close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
استان‌وایر

رسانه‌ای شدن دستکم ۱۰ قتل خانوادگی از ابتدای آبان ۱۴۰۰

۲۲ آذر ۱۴۰۰
خواندن در ۳ دقیقه
رسانه‌ای شدن دستکم ۱۰ قتل خانوادگی از ابتدای آبان ۱۴۰۰

استان‌وایر- فرمانده انتظامی شهرستان شوشتر در خوزستان از کشته شدن سه عضو یک خانواده به دست پسر ۲۳ ساله آن‌ها خبر داد.

بنا بر گزارش منتشر شده در پایگاه خبری پلیس سرهنگ «روح‌الله بیگدلی» گفته است: «صبح روز یکشنبه ۲۱آذر۱۴۰۰ سه عضو یک خانواده در شوشتر کشته شده و دو نفر نیز به شدت مجروح شده‌اند.»

به گفته فرمانده انتظامی شوشتر این جوان ۲۳ ساله با انگیزه نامعلوم مادر، خواهر و برادر خود را به قتل رسانده و دو عضو دیگر را به شدت مجروح و راهی بیمارستان کرده است.

مقامات انتظامی شوشتر می‌گویند این فرد دستگیر و سلاح‌های گرم و سرد او ضبط شده است.

در هفته‌های اخیر خبرهای زیادی از درگیری و قتل‌های‌ خانوادگی منتشر شده است.

بررسی رسانه‌های ایران نشان می‌دهد از ابتدای آبان ۱۴۰۰ تاکنون خبر دست‌کم ۱۰ مورد قتل خانوادگی در شهرهای مختلف ایران رسانه‌ای شده است.

تکرار و تعدد این خشونت در بستر خانواده نشان می‌دهد که نمی‌توان به بروز این ماجرا به عنوان اتفاقی نادر نگاه کرد.

دوم آبان سال جاری خبر قتل زن جوانی به دست مادرش در ماهشهر منتشر شد. مقامات انتظامی ماهشهر متهم را دارای مشکلات شدید عصبی توصیف کرده بودند.

یک هفته بعد در تاریخ ۱۰آبان۱۴۰۰ مردی ۳۰ ساله در اراک پس از درگیری با مادرش او را با چاقو به قتل رساند.

۱۱ آبان نیز خبر قتل یک زن ۴۵ ساله و فرزند ۲۵ ساله‌اش توسط مرد ۲۹ ساله‌ای در رسانه‌ها منتشر شد. انگیزه قاتل که برادر زن بوده است، اختلافات خانوادگی اعلام شد.

بنابر خبرهای منتشر شده ۱۷ آبان‌ماه سال جاری مرد ۳۸ ساله‌ای در بوشهر مادر و پدر خود را با ضربات چاقو به قتل رساند. رسانه‌ها او را در هنگام ارتکاب جرم تحت تاثیر موادمخدر توصیف کردند.

۲۲آبان۱۴۰۰ نیز مرد ۶۴ ساله‌ای در جهرم همسرش را به دلیل «اختلاف خانوادگی» با ضربات چاقو به قتل رساند و بعد خود را تسلیم پلیس کرد.

دو روز بعد در شهرستان بختگان استان فارس مردی دختر ۱۴ ساله‌اش را با سلاح شکاری کشت و در روز ۳۰ آبان نیز خبر تیراندازی مردی ۵۵ ساله در مازندران در رسانه‌ها منتشر شد که با اسلحه شکاری به دو خواهرش شلیک کرده و آن دو را به قتل رساند.

در نخستین روز آذرماه سال جاری خبر یک زن‌کشی در کرمانشاه در رسانه‌ها منتشر شد. مرد میانسالی پس از قتل همسرش با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.

یک هفته بعد پدری که گفته شده بود به مواد مخدر اعتیاد دارد، پسر ۱۶ ساله خود را در یکی از روستاهای خراسان شمالی به قتل رساند.

۱۵ آذرماه بعد خبر قتل دختر ۳۵ ساله‌ای به دست پدرش در دامغان خبری شد که با سلاح شکاری به دلیل «اختلاف خانوادگی» به قتل رسیده بود.

در ۱۹آذر۱۴۰۰ نیز خبر قتل زنی ۳۵ ساله توسط همسرش در نیشابور منتشر شد.

ماجرای تکان‌دهنده قتل «بابک خرمدین»، خواهر و همسر خواهرش به دست پدر و مادر میانسال آنان، بهت و شوک اجتماعی به همراه داشت و توجه افکار عمومی را به قتل‌های خانوادگی معطوف کرد.

برخی از شهروندان می‌گویند مشکلات اقتصادی و تعارض میان سنت و مدرنیته و تغییر سبک زندگی موجب بروز این خشونت افسار گسیخته در بستر خانواده و اجتماع شده است.

شمار زیادی از قتل‌های خانوادگی با انگیزه‌های ناموسی و تحت عنوان «اختلاف خانوادگی» در رسانه‌ها منتشر می‌شوند.

به نظر می‌رسد قانون‌گذاران و مقامات قضایی باید به ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی جدی و فوری این رخدادها بپردازند؛ اما علی‌رغم همه هشدارها از سوی جامعه‌شناسان و حقوق‌دانان در خصوص تغییر قانون و تعیین مجازات‌های متناسب با جرم و بازدارنده تاکنون تغییری در قوانین مجازات اسلامی در زمینه خشونت‌های خانوادگی منجر به قتل رخ نداده است.

📩اگر به اطلاعات تکمیلی درباره این خبر دسترسی دارید، لطفاً با این ایمیل با ما تماس بگیرید: [email protected]

📞اگر می‌خواهید درباره موضوع این خبر با افراد مسوول تماس بگیرید، لطفاً به فهرست مسوولان در سراسر ایران مراجعه کنید: www.ostanwire.com

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

استان‌وایر

افزایش عوارض خروج از کشور به بیش از ۵ میلیون تومان

۲۲ آذر ۱۴۰۰
خواندن در ۲ دقیقه
افزایش عوارض خروج از کشور به بیش از ۵ میلیون تومان