close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

اولین اظهارات توماج صالحی پس از آزادی: نه اعتراف کردم، نه همکاری

۶ آذر ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
اولین اظهارات توماج صالحی پس از آزادی: نه اعتراف کردم، نه همکاری

توماج صالحی، خواننده معترضی که به تازگی از زندان آزاد شده است، روز دوشنبه ۶ آذر ۱۴۰۲، با انتشار ویدئویی به شرح شکنجه‌هایش در زمان بازداشت و زندان پرداخته و گفته نه اعتراف کرده و نه تن به همکاری با ماموران امنیتی داده است.

این خواننده که روز ۲۷ آبان ماه و پس از تحمل بیش از یک سال زندان به قید وثیقه آزاد شده در این ویدیو از مردم ایران به دلیل حمایت‌هایشان تشکر کرده و می‌گوید مردم جان او را سه بار نجات دادند.

توماج صالحی در این ویدیو با شرح شکنجه‌هایش در زمان بازداشت می‌گوید «طی مدت طولانی من را شکنجه کردند، به سرم و صورت ضربه زدند و دست و پای من را شکستند.»

به گفته توماج صالحی در زمان بازداشت به او احتمالا آمپول آدرنالین تزریق شده بود تا در تمام مدت شکنجه به هوش باشد و درد و سختی را تا نهایت آن تجربه کند.

او با اشاره به شایعات و اخبار نادرست منتشر شده در رسانه‌های حکومتی درباره خودش می‌گوید حالا که نتوانستند من را در زندان نگاه دارند سعی دارند با تهمت‌ اینکه در اعترافات کسی را لو داده‌ام، وجهه من را تخریب کنند.

توماج صالحی در پاسخ به این اتهامات می‌گوید: «من چیزی برای اعتراف نداشتم و هیچ‌کدام از عوامل تهیه ویدیوهای من نیز بازداشت نشدند.»

او در ادامه با شرح شکنجه‌های زمان بازداشت می‌گوید در زمان بازجویی ماموران با اصرار از او خواسته‌اند که صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی را به آن‌ها تحویل دهد اما او گفته در زندان می‌ماند و حاضر به تحویل این صفحات نیست.

او با اشاره به ویدیوی اعترافات اجباری‌ که از او منتشر شده می‌گوید وی هیچ‌گاه از بازجوی خود «معذرت خواهی» نکرده است اما ماموران با تقطیع ۹ ساعت بازجویی فیلمبرداری شده، طوری القا کرده‌اند که او درحال معذرت خواهی از مامور اطلاعاتی است.

توماج صالحی همچنین در این ویدیو می‌گوید که او از رسانه‌های جمهوری اسلامی بابت دروغ‌هایی که درباره او منتشر کرده‌اند شکایت کرده است. او به طور مشخص به این خبر دروغ رسانه‌های حکومتی اشاره می‌کند که بر اساس آن حکم توماج صالحی اعدام بوده اما به دلیل همکاری موثر به حبس تبدیل شده است.

توماج صالحی خواننده رپ معترض و منتقد جمهوری اسلامی آبان۱۴۰۱ در روندی خشونت‌آمیز و با ضرب‌و‌شتم ماموران امنیتی بازداشت و در دادگاهی «غیرعلنی» به اتهاماتی از قبیل «افساد فی‌الارض»، «تبلیغ علیه نظام» و «دعوت مردم به کشتار و اغتشاش» به شش سال و سه ماه زندان محکوم شده بود.

امیر رئیسیان، وکیل توماج صالحی، روز ۲۷ آبان اعلام کرد فرجام‌خواهی حکم توماج صالحی در دیوان عالی کشور پذیرفته شده و با نقض حکم، توماج صالحی با وثیقه آزاد شده است.

بازداشت و زندانی کردن توماج صالحی با واکنش نهادهای حقوق بشری بین‌المللی هم روبرو شده بود. این خواننده معترض در روز ۲۸ مهرماه امسال از سوی سازمان «ایندکس آن سِنسِرشیپ» به عنوان برنده جایزه سالانه آزادی بیان در بخش هنر معرفی شد.

این هنرمند در مرداد سال جاری هم از سوی سازمان «گلوبال میوزیک اواردز» به عنوان برنده جایزه «هِرِتیک» یا «بدعت‌گذار» معرفی شده بود.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

شورای نگهبان: لایحه حجاب ۲۳ غلط املایی و ۱۰۹ ابهام دارد

۶ آذر ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
شورای نگهبان: لایحه حجاب ۲۳ غلط املایی و ۱۰۹ ابهام دارد