close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

نامه ضیا نبوی درباره «جولان ساس» در بند هشت زندان اوین

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن در ۳ دقیقه
نامه ضیا نبوی درباره «جولان ساس» در بند هشت زندان اوین

«ضیا نبوی»، زندانی سیاسی محبوس در در زندان اوین با انتشار نامه‌ای، از شیوع ساس در بند هشت زندان اوین خبر داده و گفته این موضوع باعث «آزارهای روحی و جسمی» زندانیان شده است.

این فعال دانشجویی زندانی در نامه خود که روز ۲۳اردیبهشت منتشر شد، شرایط شیوع ساس در این بند را طوری توصیف کرده که زندانیان حتی با خوردن قرص‌های خواب قوی هم نمی‌توانند بخوابند.

ضیا نبوی با طرح این پرسش که آیا «شکنجه تحمل ساس هم جزیی از محکومیت ما است»، درباره یک زندانی سیاسی محکوم به پنج سال حبس نوشته که او باوجود خوردن آلپرازولام، باز هم نمی‌تواند بخوابد، چراکه «رد گزش ساس» بر تنش است.

به نوشته این فعال دانشجویی، زندانیان محبوس در بند هشت زندان اوین از هر تمهیدی استفاده می‌کنند تا از گزش ساس‌ها در امان بمانند، اما فایده‌ای ندارد.

ضیا نبوی که سال‌ها در زندان کارون اهواز بود،  نوشته تجربه ساس را در آن زندان داشته و برایش چندان مسآله جدی‌ای نبوده است، اما با ورودش به بند هشت، «به ناگهان همه چیز تغییر کرده است.»

این زندانی سیاسی افزوده است: «هنوز یادم نرفته بود نیمه شب‌هایی که با فندک روشن درون تخت دنبال آن‌ها می‌گشتم و گاهی قسمت فلزی و داغ فندک را روی موضع گزیدگی می‌گذاشتم تا سوزش عمیق گزش ساس را با سوزش سطحی فلز داغ جایگزین کنم. همه این خاطرات و تجربه‌های زیسته مرا برای مصافی سخت آماده کرده بود، اما خب حقیقت این است که واقعیت پیش رو از آنچه می‌پنداشتم هم وزن بیشتری داشت.»

نبوی در نوشته‌اش از آزارهای زندانی بودن نوشته، مثل خرناسه کشیدن دیگران، صف حمام و دستشویی، یا نوبت خرید از فروشگاه زندان. او ادامه داده: «شاید از همین روست که کسی از رنج حقیر جنگیدن با ساس‌ها و خاصه شکست خوردن از آن‌ها چیزی نمی‌گوید و چنین آزار ستوه آوری، جایی در اخبار مربوط به زندانیان ندارد.»

او نوشته: «ساس‌ها باعث می‌شوند از لمس کردن جهان واهمه داشته باشی. این به گمانم موجزترین توصیف از حس و حال همجواری با آن‌ها باشد.»

ضیا نبوی همچنین نوشته است برخی زندانیان «این قدر مصیبت دارند که مساله ساس در کنارش به حساب نمی‌آید» و بعضی نیز آن را «جزو طبیعی وضعیت زندانی بودن» می‌دانند که «باید با آن ساخت و کنار آمد»، اما «بعید است» کسی «شکنجه تحمل ساس‌ها را هم جزو محکومیت ما بداند.»

ضیا نبوی در ۱۸فروردین امسال در پی مراجعه به شعبه اول اجرای احکام دادسرای اوین، برای گذراندن دوره محکومیت یک سال حبس خود، زندانی شد.

این حکم مرداد سال گذشته توسط «ایمان افشاری»، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران در پی اعتراض ضیا نبوی به مساله «مسمومیت سریالی دانش‌آموزان مدرارس» صادر شده بود و شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران،‌ آن را تایید کرد.

صفحه اینستاگرام ضیا نبوی که نامه او را منتشر کرده، توضیح داده است که «در زمان انتشار این متن (۲۲ اردیبهشت) ضیا به اتاق دیگری در همان بند هشت منتقل شده‌ است و مشکل ساس برای او تحت شرایط کنترل‌شده‌تری قراردارد، اما از آن جهت که بحران ساس در بند هشت به‌طور کل و برای همه زندانیان همچنان مساله‌ای جدی است، تصمیم به انتشار این متن گرفته شده‌است.»

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

شیردادن و جارو کردن با تم صورتی؛ روز دختر در تقویم حکومت

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
شهره مهرنامی
خواندن در ۴ دقیقه
شیردادن و جارو کردن با تم صورتی؛ روز دختر در تقویم حکومت