close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

جمهوری اسلامی یک شهروند سوئدی دیگر را بازداشت کرد

۲۶ دی ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
جمهوری اسلامی یک شهروند سوئدی دیگر را بازداشت کرد

وزارت خارجه سوئد از بازداشت یک شهروند دیگر این کشور در ایران خبر داد.

به گفته وزارت خارجه سوئد،‌ این شهروند سوئدی در دهه بیست زندگی خود است و در نخستین روزهای سال جدید میلادی بازداشت شده.

براساس ایمیلی که وزارت خارجه سوئد به خبرگزاری‌های «فرانسه» و «رویترز» ارسال کرده، این وزارت خانه با تاکید بر اینکه نمی‌تواند جزییات بیشتری از هویت فرد بازداشتی را افشا کند،‌ اعلام کرده که سفارت سوئد در تهران برای پیگیری وضعیت این شهروند بازداشتی با مقام‌های محلی در تهران در تماس است.

در اوایل بهار ۱۴۰۱ کمی پس از آنکه مقام‌های قضایی سوئد برای «حمید نوری» درخواست حبس ابد کردند، بازداشت‌ و تشکیل پرونده برای شهروندان سوئدی توسط جمهوری اسلامی شدت گرفت.

پیش‌از این نیز جمهوری اسلامی «یوهان فلودروس»، دیپلمات سوئدی اتحادیه اروپا،‌ را به‌اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت و محاکمه کرده است.

فلودروس ۳۳ ساله اواخر فروردین‌۱۴۰۲ در فرودگاه تهران و به محض ورود به ایران بازداشت شد.

ایران ۱۶اردیبهشت سال جاری «حبیب اسیود»،‌ شهروند ایرانی- سوئدی را به‌اتهام «افساد فی‌الارض» اعدام کرد.

در تیر۱۳۹۹ هم قوه‌قضاییه ایران همچنین اعلام کرد که «استفان کوین گیلبرت» و «سیمون کاسپر براون»، دو تبعه سوئد را به‌اتهام همکاری با «یک شبکه بین‌المللی قاچاق مواد مخدر» در دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی محاکمه کرده است.

قوه‌قضاییه ایران در شهریور سال گذشته اعلام کرد «بازداشت این دو فرد در حوزه مواد مخدر بوده است و پرونده آن‌ها نباید با سوئدی‌هایی که جاسوس هستند خلط مبحث شود.» بنابر اعلام قوه‌قضاییه، متهم اول این پرونده به ۵ سال حبس و جزای نقدی و فرد دوم نیز به ۸ سال حبس و ۶۰ ضربه شلاق و جزای نقدی محکوم شده است.

سوئد زندانیان دیگری نیز در ایران دارد، ازجمله «احمدرضا جلالی»، پزشکی که تابعیت ایرانی و سوئدی دارد و به‌اتهام «جاسوسی» از حدود هفت سال پیش در ایران زندانی است. او اکنون زیر حکم اعدام است.

حکومت ایران در سال‌های اخیر در موارد زیادی بعضی از شهروندان دو تابعیتی را زندانی کرده و به آن‌ها اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های متخاصم زده اما پس از مدتی و در پی معاملات سیاسی آنان را آزاد کرده است.

بازداشت‌ و تشکیل پرونده برای شهروندان سوئدی پس از آن شدت گرفت که دستگاه قضایی سوئد حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت، را به‌اتهام دست داشتن در اعدام‌های سال ۶۷ و نقض حقوق‌بشر، به حبس ابد محکوم کرد.

در پی تایید این حکم در دادگاه استیناف سوئد در ۲۸آذر امسال، تنش در روابط تهران و استکهلم بالا گرفت.

ایران ۱۶اردیبهشت امسال، حبیب اسیود،‌ شهروند ایرانی- سوئدی را به‌اتهام «افساد فی‌الارض» اعدام کرد.

احمدرضا جلالی،‌ یک شهروند ایرانی- سوئدی دیگر هم که بیش از هفت سال است به‌اتهام جاسوسی در ایران زندانی است،‌ با حکم و خطر اعدام روبه‌رو است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

وینفرد شفر: حرف زدم، شکایت می‌کنم تا یاد بگیرید حرفه‌ای باشید

۲۶ دی ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
وینفرد شفر: حرف زدم، شکایت می‌کنم تا یاد بگیرید حرفه‌ای باشید