانشجویان معترض را «مگس» خوانده بود، واکنش نشان داده و شعار «مهمون قاتل نمی‌خوایم، سیستم فاسد نمی‌خوایم» سر داده بودند.

«هم‌میهن» در گزارش خود درباره دانشجویان تعلیقی که مدت تعلیق آن‌ها یک ماه در نظر گرفته شده نوشته است که، برای این دانشجویان علاوه‌بر تعلیق، معادل چهار جلسه غیبت و حذف ترم را به عنوان تنبیه در نظر گرفته شده و برخی دیگر از دانشجویان نیز با تعلیق شش‌ماه تا یک ساله روبه‌رو خواهند شد.

شورای صنفی دانشجویان کشور نیز در خبری کوتاه نوشته که در دانشگاه خوارزمی نیز بعد از تعلیق و ممنوع‌الورودی شماری از دانشجویان، اکنون امکان استفاده از سالن غذاخوری دانشگاه برای جمع کثیری از دانشجویانی که در تجمعات دانشجویی شرکت داشتند لغو شده و آن‌ها از حق تغذیه محروم شده‌اند.

دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف ایران طی سه‌ماه گذشته و بعد از آغاز تجمعات ضدحکومتی مردم در اعتراض به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی، کلاس‌های درس را تحریم کرده و در محوطه دانشگاه‌ها تجمع کرده‌اند.

صدها تن از دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف بازداشت و تعداد زیادی نیز از ورود به دانشگاه منع شده‌اند.

«کارن ابری نیا»، استاد دانشگاه تهران، در رابطه با اعتراضات دانشجویان در دانشگاه های مختلف کشور، و نقد برخوردهای امنیتی با دانشجو و محیط دانشگاه گفته است که «دانشگاه محل تولید فکر است و دانشجویان باید حق اعتراض داشته باشند و بتوانند نظراتشان را بیان کنند.»

این استاد دانشگاه همچنین از فضای نامطلوب مطالبه‌گری در دانشگاه‌ها پیش از اعتراضات اخیر صحبت کرده و گفته است: «پیش از وقایع اخیر نیز فعالیت‌های دانشجویی به شکل مطلوبی نبود؛ چرا که دانشجویان نمی‌توانستند خواسته‌ها و نظرهایشان را در ارتباط با مسائلی مانند جامعه، حکومت و حکمرانی به صورت آزادانه بیان کنند. به طور کلی هیچ پلتفرمی برای اظهار نظر دانشجویان وجود نداشت.»

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

خانواده افکاری: حمید آزاد و الهام همچنان در انفرادی است

۲۲ آبان ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
خانواده افکاری: حمید آزاد و الهام همچنان در انفرادی است