close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه

۷ تیر ۱۴۰۳
ثمانه قدرخان
خواندن در ۷ دقیقه
انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه
خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سال‌های گذشته با هشتگ #تَکرار_میکنند، از مردم ایران خواسته‌اند که در انتخابات شرکت نکنند
انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه
«میلاد محمدی»، برادر «شهریار محمدی» از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱، از فشار نهادهای امنیتی بر مادرش دایه مینا که خواستار عدم شرکت مردم در انتخابات شده، خبر می‌دهد.
انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه
«تَکرار می‌کنم»، یک کارزار سیاسی بود که پس از پیام محمد خاتمی، رییس‌جمهور اصلاحات برای دعوت مردم به‌منظور شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت.
انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه
خانواده‌های کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱. طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی خود ازجمله اینستاگرام و توییتر، با هشتگ #تکرار_میکنند، از مردم می‌خواهند تا در انتخابات شرکت نکنند.
انتخابات، هشتگ تکرار می‌کنند و فشار نهادهای امنیتی بر خانواده‌های دادخواه
خواهر جواد حیدری، حامیان انتخابات و کسانی که قصد رای دادن دارند را، «پادوهای حقیر جمهوری‌اسلامی» عنوان کرد و در ادامه نوشت: «شما که نه معنی خونِ بی‌گناه را می‌فهمید، نه معنی انسانیت و شرافت را.»

در روزهای منتهی به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، خانواده‌های جان‌باختگان اعتراضات سال‌های گذشته با هشتگ #تَکرار_میکنند، از مردم ایران خواسته‌اند که در انتخابات شرکت نکنند. این روشن‌ترین پیام بازماندگان و خانواده‌های آنان است که با یادآوری جمله تَکرار می‌کنم «محمد خاتمی» که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ حمایت حداکثری را از مردم طلب کرد، انتخابات نابه‌هنگام ریاست‌جمهوری را تحریم کنند.

***

«تَکرار می‌کنم»، یک کارزار سیاسی بود که پس از پیام محمد خاتمی، رییس‌جمهور اصلاحات، برای دعوت مردم به‌منظور شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۶ شکل گرفت. خاتمی در این پیام ویدیویی از مردم خواسته بود تا به «حسن روحانی» رای دهند. پیام‌های ویدیویی خاتمی در انتخابات‌های قبلی نیز منجر به پیروزی حداکثری جناح اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال‌های ۱۳۹۵–۱۳۹۴، انتخابات مجلس خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴ و انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۳۹۲ شده بود.

خاتمی بعدها در رابطه با انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اقرار کرد که حتی اگر تَکرار هم کند، دیگر مردم رای نخواهند داد. 

«فاطمه حیدری»، خواهر «جواد حیدری». از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱. طی روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی خود ازجمله اینستاگرام و توییتر، با هشتگ #تکرار_میکنند، از مردم خواست تا در انتخابات شرکت نکنند. خانم حیدری در توییتر خود نوشت : «روی سخنم با اکثریت مردم کشورم نیست که بارها نشان دادند شرافت و شجاعت چه معنی‌ای می‌دهد، اما با شما مزدورهای وقیح هستم. شما که خجالت نمی‌کشید و به چهره‌های رنجور و دردکشیده‌ این ملت نگاه می‌کنید و از رای دادن صحبت می‌کنید. شما که رذیلانه و بدون هیچ شرمی، قاتلان عزیزترین فرزندان این خاک و دشمنان قسم‌خورده‌ی ایران را به عنوان نماینده‌ خودتان معرفی می‌کنید.»

گفته می‌شود جواد حیدری نزدیک پارک ملت قزوین، از پشت مورد هدف گلوله جنگی قرار گرفت. ماموران سپس با اسلحه به دور او حلقه زدند و به‌جای انتقال جواد به بیمارستان، او را به داخل مقر فرماندهی در نزدیکی پارک ملت بردند و منتظر ماندند تا جان بدهد. بعد از وخامت حال جواد حیدری و درحالی‌که خون شدیدی از او رفته بود. به بیمارستان رجایی منتقل شد.

پس از ۲۴ ساعت بی‌خبری از سرنوشت جواد حیدری و یک روز تقلا در جهت یافتن حقیقت مرگ او، خانواده هویت پلیس ضارب را می‌یابند. آن‌ها موفق شدند پیکر جواد را از محاصره نیروهای امنیتی آزاد کنند و مانع از آن شوند که نیروهای امنیتی بدون رویت آثار جراحت، جنازه را دفن کنند.

خواهر جواد حیدری، حامیان انتخابات و کسانی که قصد رای دادن دارند را، «پادوهای حقیر جمهوری‌اسلامی» عنوان کرد و در ادامه نوشت: «شما که نه معنی خونِ بی‌گناه را می‌فهمید، نه معنی انسانیت و شرافت را. ما تنها دو دسته داریم. آن‌هایی که با جمهوری‌اسلامی‌اند و آن‌هایی که از مردم‌اند. دسته‌ سومی وجود ندارد و شما، شمایی که امروز سرتان را بالا گرفته و بدون لکنت از رای دادن صحبت می‌کنید، شما پادوهای حقیر جمهوری‌اسلامی هستید. شما شریک دزد، همدست قاتل و عامل جنایتید. شما هرگز از ما مردم ایران نبوده و نیستید. چهره‌ مظلوم به خودتان نگیرید که «ما به فکر فردا و ایرانیم» نه؛ شما خود جمهوری‌اسلامی‌اید. دشمن ملت ایران و آزادی و زندگی.»

«لیلا مهدوی»، مادر «سیاوش محمودی»، از کشته‌شدگان در اعتراضات ۱۴۰۱ نیز با هشتگ تکرار می‌کنند، در حساب ایکس خود نوشت: «به‌ صورت غرق در خونت یک قدم عقب نخواهم کشتید، آن تیری که به سر تو زدن اکنون در قلب من است؛ پس بلند فریاد میزنم تکرار میکننند.»

کاربران در شبکه‌های اجتماعی با نوشتن از کشته‌شدگان اعتراضات سال‌های گذشته ازجمله آبان ۱۳۹۸، دی ۱۳۹۶ و جنبش‌ «زن‌، زندگی، آزادی»، از هشتگ تکرار می‌کنند حمایت کرده‌اند. 

«لادن بازرگان»، خواهر «بیژن بازرگان» که شهریور سال ۱۳۶۷ اعدام شد نیز در حساب شخصی خود در ایکس نوشت: «شکرالله پاک‌نژاد به‌علت مخالفت‌ با جمهوری اسلامی در مرداد ماه سال ۱۳۶۰ بازداشت و چند ماه بعد در ۲۸ آذرماه ۱۳۶۰ اعدام شد.»

باز هم احضار و تهدید

در این میان، تهدید خانواده‌های دادخواه نیز ادامه دارد و برخی شهروندان نیز به‌دلیل تحریم انتخابات، احضار شده‌اند.

یک حقوق‌دان ساکن تهران به «ایران‌وایر» می‌گوید برخی فعالان مدنی و روزنامه‌نگاران که در شبکه‌های اجتماعی خواستار تحریم انتخابات شده‌اند، به دادسرای امنیت اوین احضار شده‌ و اتهام «تبلیغ علیه نظام» به آن‌ها تفهیم شده است.  

«نرگس محمدی»، فعال مدنی محبوس در زندان اوین نیز، به‌تازگی به یک سال حبس دیگر با اتهام تبلیغ علیه نظام محکوم شده است.

«مصطفی نیلی»، حقوق‌دان و وکیل او در شبکه ایکس نوشت که یکی از مصادیق اتهامی موکلش، نامه‌ او برای تحریم انتخابات مجلس بوده است. با‌این‌حال، نرگس محمدی  روز ۳۰خرداد در نامه‌ای دیگر از زندان اوین، از  عدم شرکت خود در انتخابات ریاست‌جمهوری غیرمنتظره خبر داد. او نوشت: «چطور می‌توانید درحالی‌که با یک دست تیغ و دار و اسلحه و زندان را علیه مردم گرفته‌اید، با دستی دیگر صندوق رأی را پیش روی همان مردم بگذارید و با زبانی فریبکار و دروغ‌پرداز، آن‌ها را به پای صندوق رای فرا خوانید؟» 

«میلاد محمدی»، برادر «شهریار محمدی»، از کشته‌شدگان اعتراضات ۱۴۰۱ به ایران‌وایر میگوید: «در چند روز گذشته فشار روی مادرم دایه مینا خیلی زیاد بوده است. مدام تهدیدش کرده‌اند، چون به شرکت مردم در انتخابات اعتراض کرده‌است.»

آقای محمدی در مورد چرایی انتخاب محتوای تکرار می‌کنند برای تحریم انتخابات از سوی خانواده بازماندگان می‌گوید: «تکرار می‌کنند، یعنی در اعتراضات ۱۳۹۶ و ۱۳۹۸و سال‌های بعد از آن تا ۱۴۰۱، مردم و به‌ویژه جوانان را کشتند، هیچ اصلاحاتی در کار نبود. این مسیر تا الان هم با اعدام جوانان ادامه دارد و باز این مساله تکرار می‌شود. یعنی هیچ اصلاحی برای جمهوری اسلامی نمانده است و از اصلاحات نیز گذر کرده‌ایم. از ابتدا هم جمهوری اسلامی قابل اصلاح نبود، ولی مردم تلاش می‌کردند، ولی این بار دیگر هیچ توجیهی برای ماندن این افراد وجود ندارد، همه آن‌ها دروغگو هستند و فقط وعده و وعید می‌دهند.»

این برادر دادخواه می‌گوید با مراسمی که در نقاط مختلف برپا می‌کنند و هزینه‌های سنگینی که برای آن انجام می‌دهند، تلاش دارند به جامعه جهانی چنین القا‌ء کنند و نشان دهند که بخش کوچکی از مردم ایران مخالف رژیم اسلامی هستند، وگرنه ما طرفدار داریم و مردم به ما رای می‌دهند. 

به گفته میلاد محمدی، انتخابات و فعالیت‌های مربوط به آن همه نمایش‌های حکومت جمهوری اسلامی و همه دروغین است. 

در روزهای گذشته بارها از سوی نهادی‌امنتیی با مادر شهریار محمدی تماس گرفته‌ شده‌است. او در روزهای گذشته، از فشارهاى مجدد بر مادر خود دايه مينا سلطانى خبر داد. میلاد محمدی در حساب شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «هموطنان عزیزم، جز شما کسی را پشتوانه و محرم خودم نمی دانم و به همین جهت، آنچه را که حکومت ننگین جمهوری اسلامی بر سر خانواده‌ام، خصوصا مادرم دایه مینا آورده و می‌آورد با شما در میان می گذارم. شما که در این سال‌ها درد و رنجِ فراوانی را چشیده اید، بهترین داور تاریخ هستید. مردم مقاوم ایران! مادرم دایه مینا طی چند روز گذشته تحت فشار نهادهای امنیتی حکومت قرار گرفته است.»

آقای محمدی تصویری از تماس‌های پیاپی نهادهای امنیتی با مادر خود منتشر کرد و نوشت: «تماس‌های بی‌نشان، تهدید‌ها و ایجاد فضای ناامن روانی و اجتماعی، بخشی از فشارهایی است که به مادرم وارد می‌کنند تا دست از دادخواهی بردارد و سکوت کند. مادرم تاکنون به تماسهای مکرری که از شماره‌های ناشناس با او گرفته شده پاسخی نداده است، اما هم او وهم خانواده ما، براین نظرند که احتمال بازداشت و ناپدیدسازی قهری دایه مینا بسیار بالاست. مادرم بارها تاکید کرده از حبس، شکنجه و دستگیری نمی‌ترسد و راه دادخواهی تا آزادی باید به‌رغم همه این فشارها ادامه پیدا کند.»

او در پایان نوشته است: «همین‌جا اعلام می‌کنم مسوول هر حادثه‌ای که برای مادرم دایه مینا رخ دهد، نهادهای مخوف امنیتی جمهوری اسلامی است. قطعا در برابر آن‌ها سکوت نخواهیم کرد.»

حقوق‌ شما؛ تحریم انتخابات حق مردم است

شهروندانی که به‌دلیل تحریم انتخابات احضار شده‌اند یا تذکر گرفته‌اند، از چه دایره امن حقوقی برخوردار هستند؟

«موسی برزین»،‌ حقوق‌دان و وکیل‌دادگستری می‌گوید: «احتمالا بعد انتخابات ضابطین قضایی این مساله را پیگیری نخواهند کرد. بنابراین شخصی که احضار می‌شود، مطلقا مراجعه نکند. چون در صورت مراجعه کردن تحت شرایطی  از او تعهد می‌گیرند و امکان دارد برای این شخص پرونده تشکیل داده و او را به دادسرا بفرستند. درحالی‌که بعد از انتخابات فراموش می‌شود.» 

موسی برزین می‌گوید که در ایران شرکت در انتخابات امری آزاد است، به این معنا که اگر کسی در انتخابات شرکت نکند، منع قانونی ندارد: «مثل راه رفتن، اتفاقی عادی است. یک نفر پیاده‌روی می‌کند، یک نفر نمی‌کند. مثل این است که بگوییم شخصی پیاده‌‌روی را تبلیغ می‌کند. منع قانونی و ماده قانونی برای آن نداریم. تحریم انتخابات هم منع قانونی ندارد؛ یعنی مردم ‌می‌توانند حق خودشان را اعمال کنند.»

او در ادامه می‌گوید: «ممکن است بگویند شما در حال سیاه‌نمایی هستید و صحبت از تحریم انتخابات مصداق  تبلیغ علیه نظام است، اما کار حکومت ازنظر ما وکلا، وجاهت قانونی ندارد.» 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

اولین کاندیدای پوششی انصراف داد

۶ تیر ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
اولین کاندیدای پوششی انصراف داد