close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

افزایش فشارها بر خانواده حدیث نجفی و حمیدرضا روحی در آستانه سالگرد اعتراضات

۲۲ مرداد ۱۴۰۲
خواندن در ۵ دقیقه
شیرین نجفی، دادخواه حدیث نجفی در بخشی از این پیام عنوان کرده است که «این آخرین استوریش تا بعد از سالگرد حدیث» است.
شیرین نجفی، دادخواه حدیث نجفی در بخشی از این پیام عنوان کرده است که «این آخرین استوریش تا بعد از سالگرد حدیث» است.

 

هم‌زمان با نزدیک شدن سالگرد قتل حکومتی «مهسا[ژینا]امینی» و اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، شماری از خانواده‌های جان‌باختگان در این اعتراضات با انتشار پست و استوری در فضای مجازی اعلام کردند که «تا بعد از سالگرد، فعالیت در صفحه را متوقف» کرده‌اند.

خواهر «حدیث نجفی» و پدر و برادر «حمیدرضا روحی»، شامگاه شنبه ۲۱مرداد۱۴۰۲ با انتشار استوری‌هایی در اینستاگرام، ضمن تشکر از مردم ایران «برای همراهی در طول ماه‌های گذشته»، نوشتند که در آستانه «سالگرد»، آن‌ها هیچ فعالیتی در صفحات خود نخواهند داشت.

ادبیات این پیام‌ها بسیار به همدیگر شبیه بوده و حاکی از تشدید فشار نهادهای امنیتی به آن‌هاست.

«شیرین نجفی»، دادخواه حدیث نجفی در بخشی از این پیام عنوان کرده است که «این آخرین استوریش تا بعد از سالگرد حدیث» است.

خواهر حدیث نجفی چند روز قبل گفت‌وگویی با تلویزیون صدای آمریکا داشت و جزییات تازه‌ای از نحوه کشته شدن خواهرش را بازگو کرده بود.

شیرین نجفی ضمن تشکر از «تمام کسانی که در این چند ماه» در کنار آن‌ها بوده و با خانواده او «همدردی» کردند نوشت: «از تک‌تک‌تان ممنونم. این آخرین استوری من تا بعد از سالگرد حدیث است و از شما تقاضا دارم که برای سالگرد حدیث کسی سر خاک حدیث نیاید چون مراسم نمی‌گیریم.»

در صفحه اینستاگرام علی روحی پدر حمیدرضا روحی نیز متن شمابهی منتشر شد که در آن پدر دادخواه این معترض کشته شده در شهر زیبا نوشته است: «این آخرین استوری بنده تا سالگرد حمیدرضاست.»

در ادامه متن منتشر شده در صفحه اینستاگرام «علی روحی»، پدر حمیدرضا روحی، آمده است: «بابت تمامی زحماتی که برای زنده نگهداشتن نام و یاد پسرمان می‌کشید از همه شما ممنونم و دست بوستان هستم. نام و یاد تمامی شهدای وطن جاوید و ماندگار.»

افزایش فشارها بر خانواده حدیث نجفی و حمیدرضا روحی در آستانه سالگرد اعتراضات

ماموران امنیتی روز ۱۷فروردین۱۴۰۲ علی روحی را درست  یک روز پس از سالروز تولد فرزند کشته شده‌اش، به‌مدت سه شبانه روز بازداشت کردند.

این پدر دادخواه  همچنین تیر سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست «ایمان افشاری»، به‌خاطر اعلام برگزاری تولد فرزندش و به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» محاکمه شد.

هم‌زمان متنی با مضمون مشابه در صفحه اینستاگرام «پوریا روحی»، برادر حمیدرضا روحی نیز منتشر شده که در آن ضمن تشکر از همه کسانی که طی ۹ ماه گذشته «به هر نحوی سعی در زنده‌نگهداشتن یاد و خاطره حمیدرضا روحی» داشته‌اند آمده، «به اطلاع می‌رسانم که تا سالگرد برادرم از ادامه فعالیت در این صفحه معذورم.»

پوریا روحی در این متن از هشتگ «علیه فراموشی» استفاده کرده و به‌طور تلویحی به فشارهای وارد شده و منع فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد کرده است.

افزایش فشارها بر خانواده حدیث نجفی و حمیدرضا روحی در آستانه سالگرد اعتراضات

منابع حقوق‌بشری نیز خبر داده‌اند که برادر «مهدی ببرنژاد» و پدر دادخواه «کومار درافتاده»، دوتن از دیگر کشته‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی» نیز از برگزاری هرگونه مراسمی بر مزار آن‌ها منع شده‌اند.

پایگاه حقوق‌بشری «هه‌نگاو»، شامگاه ۲۱ مرداد خبر داد که  نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، «رضا ببرنژاد» برادر مهدی ببرنژاد که در جریان اعتراضات سراسری در  قوچان جان باخت را بازداشت کردند.

براساس اطلاعات منتشر شده، ماموران روز جمعه۲۰مرداد، در آستانه تولد رضا ببر‌نژاد با «یورش و ورود بدون مجوز قضایی به منزل خانوادگی رضا ببرنژاد، شیشه‌های منزل را شکسته و برخی وسایل شخصی وی را در حین بازداشت، ضبط کرده و با خود بردند.»

مهدی ببرنژاد روز ۳۰ شهریور سال گذشته در جریان اعتراضات در قوچان به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شد.

روز شنبه۲۱مرداد همچنین ماموران سازمان اطلاعات سپاه در پیرانشهر، «حسن درافتاده»، پدر کومار درافتاده نوجوان کشته شده در پیرانشهر، را  احضار و برای چند ساعت بازداشت و مورد بازجویی قرار دادند.

هه‌نگاو به نقل از یکی از منابع نزدیک به خانواده درافتاده نوشته است: «چند روز پیش از ٢۵مرداد، سالروز تولد کومار درافتاده، نیروهای سازمان اطلاعات سپاه با "اعمال فشار و تهدید" به حسن درافتاده، پدر کومار، هشدار داده‌اند که "برگزاری هرگونه مراسمی" برای پسرش ممنوع است.

کومار درافتاده، نوجوان ١٦ ساله و اهل پیرانشهر در جریان اعتراضات شامگاه یکشنبه ٨آبان‌۱۴۰۱ با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی کشته شد.

از فروردین سال جاری تاکنون، فشار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی بر خانواده‌های دادخواه اعتراضات سال گذشته تشدید شده است.

بازداشت اعضای خانواده «جواد حیدری»، معترض کشته شده در قزوین در فروردین، آغاز فشارهای تازه‌ای بود که نیروهای امنیتی یکی پس از دیگری بر خانواده‌های دادخواه وارد کردند.

بعد از آن «فواد چوبین»، دایی «آرتین رحمانی پیانی» و «معصومه [مهسا]احمدی»، نامزد «حامد سلحشور» در ایذه رخ داد.

در مراسم تولد «کیان پیرفلک» ماموران امنیتی اقدام به شلیک مستقیم به «پویا مولایی‌راد»، پسر عمو جوان «ماه‌منیر مولایی‌راد»، کرده و تحویل پیکر او را به توقف فعالیت مجازی ماه‌منیر مولایی‌راد، مادر دادخواه کیان پیرفلک و همسرش «میثم پیرفلک» مشروط کرده و «سجاد پیرفلک» عمو کیان نیز بازداشت شد.

مدتی بعد پدر، مادر، خواهر و همه بستگان «ابوالفضل آدینه‌زاده»، معترض نوجوان کشته مشهد در آستانه مراسم تولدش بازداشت شدند.

۳۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه سنندج به‌خاطر حضور بر آرامگاه معترضان کشته شده در سقز و بوکان نیز بازداشت شده و مورد بازجویی قرار گرفتند.

هم‌زمان با تشدید فشارها بر خانواده‌های معترضان کشته شده در پنج ماه اخیر، «صدیقه تورانی»، مادر «فرهاد مجدم» از کشته‌شدگان اعتراضات آبان ۱۳۹۸، در یک سانحه مشکوک رانندگی، جان خود را از دست داد.

تیر۱۴۰۲، نیروی اداره اطلاعات مهاباد، «شیرین، فریبا»، «شیما، شهروز»، «حسین‌پوری» و «رحمان اسماعیلی»، پنج تن از اعضای خانواده «آزاد حسین‌‌پوری»، معترض کشته شده در مهاباد را احضار کرده، و آن‌ها را «چند ساعت تحت بازجویی» و «تهدید» قرار دادند.

«زهرا سعیدیان‌جو»، خواهر دادخواه «میلاد سعیدیان‌جو» از کشته‌شدگان ایذه، نیز در ادامه همین فشارها در اواخر تیر، برای دومین‌بار بازداشت شد. او «پس از ۳۲ روز بازداشت که ۲۳ روز آن در سلول‌های انفرادی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران»، گذشت در ۱۸ مرداد به قید وثیقه‌ یک میلیارد تومانی از زندان سپیدار اهواز آزاد شد.

علاوه‌بر این، شماری از خانواده‌های دادخواه از جمله «ناهید شیرپیشه» و «منوچهر بختیاری»، مادر و پدر «پویا بختیاری»، جوان کشته شده در اعتراضات آبان ۱۳۹۸، بیش از یک سال است که بازداشت و زندانی شده‌اند و «کمال لطفی»، پدر دادخواه «رضا لطفی»، از معترضا کشته شده در دهگلان نیز، همچنان تحت بازداشت قرار دارد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از نخستین سال‌های استقرار خود، ید طولایی در اذیت‌و‌آزار خانواد‌های کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان جنبش‌های اجتماعی دارد.

روایت رنج مادران و خانواده‌های دادخواه خاوران و بعد از آن جان‌باختگان و بازداشت‌شدگان سیاسی در جنبش‌های اجتماعی سال‌های بعد، گواه این ادعاست.

سازمان عفو بین‌الملل سال ۱۳۹۹ در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی با پنهانکاری در مورد محل دفن، ممانعت از برگزاری مراسم عزاداری، حقوق خانواده‌های دادخواه و ماده ۱۵ میثاق بین‌المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نقض می‌کند.

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

بلاگ

«محمد صادقی» بازیگر؛ محروم از وکیل در زندان بزرگ تهران

۲۲ مرداد ۱۴۰۲
رنگین کمان ایران
خواندن در ۳ دقیقه
«محمد صادقی» بازیگر؛ محروم از وکیل در زندان بزرگ تهران