close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

جمهوری اسلامی در پرونده «سرنگونی عامدانه» هواپیمای اوکراینی به لاهه فراخوانده شد

۷ دی ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
جمهوری اسلامی در پرونده «سرنگونی عامدانه» هواپیمای اوکراینی به لاهه فراخوانده شد
جمهوری اسلامی در پرونده «سرنگونی عامدانه» هواپیمای اوکراینی به لاهه فراخوانده شد

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی، خبر از فراخوانده شدن جمهوری اسلامی به همکاری با دادگاه بین المللی لاهه در رابطه با «سرنگونی عامدانه» هواپیمای مسافربری اوکراینی داد.

سخنگوی این انجمن امروز تایید کرد که که وزیر خارجه کانادا در نامه‌ای به خانواده‌ها اطلاع داده است که روند ارجاع پرونده به «دیوان بین‌المللی دادگستری» در لاهه آغاز شده است.

چهار کشور در بیانیه خود از جمهوری اسلامی خواسته‌اند که در «روند الزام‌آور داوری اختلافات مربوط به سرنگون شدن پرواز ۷۵۲ با دو موشک زمین به هوای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به صورت غیرقانونی و عامدانه شلیک شده‌» شرکت کند.

این اولین بار است که این گروه در بیانیه‌ای رسمی شلیک سپاه به هواپیمای مسافربری اوکراینی را «عامدانه» خوانده‌ است.

حساب کاربری انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز PS752 در شبکه اجتماعی توییتر، نیز این خبر را تایید کرده است.

این انجمن ضمن انتشار ویدئویی رسیدن این روز را به فرزندان قربانیان آن پرواز تقدیم کرد.

حامد اسماعیلیون همچنین خبر داد که چهار کشور گروه هماهنگی «یادداشت دیپلماتیک مهمی» به جمهوری اسلامی فرستاده‌اند که «بر مسئولیت جنایی جمهوری اسلامی بر مبنای معاهده معاهده ۱۹۷۱ مونترال دلالت می‌کند؛ معاهده‌ای که متضمن ایمنی هوانوردی بین‌المللی است».

به گفته سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان این یادداشت جمهوری اسلامی را مسئول شلیک عامدانه به پرواز می‌داند و متوجه تمام کسانی است که در سرنگون کردن پرواز ۷۵۲ نقشی ایفا کرده‌اند.

بنابر بیانیه انجمن خانواده های جانباختگان آن پرواز جمهوری اسلامی شش ماه فرصت دارد تا به درخواست چهار کشور بریتانیا، کانادا، سوئد و اوکراین -که شهروندانشان در هواپیما بودند- برای شرکت در روند حل اختلاف پاسخ دهد.

اگر ایران این درخواست را نپذیرد چهار دولت می‌توانند پرونده را «رسما به دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه ارجاع دهند».

دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان بازوی قضایی سازمان ملل، نظر مشورتی به شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل می‌دهد.

حضور یافتن دولت ها در دادرسی‌های دیوان اختیاری است اما با این حضور اختیاری متعهد می‌شوند که به احکام صادره و الزام‌آور آن عمل کنند.

 چهار کشور اوکراین، بریتانیا، سوئد و کانادا امروز چهارشنبه ۷ دی‌ ۱۴۰۱ در یک یادداشت دیپلماتیک رسمی از حکومت ایران خواسته بودند تا هرچه زودتر برای حل اختلاف‌های موجود در این پرونده در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه همکاری کند.

 «پرواز پی‌اس ۷۵۲» هواپیمایی اوکراین شامگاه ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸ دقایقی پس از ترک فرودگاه بین‌المللی تهران، با دو موشک سپاه سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین و خدمه هواپیما در اثر این حمله موشکی کشته شدند. ایران برای چند روز مدعی سقوط هواپیما به خاطر «مشکلات فنی» شد، اما در پی ارائه شواهدی توسط کشورهای خارجی، نهایتا به هدف قرار گرفتن هواپیما با موشک‌های سپاه اذعان کرد، اما گفت که این حادثه «غیرعمدی» بوده است.

ایران همچنین به رغم گذشت سه سال از این حادثه از شفاف‌سازی و همکاری با کشورهایی که شهروندانشان کشته شده‌اند، سر باز زده است.

پیشتر در شهریور ماه امسال نیز، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز هواپیمای اوکراینی، از ثبت شکایت مستقل خود ازحکومت ایران و سپاه پاسداران در دیوان کیفری بین‌المللی لاهه خبر داده بودند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

فعالان مدنی و ماموستاهای سقز: برای مردن زندگی نمی‌کنیم، برای زندگی می‌میریم

۷ دی ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
فعالان مدنی و ماموستاهای سقز: برای مردن زندگی نمی‌کنیم، برای زندگی می‌میریم