close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

چهار استاد دانشگاه‌های شریف، علامه طباطبایی و تهران اخراج شدند

۴ شهریور ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
چهار استاد دانشگاه‌های شریف، علامه طباطبایی و تهران اخراج شدند

در ادامه موج گسترده اخراج استادان دانشگاه در ایران، دو استاد دانشگاه علامه طباطبایی، یک استاد دانشگاه تهران و یک استاد دانشگاه صنعتی شریف نیز اخراج شدند.

بر اساس گزارش روز شنبه ۴ شهریور سایت دیدبان ایران، آمنه عالی و حمیده خادمی، دو عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی صبح امروز در پی یک تماس تلفنی و بدون ابلاغ حکم رسمی از این دانشگاه کنار گذاشته شدند.

دیدبان ایران نوشته علت اخراج این دو استاد زن دانشگاه علامه طباطبایی، حمایت آن‌ها از دانشجویان معترض در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی بوده است.

امروز همچنین دکتر علی شریفی زارچی در شبکه اجتماعی ایکس خبر داد که نامه اخراجش از دانشگاه شریف به دستش رسیده است. 

آقای زارچی از اساتیدی بود که در اعتراضات سال گذشته از حقوق دانشجویان معترض دفاع و نسبت به برخورد حکومت و سیاست‌های دولت انتقاد کرده بود. 

همزمان، داریوش رحمانیان، استاد برجسته تاریخ دانشگاه تهران نیز از تدریس کنار گذاشته شده است.

بر اساس گزارش‌هایی منتشر شده در رسانه‌های ایران، برنامه‌ درسی آقای رحمانیان برای نیمسال آینده حذف شده و او در آستانه اخراج از دانشگاه تهران قرار گرفته است.

داریوش رحمانیان نویسنده کتاب‌هایی از جمله «تاریخ علت شناسی انحطاط و عقب ماندگی ایرانیان و مسلمین»، «ایران بین دو کودتا» و «پنج رساله سیاسی از دوره قاجاریه» است و در حوزهٔ تاریخ معاصر ایران و مسائل نظری تاریخ، پژوهش و تدریس می‌کند.

این دانشیار دانشگاه تهران در واکنش به خبر کنار گذاشته شدنش در کانال تلگرام خود نوشته است: «تعلیق و اخراج من کار آسان و ساده‌ای نیست. گمان می‌کنم تصمیم به تعلیق من خطای محاسباتی عجیبی بوده است که ریشه در توهم دارد. طرف گویا در حالی شبیه مستی چنین تصمیمی گرفته است. هرچه فکر می‌کنم عقلم به جایی قد نمی‌دهد که این تصمیم بسیار ناشیانه چطور گرفته شده است.»

آقای رحمانیان با اظهار نگرانی از شدت گرفتن خروج نخبگان از ایران گفته : «در طول سی سال تدریس در دانشگاه همواره زیر فشار و تهدید بوده‌ام و پایمال شدن حق و حقوق را به انواع و اقسام تجربه کرده‌ام»

ابعاد «تعلیق» و «اخراج» استادان در ماه‌های گذشته در ایران گسترش یافته و شوراهای صنفی دانشجویان کشور پیشتر در گزارشی موج «تعلیق» و «اخراج» استادان دانشگاه‌ را بخشی از «پروژه بزرگ‌تر تصفیه دانشگاه‌ها در سراسر کشور» خوانده بود.

از ابتدای روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی  تا پایان مردادماه امسال ۵۸ استاد از تدریس در دانشگاه اخراج، تعلیق، بازداشت، احضار یا وادار به بازنشستگی اجباری و زودهنگام شدند.

روزنامه اعتماد هم در گزارشی که روز پنج‌شنبه دوم شهریور منتشر کرد اعلام کرده بود که ۱۵۷ استاد دانشگاه در دولت‌های احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی از دانشگاه‌ها اخراج شده‌اند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

مادر مهسا امینی: هر لحظه در دلم دوزخی بر پا بود

۴ شهریور ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
مادر مهسا امینی: هر لحظه در دلم دوزخی بر پا بود