close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

واکنش‌ها به عدم حضور اکثریت در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

۹ تیر ۱۴۰۳
خواندن در ۴ دقیقه
واکنش‌ها به عدم حضور اکثریت در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم

 

بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم در روز هشتم تیر ماه، با اعلام آمارهای رسمی مشخص شده است که نرخ مشارکت مردم ۴۰ درصد بوده است و اکثریت واجدین شرایط رای‌دهی در انتخابات شرکت نکردند که واکنش‌هایی را به همراه داشته است. تعداد آرای باطله حدود یک میلیون و ۵۶ هزار رای است و همچنین نرخ مشارکت مردم، پایین‌ترین میزان شرکت مردم در انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی است.

شاهزاده رضا پهلوی روز ۸ تیرماه با انتشار پستی در رسانه‌های اجتماعی نوشت: «همه شواهد، گزارش‌های میدانی و تصاویر فراوان از حوزه‌های خالی رای‌گیری در سراسر کشور، حکایت از نه قاطع ملت ایران به مضحکه‌ی سیرک انتخابات رژیم دارد. این بایکوتِ گسترده که حتی حامیان و وابستگان جمهوری اسلامی نیز به آن اعتراف کرده‌اند، نشان‌دهنده‌ی اراده راسخ شما ملت برای عبور از این رژیم نامشروع و ضدایرانی است.»

آقای پهلوی همچنین افزود: «به همه شما در داخل کشور که با وجود تبلیغاتِ فریبنده و فشارهای سازمان‌یافته، در خانه‌های خود ماندید و دستان خود را به جوهر همکاری با این رژیم ضحاکی آلوده نکردید، درود می‌فرستم. هم‌چنین از شما هم‌میهنان خارج کشور در سراسر جهان که با حضور اعتراضی خود مقابل مراکز برگزاری این سیرک مضحک، پژواکِ نهِ بزرگِ ملت به این رژیم اهریمنی شدید، سپاسگزارم.»

عبدالله مهتدی، از مخالفان جمهوری اسلامی نیز نوشت: «بایکوت انتخابات در کردستان کامل بود!» او افزود: «این صرفا یک بی رغبتی، یا آنطور کە اصلاح طلبان با لودگی قهر کردن با صندوقهای رأی مینامند، نبود. بلکە یک امتناع بزرگ، یک رو در روئی اجتماعی، یک نافرمانی مدنی آشکار بود. مصافی بود در ادامە نبردهای جنبش زن زندگى آزادى...»

شروین حاجی‌پور، خواننده حامی جنبش زن،زندگی،آزادی نیز نوشت: «مشارکت زیر ۵۰ درصد، اون هم در انتخاباتی که نماینده ی اصلاح طلب داشته یعنی قبل از همه چیز باید صدای جماعتی که پای صندوق نرفته رو بشنویم.»

مهدی یراحی خواننده معترض هم که به علت همراهی با مردم در اعتراضات سال ۱۴۰۱ برای مدتی بازداشت شد در واکنش به انتخابات حکومتی هشتم تیرماه در پیامی کوتاه با هشتگ مهسا امینی نوشت:«به نفرین گیرنده مادران»

علی افشاری، فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی نیز نوشت: «تعداد آراء ماخوذه بر اساس نتایج غیررسمی ولی نزدیک به واقعیت ۲۴ میلیون ۴۵۷ هزار است که پنج میلیون آن سفید و باطله است که می‌توان رای اعتراضی محسوب کرد. بنباراین نرخ مشارکت موثر رسمی ۳۲ درصد می‌شود. نظام و هر دو جناح آن ضربه سنگینی خوردند و قالیباف نیز منهدم شد.»

مهدیه گلرو، از مخالفان حکومت نیز در پیامی اعلام کرد پیروز انتخابات ۱۴۰۳  مردم ایران هستند. او با تقدیر از زندانیان سیاسی که حاضر به رای دادن نشدند، نوشت: «قهرمانان واقعی این روزها،زندانیان سیاسی هستند که زیر فشار و سرکوب با شجاعت نمایش انتخابات را به سخره گرفتند و در زندان ،دیکتاتور را تحقیر کردند. کسانی که می دانستند تحریم انتخابات جرم است اما از دل ایران فریاد رای نمیدهیم سردادند.»

حسین رزاق، فعال مدنی و زندانی سیاسی سابق نیز نوشت: «پیروز قطعی این انتخابات با درصد آرای بسیار بالا  تحریم و  مقاومت مدنی مردم ایران شد.»

حسین رونقی، فعال سیاسی نیز نوشت: «این رای خاموش نبود، یک انتخاب پرقدرت بود. تحریم گسترده و عدم مشارکت مردم در نمایش مضحک و جعلی انتخابات جمهوری اسلامی، نشان‌دهنده مخالفت، نارضایتی و اعتراض عموم ایرانیان به وضعیت موجود است.»

علی ربیعی، از چهره‌های امنیتی جمهوری اسلامی و وزرای سابق دولت روحانی که از پزشکیان حمایت کرده بود نیز نوشت: «پیام کسانی که مشارکت نکردند، واضح، روشن و قابل دریافت است. باید از خودمان بپرسیم بر سر ایران و آرمان اصلی انقلاب یعنی «حق تعیین سرنوشت شهروندان به شیوه انتخابات» چه آمده است؟!»

عباس آخوندی، وزیر مسکن دوره روحانی نیز در نوشته‌ای بلند و تحلیلی در شبکه لیکس نوشت: «۶۰٪ واجدان حق رای در انتخابات شرکت نکردند. پیام آنان روشن بود. آنان به تبعیض نهادینه شده در حکمرانی موجود معترضند و نمی‌پذیرند که شهروند درجه دو باشند و اقلیتی به عنوان شهروند درجه یک اراده‌شان را بر اکثریت جامعه ایران تحمیل کنند.»

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در دولت روحانی نیز نوشت: «برنده انتخابات مهم است اما مهمتر از آن، آن ۶۰٪ نورچشمانی هستند که به دلایل مختلف تصمیم گرفتند در انتخابات حاضر نشوند چونکه تاکنون صدایی برای همنوایی با آن نشنیدند. ایران متعلق به همه است، متعلق به همه این ۶۰ درصد هم. باید صداشون بود که ایران، ایران همیشگی بشه…»

بسیاری از معترضان، خانواده‌های دادخواه و کنشگران سیاسی و مدنی پیشتر اعلام کرده بودند که در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم شرکت نخواهند کرد. زندانیان سیاسی در زندان اوین هم حاضر به شرکت در این رای‌گیری نشده‌اند.

با این نرخ مشارکت، «به احتمال بسیار زیاد» هیچکدام از دو نامزد پیشتاز، مسعود پزشکیان و سعید جلیلی قادر به کسب بیش از پنجاه درصد نیستند و انتخابات به دور دوم می‌کشد. دور دوم با اعلام شورای نگهبان قرار است جمعه آینده ۱۵ تیرماه، برگزار شود.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

بهاییان در خرداد ۱۴۰۳؛ از حمله به روستاییان تا صدور احکام قضایی

۹ تیر ۱۴۰۳
کیان ثابتی
خواندن در ۷ دقیقه
بهاییان در خرداد ۱۴۰۳؛ از حمله به روستاییان تا صدور احکام قضایی