close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

جرم: استفاده از هشتگ داستان ما یکی است؛ یک هفته با بهاییان

۴ تیر ۱۴۰۳
کیان ثابتی
خواندن در ۵ دقیقه
جرم: استفاده از هشتگ داستان ما یکی است؛ یک هفته با بهاییان
ارشیا روحانی(راست)، آرش نبوی(وسط) و حمید منزوی(چپ) از جمله شهروندان بهایی هستند که محکوم به زندان و جریمه نقدی شدند.

«جاوید رحمان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران، روز چهارشنبه۳۰خرداد، اعدام زندانیان سیاسی و کشتار بهاییان در دهه ۶۰ را، مصداق «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» خواند.  

رحمان در نشستی در حاشیه شورای حقوق‌بشر سازمان ملل در ژنو گفت نسل‌کشی به‌طرق مختلف علیه اقلیت‌های مذهبی، به‌ویژه بهاییان در ایران اتفاق افتاده است و آن‌ها فقط به‌واسطه اینکه اقلیت مذهبی بودند، هدف قرار گرفته‌اند.

بنا بر اسناد منتشر شده در سایت اسناد بهایی‌ستیزی، دست‌کم ۲۲۶ شهروند بهایی در نخستین سال‌های تاسیس جمهوری اسلامی به‌خاطر اعتقادات دینی خویش اعدام، یا به قتل رسیده‌اند. هزاران تن از شهروندان بهایی در شهرها و روستاهای ایران دستگیر شدند و خانه‌های صدها بهایی در شهرها و روستاها تخریب یا سوزانده شد. اخراج بهاییان از مراکز دولتی، آتش زدن یا پلمب اماکن کسب، مصادره اموال، ممانعت از تحصیل، عدم پذیرش جانبازان و شهدای بهایی جنگ توسط بنیاد شهید و تخریب گورستان‌های بهایی، از موارد دیگر سرکوب‌ بهاییان در دهه اول بعد از انقلاب اسلامی هستند.

در چند سال اخیر هرچند اعدام رسمی بهاییان از سوی حکومت پایان گرفته، ولی موارد مختلف نقض حقوق شهروندی بهاییان مانند بازداشت‌های خودسرانه، احضارهای پی‌در‌پی، صدور احکام زندان، پلمب اماکن کسب و مصادره اموال، ایجاد مشکل برای کفن و دفن و ممانعت از تحصیلات دانشگاهی بهاییان، همچنان ادامه داشته است.

در گزارش زیر، برخی موارد نقض حقوق شهروندی بهاییان در هفته گذشته را مرور می‌کنیم.

***

مجازات زندان، جریمه نقدی و مصادره اموال برای دو شهروند بهایی

شامگاه ٢٠شهريور١٤٠٢، مامورين اداره اطلاعات اصفهان همراه با يكى از مامورين اداره اماکن، به محل کسب «حميد منزوى»، شهروند بهایی ساکن اصفهان مراجعه کردند. 

آنان پس از تفتيش محل کار آقای منزوی، دو دستگاه فتوكپى ادارى مربوط به کار، موبايل و تمامى وسایل الكترونيكى موجود در محل را ضبط كرده و سپس با خارج کردن حاضرین، واحد صنفی مذکور را هم پلمب كردند. 

ماموران در همان شب به محل كار «ارشيا روحانی»، شهروند بهایی رفته که به‌دلیل عدم حضور آقای روحانی در محل كار، فقط مغازه را پلمب می‌کنند.  

صبح روز بعد، ماموران اداره اطلاعات اصفهان همراه با یک مامور از اداره اماكن، بار دیگر به محل كار ارشیا رفته و کلیه دستگاه‌هاى فتوكپى را كه شامل سه دستگاه، دو عدد لپ‌تاپ و همچنین سه دستگاه گوشی همراه حاضرین را ضبط می‌کنند. 

واحد‌های صنفی اين دو شهروند بهایی به‌مدت يک ماه پلمب شد، اما پس از رفع پلمب، وسایل کار و اقلام ضبط شده به صاحبان‌شان برگردانده نشد. 

برخورد با این دو شهروند بهایی اما در همین‌جا پایان نمی‌گیرد. اين دو در ٨آبان١٤٠٢ به شعبه ١٣ دادسرای اصفهان احضار شدند. وقتی آنان به دادسرا مراجعه می‌کنند، در همان محل بازداشت می‌شوند. منزوی و روحانی یک شب را در زندان دستگرد اصفهان سپری کرده و روز بعد، هرکدام با قرار وثيقه ٣٠٠ ميليون تومان آزاد می‌شوند. 

این دو شهروند بهایی از شهریور سال گذشته که وسایل کارشان به‌طور غیرقانونی ضبط شده، به دادسرا، اداره اماکن و دادگستری اصفهان مراجعه کرده‌اند، ولی تاکنون هیچ پاسخی دریافت نکرده و بلاتکلیف به سر می‌برند. 

سرانجام، جلسه دادگاه حمید منزوی و ارشیا روحانی در ١٩خرداد سال جاری در شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان برگزار شد. این دو با اتهاماتی در دادگاه روبه‌رو شدند که همگی به اعتقادات قلبی آن‌ها، یعنی بهایی بودن آنان برمی‌گشت. 

اتهامات این دو شهروند اصفهانی عبارتند از «تبلیغ علیه نظام (فعالیت تبلیغی و انحرافی علیه شرع اسلام)»، «تبلیغ به نفع گروه‌ها و سازمان‌های مخالف جمهوری اسلامی (تبلیغ بهاییت)» و «عضویت در دسته، جمعیت یا شبه‌جمعیت‌هایی در داخل کشور به قصد بر هم زدن امنیت کشور.» 

براساس رای دادگاه، حمید منزوی و ارشیا روحانی هركدام به‌طور جداگانه به پنج سال «حبس تعزيرى»، «۵٠ ميليون تومان جريمه نقدى»، دو سال «ممنوعيت از فعاليت در فضاى مجازى» و دو سال «ممنوعیت خروج از کشور» محكوم شدند. همچنین تمامی دستگاه‌هاى مضبوط از محل كار و وسایل الكترونيكى اين دو شهروند بهایی، به‌نفع بيت‌المال مسلمين مصادره شد. 

محکومیت یک شهروند بهایی به ده سال زندان

«آرش نبوی»، شهروند بهایی دیگری است که توسط شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان به ریاست قاضی توکلی محکوم به زندان و جریمه نقدی شد. 

ماموران وزارت اطلاعات اصفهان در ۲۳مرداد۱۴۰۲ به منزل آرش نبوی یورش برده و کلیه کتب مذهبی، لپ‌تاپ، گوشی‌های همراه و لوازم شخصی را ضبط کردند. ماموران آرش را هم بازداشت کردند و او پس از ۶۲ روز با قید وثیقه آزاد شد.

ماموران اداره اطلاعات در طی دوره بازجویی، با تهدید و فشار بر همکاران و همسایگان آرش، ۲۳ شاکی به پرونده او اضافه کردند. همه‌ شاکیان پرونده به آقای نبوی اظهار داشتند که تحت فشار و تهدیدهای شدید مجبور به شکایت شده‌اند و اکثر این افراد حاضر شده که در دادگاه رضایت بدهند، ولی «محمد رضا توکلی» قاضی پرونده با بی‌توجهی به رضایت شاکیان، حکم را صادر کرد.

براساس رای صادره، آرش نبوی به تحمل پنج سال زندان بابت «عضویت در گروه‌ها و دسته‌ها، موضوع مواد ۴۹۸ و ۴۹۹ قانون مجازات اسلامی (اشاره به عضویت او در جامعه بهایی)»، «پنج سال حبس تعزیری» و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی بابت «فعالیت تبلیغی مغایر با شرع اسلام» محکوم شد. همچنین دو سال «ممنوعیت خروج از کشور» و دو سال «عدم فعالیت در فضای مجازی»، به‌عنوان مجازات تکمیلی نامبرده در نظر گرفته شد. 

اقلام مضبوط از منزل آقای نبوی از قبیل تبلت، گوشی همراه، فلش مموری، جزوات و کتب بهایی، انگشتر منقش به نماد بهایی و پلاک زرد منقش به نماد آیین بهایی، به نفع بیت‌المال مسلمین مصادره شد. 

دادگاه آرش نبوی را به کتمان حقیقت و عدم پاسخگویی متهم کرده است، زیرا آرش اظهار کرده که جلسات تشکیلات بهایی خاص جامعه بهایی است و بهاییان دور هم جمع می‌شوند و دعا و مناجات می‌خوانند.  

همچنین دادگاه یکی از مصادیق حکم او را، استفاده از هشتگ داستان ما یکی است، ذکر کرده است. 

کمپین جهانی «داستان ما یکی است» در سال ۱۴۰۲ از سوی جامعه جهانی بهایی، برای یادبود چهلمین سالگرد اعدام ده زن بهایی در شیراز راه‌اندازی شده است.

صدور احکام حبس برای چهار شهروند بهایی در خوزستان

دادگاه تجدید‌نظر شهرستان ماهشهر در استان خوزستان، حکم بدوی یک سال حبس تعزیری چهار شهروند بهایی را، به یک سال حبس تعلیقی تبدیل کرد. 

پیش‌تر دادگاه بدوی در تاریخ ۴مرداد۱۴۰۲، چهار شهروند بهایی به نام‌های «جمال افشار»، «مهران افشار»، «بهزاد افشار» و «اعظم افشار» را، به یک سال حبس تعزیری محکوم کرده بود. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

محمد مهاجری خطاب به قالیباف: لااقل دو واحد دیپلماسی پاس می‌کردید

۴ تیر ۱۴۰۳
ایران‌وایر
خواندن در ۱ دقیقه
محمد مهاجری خطاب به قالیباف: لااقل دو واحد دیپلماسی پاس می‌کردید