close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

بهاییان در خرداد ۱۴۰۳؛ از حمله به روستاییان تا صدور احکام قضایی

۹ تیر ۱۴۰۳
کیان ثابتی
خواندن در ۷ دقیقه
بهاییان در خرداد ۱۴۰۳؛ از حمله به روستاییان تا صدور احکام قضایی
نماینده حکومت در حال تخریب زمین های کشاورزی بهاییان
بهاییان در خرداد ۱۴۰۳؛ از حمله به روستاییان تا صدور احکام قضایی
خرداد۱۴۰۳ با اعلام صدور حکم ۷۵ سال زندان برای پانزده زن بهایی در اصفهان آغاز شد.

ده زن زندانی سیاسی در ۲۹خرداد با انتشار بیانیه‌ای حمایت خود را از شهروندان بهایی اعلام کردند. این زنان زندانی با توجه به چند دهه سرکوب سیستماتیک بهاییان که شامل سلب حیات، محرومیت از حقوق اجتماعی، شهروندی، مدنی و مصادره و تخریب اموال و داشته‌های بهاییان بوده است، نوشتند «تا پایان دادن به رنج مضاعفی که بر هموطنان بهایی‌مان تحمیل می‌شود، در کنارشان ایستاده‌ایم». 

گزارش زیر به موارد نقض حقوق شهروندان بهایی در ماه خرداد اشاره می‌کند. 

در این گزارش به مواردی که سال‌ها شهروندان بهایی ایران از آن محروم هستند مانند آزادی بیان، تحصیلات دانشگاهی، کفن و دفن، کار دولتی، پیشرفت در امور هنری و ورزشی  اشاره‌ای نشده است.  

***

تخریب زمین‌های کشاورزان بهایی روستای احمدآباد

ماموران حکومت ایران روز سه‌شنبه ۸خرداد۱۴۰۳، در حمله به روستای «احمدآبادِ» مازندران، با بیل مکانیکی به تخریب بسیاری از شالیزارهای متعلق به بهاییان آن روستا پرداخته و محصولات آن‌ها و معبر آب رودخانه به شالیزارها را ویران کردند. 

ساکنان بهایی این منطقه، نسل‌هاست که مالک این زمین‌ها بوده و در این زمین‌ها به کشاورزی مشغولند.

یکی از تصاویر منتشر شده از این حمله، یک پیرزن روستایی و مادر شهید جنگ ایران و عراق را نشان می‌دهد که به نابودی دسترنج خود توسط ماموران نگاه می‌کند.

«سیمین فهندژ»، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل گفت: «حمله اخیر به روستاییان بهایی نه‌تنها اقدامی ظالمانه بلکه نوعی از آپارتاید اقتصادی و تلاش تازه‌ای با انگیزه مذهبی با هدف بیرون‌راندن بهاییان از زمین‌های خودشان است. حکومت ایران در تلاش است تا سکونت در ایران را برای بهاییان غیرممکن سازد.»

صدور احکام قضایی برای شهروندان بهایی

خرداد۱۴۰۳ با اعلام صدور حکم ۷۵ سال زندان برای پانزده زن بهایی در اصفهان آغاز شد. 

شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان پانزده شهروند بهایی ساکن بهارستان به نام‌های «مژگان پورشفیع»، «نسرین خادمی»، «آزیتا رضوانی‌خواه»، «شعله آشوری»، «مژده بهامین»، «بشری مطهر»، «سارا شکیب»، «سمیرا شکیب»، «رویا آزادخوش»، «نوشین همت»، «شورانگیز بهامین»، «ساناز راسته»، «مریم خورسندی»، «فرخنده رضوان‌پی» و «فیروزه راستی‌نژاد» را به اتهام «مشارکت در انجام فعالیت تبلیغی و آموزشی انحرافی مغایر با شرع اسلام» را هر کدام پنج سال حبس تعزیری، پنجاه میلیون تومان جریمه نقدی و به عنوان مجازات تکمیلی به دو سال ممنوع خروجی و پنج سال محرومیت  اجتماعی محکوم کرد.

اتهام این شهروندان بهایی برابر با ماده ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی است. بیش از دو سال است که بیشتر شهروندان بهایی بر اساس ماده مذکور در دادگاه‌های انقلاب سراسر کشور مجازات می‌شوند. به نظر می‌آید که دادگاه‌های انقلاب کشور موظف شده‌اند تا بهاییان را برابر با قانون مذکور محکوم کنند. 

ماده ۵۰۰ مکرر بیان می‌کند که ھﺮ ﮐﺲ در ﻗﺎﻟﺐ ﻓﺮﻗﻪ، ﮔﺮوه، ﺟﻤﻌﯿﺖ ﯾﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ آن و اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﯿﻮه‌ھﺎی ﮐﻨﺘﺮل ذھﻦ و اﻟﻘﺎهای رواﻧﯽ در ﻓﻀﺎی واﻗﻌﯽ ﯾﺎ ﻣﺠﺎزی ﻣﺮﺗﮑﺐ اﻗﺪاﻣﺎت زﯾﺮ ﮔﺮدد، ﭼﻨﺎﻧ‌‌‌‌ﭽﻪ رﻓﺘﺎر وی ﻣﺸﻤﻮل ﺣﺪ ﻧﺒﺎﺷﺪ، به حبس، جزای نقدی ...و محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم می‌گردد.

از جمله اقدامات مذکور در ماده ۵۰۰ مکرر «هر گونه فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام» ذکر شده است.

دادگاه تجدیدنظر استان گلستان حکم زندان «نفیسا سعادت‌یار» را تایید کرد. پیشتر، نفیسا به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال زندان و چهار سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شده بود. دادگاه تجدیدنظر با تایید یک سال زندان او، چهار سال محرومیت از حقوق اجتماعی را به سه سال محرومیت از حقوق اجتماعی کاهش داد. 

نفیسا سعادت‌یار و همسرش، «پویا امری» در طی دستگیری‌های بهاییان در سال۱۴۰۱ بازداشت و هر کدام پس از مدتی با قرار وثیقه آزاد شدند. 

در ادامه صدور احکام قضایی برای شهروندان بهایی، دادگاه‌های انقلاب فارس، کرمان و خوزستان ۱۲ شهروند بهایی را محکوم کردند.

شعبه ۳۷ دادگاه تجدیدنظر استان فارس سه زن بهایی به نام‌های «ستاره طعامی»، «سحر محب‌پور»، و رکسانا وجدانی را با اتهامات اجتماع و تبانی به هدف ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام، را هر کدام به پنج سال حبس تحت نظارت پابند الکترونیکی تا محدوده ۱۰۰۰ متری محل سکونت، ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی، پانزده سال محرومیت از حقوق اجتماعی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی محکوم کرد.

همچنین دادگاه انقلاب کرمان پنج شهروند بهایی را به جزای نقدی و محرومیت اجتماعی محکوم کرد. 

این بهاییان بر اساس مواد ۵۰۰ و ۵۰۰ مکرر قانون مجازات اسلامی با اتهامات «تبلیغ علیه نظام» و «اخلال در امنیت ملی از طریق «فعالیت‌های آموزشی یا تبلیغی انحرافی مغایر یا مخل به شرع مقدس اسلام» مواجه بودند. 

«فواد شاکر ارکانی»، «بهنام پوراحمری»، «شهرام فلاح» و «پریدخت شجاعی باغینی» با تبرئه از اتهام تبلیغ علیه نظام به محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شدند که این حکم به مدت پنج سال تعلیق شده است. «یکتا فلاح» نیز به پرداخت ۵۰ میلیون تومان جزای نقدی جایگزین دو سال و یک ماه حبس و یک سال محرومیت از حقوق اجتماعی محکوم شد.

در خبر دیگری، دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان در ماهشهر حکم بدوی ۱۲ ماه حبس تعزیری چهار شهروند بهایی به نام‌های «مهران افشار»، «جمال افشار»، «بهزاد افشار» و «اعظم افشار» را به یک سال حبس تعلیقی تبدیل کرد.

در آخرین روزهای ماه خرداد، دادگاه انقلاب اصفهان سه شهروند بهایی را به زندان، جریمه نقدی و مجازات‌های تکمیلی محکوم کرد.

بر اساس رای دادگاه، «حمید منزوی» و «ارشیا روحانی» هر کدام بابت اتهام فعالیت تبلیغی و انحرافی مغایر با شرع اسلام و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس تعزیری، ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شدند. هم‌چنین دادگاه به عنوان مجازات تکمیلی برای هر کدام از متهمان، دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و مصادره کلیه اقلام ضبطشده از محل کار ایشان رای داد. 

محل‌های کسب این دو شهروند بهایی در شهریور۱۴۰۲ مورد بازرسی ماموران امنیتی قرار گرفت و به مدت یک ماه پلمب بود. 

«آرش نبوی چاشمی»، متهم دیگر پرونده مزبور است. یکی از اتهامات آرش همچون بهاییان دیگر «فعالیت تبلیغی و انحرافی مغایر با شرع اسلام»، ماده ۵۰۰ مکرر است. تبلیغ بهاییت و عضویت در گروه یا دسته به قصد برهم زدن امنیت کشور (اشاره به بهایی بودن آرش دارد) از اتهامات دیگر این شهروند بهایی است. 

بر اساس رای قاضی توکلی، ریاست شعبه یک دادگاه انقلاب اصفهان، آرش نبوی بابت اتهامات فوق مجموعا به ده سال زندان و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شد.  به علاوه، اموال ضبط شده از منزل وی به نفع بیت‌المال مسلمین مصادره و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی و دو سال ممنوعیت خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی برای وی در نظر گرفته شد.  

بازداشت شهروندان بهایی در خرداد

دستگیری شهروندان بهایی به خصوص زنان بهایی در ماه خرداد همچون ماه‌های پیش ادامه داشت. 

نخستین دستگیری بهاییان در شهر اهواز انجام گرفت. سیزده تن مامور از سازمان اطلاعات سپاه اهواز در روز دوشنبه‌۷‌خرداد، به محلی که «سپیده رشیدی (درخشان)» و همسرش مشغول رسیدگی و تیمار حیوانات بودند وارد شده و سپیده رشیدی را بازداشت کردند. 

نکته قابل توجه، تماس کوتاه تلفنی خانم رشیدی و درخواست غیرمعمولی او از همسرش است. 

بنا به اطلاع رسیده، سپیده رشیدی دو هفته پس از بازداشت خود با همسرش تماس گرفته و او را از ادامه پیگیری پرونده‌اش منع کرده و خواستار توقف پیگیری‌های قانونی خانواده‌اش می‌شود. این احتمال وجود دارد که درخواست غیر متعارف این بازداشت شده‌ بهایی تحت فشارهای امنیتی بوده است. 

بنا به گزارش رسیده، این شهروند بهایی در روزهای گذشته آزاد شد. 

دو تن دیگر از بازداشت شدگان بهایی ماه خرداد، یک مادر و پسر هستند که در شهر رشت دستگیر شدند. بر اساس خبر منتشره، ماموران امنیتی شامگاه ۸خرداد به منزل «نازیلا خانی پور» مراجعه کرده و پس از تفتیش منزل، بدون ارائه حکم قضایی خانم خانی پور را بازداشت می‌کنند. همزمان با دستگیری نازیلا، ماموران به محل کار پسر وی به نام «وصال هروی» یورش برده و او را هم دستگیر می‌کنند.

بنا به خبر رسیده، این دو شهروند بهایی پس از حدود یک ماه در اوایل تیر ماه آزاد شدند. 

آخرین شهروند بهایی بازداشت‌شده در خرداد۱۴۰۳ «طاهره نوروزی» است. طاهره را مقابل چشمان دو کودک ۲ و ۶ ساله‌اش دستگیر کردند در حالی‌که همسر وی در زمان دستگیری طاهره در خارج از شهر بوده است. خانم نوروزی به بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز موسوم به پلاک صد منتقل شده و پس از ده روز با تودیع قرار وثیقه آزاد می‌شود. 

یکی دیگر از شهروندان بهایی تحت بازداشت «رویا ثابت» است. این شهروند بهایی مقیم امارات که برای دیدار و پرستاری از پدر و مادر به شیراز سفر کرده بود، با اتهامی نامشخص در ۲۶بهمن۱۴۰۲ بازداشت شد. خانم ثابت در اواخر اردیبهشت به زندان «عادل‌آباد» منتقل شد. او ۳۰ روز است که ممنوع ملاقات و ممنوع تلفن است. مسوولین مربوطه تاکنون هیچ توضیح در مورد دلیل عدم تماس این شهروند بهایی به خانواده‌اش نداده‌اند. 

بازداشت شهروندان بهایی در حالی ادامه دارد که تعداد زیادی از شهروندان بهایی در شهرهای مختلف در حال گذراندن دوران محکومیت خود هستند. «مهوش شهریاری (ثابت)»،«فریبا کمال‌آبادی»، «سپهر ضیایی»، «حامی بهادری»، «کیوان رحیمیان»، «ولیئالله قدمیان»، منصور امینی، رویا ملکوتی، آزیتا فروغی، نسیم ثابتی، پیام ولی، عفیف نعیمی، کامیار حبیبی و سامان استوار از جمله زندانیان بهایی هستند که در پایان ماه خرداد در زندان‌های جمهوری اسلامی بوده‌اند. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

انتخابات غیرمنتظره در بلوچستان؛ رای ندهید آب و برق‌تان قطع می‌شود

۹ تیر ۱۴۰۳
ایران‌وایر
خواندن در ۸ دقیقه
انتخابات غیرمنتظره در بلوچستان؛ رای ندهید آب و برق‌تان قطع می‌شود