close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

بیش از یک میلیون رای باطله در سردترین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

۹ تیر ۱۴۰۳
خواندن در ۲ دقیقه
بیش از یک میلیون رای باطله در سردترین انتخابات ریاست‌جمهوری ایران

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در گزارش نهایی از نتایج چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری میزان آرای باطله را  ١.٠٥٦.١٥٩ رای اعلام کرد.

بر اساس این آمار، از حدود ۴۰ درصد مشارکت اعلام شده در انتخابات  ۴.۳ درصد آرا باطله بوده است.

سخنگوی ستاد انتخابات همچنین درصد مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری را  ۳۹.۹ درصد اعلام کرد که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران محسوب می‌شود.

پیش از برگزاری انتخابات وزیر کشور اعلام کرده بود که ۶۱ میلیون و ۴۵۲ هزار و ۳۲۱ نفر واجد شرایط رأی‌ دادن در داخل و خارج کشور بودند.

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: از ۵۸هزار و ۶۴۰ شعبه در ۴۸۲ شهرستان شمارش شده که تعداد ۲۴ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۱۸۵ رای اخذ شده است.

بنا بر آمار اعلام شده توسط وزارت کشور، حدود ۷۷ درصد از واجدین شرایط در تهران بزرگ از رای دادن به کاندیداهای حکومت برای تصدی عنوان ریاست جمهوری سر باز زدند.

اعتمادآنلاین جدولی مقایسه‌ای منتشر کرده که نشان می‌دهد میزان مشارکت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به سیزدهمین دوره که ابراهیم رئیسی را به قدرت رساند، در اکثر استان‌ها روندی کاهشی داشته است.

بر اساس این جدول، تنها دو استان تهران و قم به ترتیب با ۱۰.۶ و ۳.۸ درصد رشد، نسبت به دور قبل انتخابات ریاست‌جمهوری، روند صعودی را تجربه کرده‌اند.

استان‌های سیستان‌ و‌ بلوچستان با کاهشی ۳۲.۸ درصدی، گیلان با کاهشی ۲۶.۱ درصدی و سمنان با کاهشی ۲۲.۲ درصدی، بالاترین میزان کاهش مشارکت نسبت به دور قبل را داشته‌اند.

مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۱۳۹۸ که در دوران دولت حسن روحانی برگزار شد ۴۲ درصد اعلام شده بود. پس از آن انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ که همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد طبق ادعای حکومت ۴۸ درصد در آن شرکت کردند که تعداد آرای باطله بیش از ۱۳ درصد آرای ادعایی را به خود اختصاص داده بود. نرخ مشارکت در انتخابات اسفند ماه سال گذشته برای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری نیز ۴۱ درصد اعلام شده بود.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

بلاگ

پس از تعطیلی کارگاه حقوق کارگران چگونه محاسبه می‌گردد؟

۹ تیر ۱۴۰۳
ایران وایر
خواندن در ۱ دقیقه
پس از تعطیلی کارگاه حقوق کارگران چگونه محاسبه می‌گردد؟