close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

اعزام عزیز قاسم زاده فعال صنفی و معلم زندانی به مرخصی درمانی

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۴ دقیقه
اعزام عزیز قاسم زاده فعال صنفی و معلم زندانی به مرخصی درمانی

«عزیز قاسم‌زاده»، فعال صنفی معلمان، بعدازظهر امروز از زندان لاکان رشت به مرخصی درمانی اعزام شد. در این مرخصی درمانی قرار است تا با نمونه‌برداری پروستات ادامه درمان‌های او از سر گرفته شود.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با اعلام این خبر افزوده است: «مقامات دستگاه قضایی از ۶۷ روز پیش و علی‌رغم پایان مدت یک ساله محکومیت‌ این فعال صنفی و نیاز فوری او به درمان، از آزادی عزیز قاسم‌زاده جلوگیری کرده بودند.»

 شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران پیش‌تر از مخالفت دادستانی و قاضی (دادیار) ناظر بر زندان با مرخصی درمانی عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی معلمان گیلان خبر داده و نوشته بود: «این کارشکنی به‌رغم حاد شدن شرایط پروستات و پایان حبس یک ساله او صورت گرفته است.»

مدت محکومیت یک ساله عزیز قاسم زاده، خواننده و معلم زندانی زندان به‌اتهام «تبلیغ علیه نظام» در تاریخ ۷فروردین۱۴۰۳ به اتمام رسیده است. در صورت اعمال تجمیع و احتساب ایام بازداشت موقت، او باید روز  ۱۷اسفند۱۴۰۲ از زندان آزاد می‌شد، ولی به‌رغم پیگیری‌های مکرر خانواده و وکلا، از ۱۰بهمن۱۴۰۲ تا‌کنون، قانون تجمیع جرایم درمورد او اعمال نشده است.

آقای قاسم‌زاده پس از انجام آزمایشات تازه در سال جدید، به‌رغم  استفاده از دارو طی چند ماه، طبق تجویز پزشک، مشکوک به ضایعات بدخیم در پروستات است و او می‌بایست بلافاصله  برای ادامه درمان تحت مداوا قرار بگیرد.

۲۰فروردین سال جاری و بعد از انتشار خبر صدور حکم ۲۰ سال زندان برای ۱۰ معلم و فعال صنفی فرهنگیان گیلان، عزیز قاسم‌زاده، یکی از معلمان محکوم در این حکم، اعلام کرد: «این حکم بدون تفهیم اتهام یا تشریفات قضایی صادر شده است.»

کانال تلگرامی «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان»، متن نامه‌ای که عزیز قاسم‌زاده از زندان لاکان رشت فرستاده را منتشر کرد و نوشت که این معلم و یکی دیگر از همکاران زندانی‌اش به نام «محمود صدیقی‌پور»، بدون آنکه حضوری یا ویدیویی تفهیم اتهام شده باشند، به دو سال حبس دیگر محکوم شدند.

آقای قاسم‌زاده در نامه خود از حقو‌قدانان پرسیده است: «آیا می‌توان بدون تفهیم اتهام، مبادرت به صدور حکم علیه کسی نمود و آیا اساسا با کیفیتی که شرح آن رفت، می‌توان افرادی را محاکمه و هریک را به دو سال زندان محکوم نمود؟»

این معلم و فعال صنفی که در حال گذراندن حکم قبلی خود است، در این نامه تصریح کرده که ناتوانی حاکمیت در تحقق وعده‌های رنگین، «آن‌ها را به این نتیجه رسانده که سرکوب و خاموش کردن مطالبه‌گر و مطالبه‌گری، یگانه راه‌حل اقتدار سیاسی و ثبات سیاسی است.»

اتهام مضامین انحرافی برای آواز‌خوانی از اشعار مفاخر ادب ایران

عزیز قاسم‌زاده یکی از فعالان صنفی معلمان که در این حکم با محکومیت جدیدی مواجه شده است، روز ۱۷تیر سال جاری با انتشار یادداشتی، از ابلاغ اتهامات جدیدی از سوی هیات تخلفات اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان خبر داده بود.

هیات تخلفات اداری آموزش‌و‌پرورش گیلان، ۲۵ اتهام را علیه این معلم شناخته شده مطرح کرده است. عزیز قاسم‌زاده پیش‌تر در یادداشتی، به انتقاد از این حکم پرداخته و نوشته بود: «این ابلاغیه‌ای است که خواندن آواز را جرم و اشعار مفاخر ادب ایران را " مضامین انحرافی" می‌نامد.»

بر‌اساس اعلام این عضو کانون صنفی معلمان گیلان: «ایراد سخنرانی در بین حاضران و بیان سخنان ساختار شکنانه جهت تحریک سایرین و خواندن آواز با مضامین انحرافی در چندین جای متن علیه اینجانب، نشان می‌دهد که تنظیم کنندگان و طراحان این نامه چه عنادی با فرهنگ ایرانی و آموزش اصولی در ایران دارند.»

خواسته پایان دادن به مسمومیت‌های سریالی

عزیز قاسم‌زاده، «انوش عادلی» و «محمود صدیقی‌پور»، روز ۲۵فروردین۱۴۰۲، در پیامی که از زندان لاکان رشت به بیرون ارسال کرده بودند، خواستار پایان دادن به مسمومیت‌های سریالی دانش‌آموزان شدند.

این معلمان زندانی در پیام خود اعلام کردند: «معلمان ایران که سال‌ها است خواسته‌های صنفی خود را در راستای بهبود کیفیت آموزشی، آموزش رایگان و حق داشتن تشکل‌های مستقل، فریاد زده‌‌اند. در این راستا هزینه‌هایی چون‌ تبعید، اخراج و زندان را با آغوش باز برای داشتن آموزش و پرورشی مطلوب، به جان خریده‌اند. هرگز گمان نمی‌بردند روزی فرا رسد که مدرسه، آن‌چنان فضای ناامنی برای فرزندان ایران شود که معلمان خواسته صنفی‌شان، پایان دادن به مسمومیت‌های دختران و نوباوه‌گان سرزمین‌مان باشد.»

فراهم کردن محیط امن برای فرزندان ایران

در این نامه همچنین، بر لزوم «فراهم کردن محیط امن برای فرزندان ایران» و فراهم آوردن «آرامش» و «محیط امن» برای تحصیل تاکید شده بود. بنا براعلام وزارت بهداشت، براثر حملات گازی به مدارس در ایران، دست‌کم سیزده هزار دانش‌آموز مسموم شده‌اند و مقامات جمهوری اسلامی تاکنون از پاسخگویی شفاف در این رابطه خودداری کرده‌اند.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

منوچهر بختیاری، زندانی دادخواه، به ۱۳ ماه حبس دیگر محکوم شد

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
منوچهر بختیاری، زندانی دادخواه، به ۱۳ ماه حبس دیگر محکوم شد