close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام قریب‌الوقوع محکومان پرونده خانه اصفهان

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
نگرانی عفو بین‌الملل از اعدام قریب‌الوقوع محکومان پرونده خانه اصفهان

سازمان عفو بین الملل روز جمعه ۲۲ اردیبهشت با انتشار پیام‌هایی در توییتر نسبت به اجرای حکم اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی در پرونده موسوم به «خانه اصفهان» به شدت ابراز نگرانی کرد.

عفو بین‌الملل نوشته این سه نفر که حکم اعدام آن ها از سوی دیوان عالی تایید شده است، در معرض خطر قریب الوقوع اجرای این حکم در زندان مرکزی اصفهان قرار دارند. 

سازمان عفو بین‌الملل با مخاطب قرار دادن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از او خواسته هرگونه برنامه ریزی برای اعدام مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را به سرعت متوقف کرده و محکومیت آن‌ها را لغو کند.

ابراز نگرانی سازمان عفو بین الملل پس از آن صورت می‌گیرد که دیوان عالی کشور فرجام‌خواهی مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی  را رد و حکم اعدام آن‌ها را تایید کرده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم در شامگاه پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت اعترافات اجباری مجید کاظمی، صالح میرهاشمی و سعید یعقوبی را پخش کرد.

این سه نفر در پرونده‌ای مربوط به رویدادهای ۲۵ آبان سال گذشته دستگیر شده‌اند که طی آن دو عضو بسیج و یک مامور نیروی انتظامی بر اثر شلیک گلوله کشته شدند.

در فیلم پخش شده از اعترافات اجباری، هر سه نفر در محلی خارج از زندان و با لباس عادی در خصوص شب حادثه صحبت می‌کنند و از دسترسی خود به «اسلحه» می‌گویند و این که «یکسری تیراندازی» انجام داده‌اند و حضور افراد دیگری که «تیراندازی» کرده‌اند را هم تایید می‌کنند، اما صحبتی از شلیک به نیروهای امنیتی نمی‌کنند.

صداوسیما در جریان پخش این اعترافات اجباری، اقدام به پخش تصاویری از بازداشت برخی از این معترضان توسط نیروهای سپاه اصفهان کرد اما در این تصاویر، نیروها سپاه پس از ورود به خانه‌ای فردی را در حال خواب بازداشت می‌کنند که پیشتر دست‌هایش با دستبند از پشت بسته شده است.

این سه معترض زندانی در اعترافات اجباری خود می‌گویند که «تحت تاثیر» اینستاگرام بوده‌اند و از مسئولان جمهوری اسلامی بابت فیلترینگ آن تشکر می‌کنند.

پیش از این، مجید کاظمی، یکی از سه معترض بازداشت شده در پرونده محله خانه اصفهان، در دی‌ماه ۱۴۰۱ با ارسال یک فایل صوتی به بیرون از زندان اصفهان تاٰکید کرده بود که پرونده او براساس «اعترافات اجباری» شکل گرفته است.

کاظمی در این فایل صوتی گفته بود «من هیچ‌کاره بودم، اینها که مرا گرفتند، زیر شکنجه بودم» و « از زمان بازداشت همه‌اش زیر شکنجه بوده‌ام، من نه اسلحه‌ای داشتم، نه کاری کردم، همه‌اش را زیر شکنجه گفتم.»

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی پس از آغاز اعتراضات سراسری ایران تاکنون ۴ معترض بازداشت شده به نام‌های محسن شکاری، مجیدرضا رهنورد، محمدمهدی کرمی و محمد حسینی را در دادگاه هایی که به گفته حقوقدانان کاملا ساختگی و ناعادلانه بوده، به اعدام محکوم و حکم آن‌ها را اجرا کرده است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

افزایش فشارها بر معلمان با اخراج، زندان و ممنوعیت ملاقات با خانواده

۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
ایران وایر
خواندن در ۶ دقیقه
افزایش فشارها بر معلمان با اخراج، زندان و ممنوعیت ملاقات با خانواده