close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

۲۰۰ روز «بازداشت موقت» نیلوفر حامدی؛ جرم، روزنامه‌نگاری

۲۰ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
۲۰۰ روز «بازداشت موقت» نیلوفر حامدی؛ جرم، روزنامه‌نگاری

«محمدحسین آجرلو»، همسر «نیلوفر حامدی»، روزنامه‌نگار بازداشت شده در اعتراضات سراسری، امروز با انتشار توییتی از بلاتکلیفی پرونده او با گذشته ۲۰۰ روز از بازداشت خبر داد.

نیلوفر حامدی و «الهه محمدی»، دو روزنامه‌نگار بازداشت شده به اتهام انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز هستند که مشمول آزادی‌های پیش از سال نو ایران نشده و همچنان در بازداشت و بلاتکلیفی هستند.

محمدحسین آجورلو نوشته است که همسر نیلوفر حامدی تاکنون ۷۸ روز را در زندان اوین و ۱۱۳ روز را در زندان قرچک گذرانده است.

براساس توییت منتشر شده پرونده این روزنامه نگار «مدت‌هاست» که «به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی» ارسال شده، «اما تاریخ رسیدگی به پرونده مشخص نیست، وثیقه برای آزادی موقت تعیین نمی‌شود و وکیل هم هنوز نتوانسته پرونده را بخواند.»

بر اساس نوشته‌ همسر نیلوفر حامدی، او در حال حاضر در بند هشت زندان قرچک در بازداشت است.

نیلوفر حامدی، یکی از خبرنگارانی بود که در جریان بستری‌شدن و جان‌باختن مهسا امینی در بیمارستان کسری تهران و همچنین درباره شیوه برخورد نیروهای امنیتی با معترضان اعتراضات سراسری سال گذشته اطلاع‌رسانی کرده و گزارش‌های متعددی در این‌باره منتشر کرده بود.

چندی پیش، اعضای بنیاد روزنامه‌نگاری «نیمن» در دانشگاه هاروارد، جایزه لیون ۲۰۲۳ برای وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری را، به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اختصاص دادند.

بنیاد روزنامه‌نگاری نیمن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی دعوت کرده است تا پس از آزادی از زندان شخصا در مراسمی در هاروارد شرکت کنند و جایزه خود را دریافت کنند.

ایران یکی  زندان‌های بزرگ روزنامه‌نگاران در جهان است و در رتبه ۱۷۸ آزادی بیان از میان ۱۸۰ کشوری که در ارزیابی‌های جهانی آزادی مطبوعات در رتبه‌بندی قرار دارند، جای دارد.

پیش‌تر، انجمن «روزنامه‌نگاران کانادایی حامی آزادی بیان» جایزه بین‌المللی مطبوعات را «به‌دلیل شجاعت و حقیقت‌گویی در گزارش‌دهی»، به‌طور مشترک به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار زندانی در ایران اعطا کرده بود.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

گشتی در شبکه‌های اجتماعی؛ مقاومت خانواده‌های دادخواه در مقابل پرونده‌سازی‌ها

۲۰ فروردین ۱۴۰۲
خواندن در ۶ دقیقه
گشتی در شبکه‌های اجتماعی؛ مقاومت خانواده‌های دادخواه در مقابل پرونده‌سازی‌ها