close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

نگرانی حکومت در سال‌روز قتل مهسا امینی؛ برنامه لیگ در دست نهادهای امنیتی

۱۰ شهریور ۱۴۰۲
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
در حالی که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی پس از جام جهانی ۲۰۲۲ فقط دیدار با افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان در جام «کافا» را برای تیم فوتبال هماهنگ کرده بود، حالا با برگزاری دو دیدار این تیم در سال‌روز قتل «مهسا امینی»، لیگ تعطیل می‌شود
در حالی که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی پس از جام جهانی ۲۰۲۲ فقط دیدار با افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان در جام «کافا» را برای تیم فوتبال هماهنگ کرده بود، حالا با برگزاری دو دیدار این تیم در سال‌روز قتل «مهسا امینی»، لیگ تعطیل می‌شود

رقابت‌های لیگ فوتبال ایران در پایان هفته چهارم به صورت کامل تعطیل شد. سازمان لیگ برتر هیچ برنامه‌ای برای آغاز دوباره این مسابقات اعلام نکرده است. 

فدراسیون فوتبال ادعا می‌کند که این مسابقات برای آماده‌سازی تیم‌های ملی تعطیل شده‌اند اما منبع «ایران‌وایر» در فدراسیون فوتبال گفته است که «مهدی تاج» در جلسه پایانی هیات رییسه فدراسیون اعلام کرده است که تا زمان موافقت نهادهای امنیتی، لیگ برتر آغاز نخواهد شد.

در آستانه سال‌روز به قتل رسیدن «مهسا (ژینا) امینی» به دست نیروهای «گشت ارشاد»، قرار نیست کوچک‌ترین تجمعی در شهرهای ایران برپا شود؛ ولو برای تماشای یک رقابت فوتبال.

 

بازی‌های دوستانه برای آماده‌سازی یا برای تعطیل کردن لیگ؟

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی که پس از رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ تاکنون فقط توانسته بود تیم فوتبال را در تورنمنت «کافا» مقابل تیم‌های افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان قرار دهد، تمامی تلاش خود را برای یافتن حریفان تدارکاتی در این بازه زمانی که احتمال بروز اعتراضات سراسری در کشور وجود داشت، به کار بست.

طبق اظهارات «مهدی محمدنبی»، دبیرکل فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی، این فدراسیون حاضر شده بود برای برگزاری دیدار دوستانه با تیم ملی «کیپ ورد» یا «جمهوری دماغه سبز»، تمامی هزینه‌های پرواز اختصاصی رفت و برگشت، اسکان و حتی هزینه‌ای به عنوان قبول بازی دوستانه با تیم فوتبال جمهوری اسلامی را پرداخت کند اما کیپ ورد حاضر به قبول این دیدار دوستانه نشد.

نتیجه رایزنی‌های فدراسیون فوتبال، سرانجام به برگزاری دیدار دوستانه با بلغارستان در شهر «پلوودیف» انجامید؛ دیداری که ۱۶ شهریور ماه برگزار می‌شود.

طبق ادعای منبع «ایران‌وایر»، فدراسیون فوتبال بلغارستان برای برگزاری این دیدار دوستانه، نه تنها هیچ‌گونه هزینه‌ای را تقبل نکرده که فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی صرفا برای به تعویق انداختن رقابت‌های لیگ برتر با بهانه آماده‌سازی تیم فوتبال، حاضر به تامین هزینه‌های اردوی تیم ملی بلغارستان هم شده است.

تیم فوتبال ایران در دومین دیدار تدارکاتی خود در شهر پلوودیف بلغارستان، روز ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ مقابل تیم ملی آنگولا قرار خواهد گرفت. منبع «ایران‌وایر» در فدراسیون فوتبال می‌گوید هزینه‌های این دیدار نیز برعهده طرف ایرانی خواهد بود.

طبق ادعای دبیرکل این فدراسیون، مسابقه دوستانه با تیم ملی آنگولا، پایان‌بخش برنامه‌های آماده‌سازی تیم فوتبال است. اما سوال این‌جا است که چرا نه فدراسیون فوتبال و نه سازمان لیگ، برنامه هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر را اعلام نمی‌کنند؟

 

فوتبال مانند دانشگاه؛ تعطیل تا اطلاع ثانوی

فوتبال تنها نگرانی حکومت برای تجمع نکردن و شکل نگرفتن کلونی‌های جمعیت در روزهای سال‌روز قتل حکومتی مهسا امینی نیست. در حالی که هر ساله دانشگاه‌های ایران از روز ۲۵ شهریور، سال جدید تحصیلی را آغاز می‌کنند، نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی و مدیران دانشگاه‌ها از اجرای طرح مجازی شدن کلاس‌ها خبر داده‌اند.

مقام‌های شهرداری تهران پیش‌تر از طرح مجازی شدن کلاس‌ها و فعالیت آموزشی دانشگاه‌ها در پایتخت خبر داده بودند. «دانشگاه فردوسی» مشهد نیز در بیانیه‌ای تاکید کرده است که با وجود آغاز نیم‌سال اول سال تحصیلی جدید در آن دانشگاه از ۲۶ شهریور، در دو هفته اول سال تحصیلی همه فعالیت‌های آموزشی به‌صورت مجازی خواهند بود.

حکومت برای تعطیل کردن دانشگاه‌ها که کمترین نظارت بین‌المللی روی آن وجود ندارد، نیازی به توضیح یا توجیه ندارد. اما داستان در مورد فدراسیون فوتبال کمی متفاوت است.

فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی باید برای تعطیل نگه داشتن رقابت‌های لیگ برتر در روزهایی که نهادهای امنیتی پیش‌بینی بروز اعتراضاتی دوباره در ایران کرده‌اند، پاسخی به نهادهای بین‌المللی از جمله فیفا داشته باشد.

پیش از این، سکوهای «ورزشگاه آزادی» تهران و بخش‌هایی از رخت‌کن‌ها و سرویس‌های بهداشتی این ورزشگاه بدون اطلاع قبلی تخریب شده بودند.

چهارشنبه ۱۸ مرداد، «کمال سادات»، مدیرکل امنیتی استانداری تهران اعلام کرد بازی‌های فوتبال در ورزشگاه آزادی تا اطلاع ثانوی بدون حضور تماشاگران برگزار خواهند شد. او دلیل ممنوعیت ورود مردان و زنان به ورزشگاه آزادی در تمامی رقابت‌‌های لیگ برتر را معضلات متعددی، از جمله نبود زیرساخت‌های لازم اعلام کرد.

تصمیم‌گیری در مورد حضور یا عدم حضور تماشاگران در ورزشگاه‌ها توسط مدیرکل امنیتی استانداری تهران و نه فدراسیون فوتبال یا وزارت ورزش و جوانان، نشانه‌ای از نفوذ کامل نهادهای امنیتی در فوتبال ایران است.

ساعاتی پس از اظهارنظر این مقام امنیتی، تصاویری از تخریب شدن ورزشگاه آزادی در رسانه‌های ایران منتشر شد.

یک منبع آگاه در وزارت ورزش و جوانان به «ایران‌وایر» گفته بود که موضوع تخریب ورزشگاه آزادی تا ۱۰ روز قبل نه در دستور کار این وزارتخانه قرار داشت و نه حتی از سوی «شرکت توسعه» که مسوولیت نگه‌داری از این ورزشگاه را دارد، ارایه شده بود.

در ویدیویی که از گفت‌وگوی خودمانی «علی‌رضا بیرانوند»، دروازه‌بان «پرسپولیس» پیش از دیدار هفته اول این تیم مقابل «آلومینیوم» منتشر شده است، او خطاب به خبرنگار با کنایه می‌گوید: «یک هفته‌ای خوب ورزشگاه را خراب کردند!»

منابع «ایران‌وایر» مدعی شده بودند که در فاصله ۴۸ ساعت پیش از تخریب ورزشگاه آزادی، حتی وزارت ورزش نیز تصمیمی برای تخریب سکوهای این ورزشگاه نداشت.

مهم‌ترین دلیل تخریب آزادی، جلوگیری از حضور تماشاگران و همین‌طور قطعی شدن برگزاری دربی پایتخت بدون حضور تماشاگر بود. در پنجمین هفته رقابت‌های لیگ برتر، قرار است دربی تهران برگزار شود.

 

دو فرضیه فدراسیون فوتبال در صورت اعتراضات سراسری

طبق اعلام رسانه‌ها در ایران، پیش از این هیات رییسه فدراسیون فوتبال تصمیم قطعی خود برای اعزام تیم ملی به بلغارستان در تاریخ دوازدهم شهریور ماه را قطعی کرده بود.

این فدراسیون هم‌چنین اعلام کرده است که تیم فوتبال احتمالا در یک تورنمنت چهارجانبه در کشور اردن شرکت خواهد کرد؛ تورنمنتی که از ۲۱ تا ۲۴ مهر ۱۴۰۲با حضور عراق، قطر، اردن و ایران برگزار می‌شود.

سال‌روز کشته شدن مهسا امینی ۲۵ شهریور ۱۴۰۲ خواهد بود؛ یعنی چهار روز پس از دومین دیدار دوستانه تیم فوتبال در اردوی بلغارستان.

به صورت طبیعی و طبق برنامه‌ریزی‌های لیگ‌های استاندارد، لیگ برتر فوتبال ایران می‌تواند از پنج روز بعد آغاز شود؛ یعنی از پنج‌شنبه ۳۰ شهریور و جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲. با این وجود، در فدراسیون فوتبال دو فرضیه برای آغاز دوباره رقابت‌های لیگ برتر در صورت آغاز اعتراضات در سال‌روز کشته شدن مهسا امینی وجود دارد؛ برگزاری بدون تماشاگر مسابقات در سراسر کشور یا تعطیل ماندن لیگ برتر به بهانه الحاق دو اردوی آماده‌سازی تیم فوتبال.

منابع «ایران‌وایر» در فدراسیون فوتبال می‌گویند برگزاری رقابت‌های لیگ برتر پس از اردوی تیم فوتبال با حضور یا بدون حضور تماشاگران، در حیطه اختیارات فدراسیون فوتبال نیست و نهادهای امنیتی در این مورد تصمیم‌گیری خواهند کرد. 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

پژوهش از زندان با اعمال شاقه؛ درباره محققان زندانی چه می‌دانیم؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۲
رقیه رضایی
خواندن در ۹ دقیقه
پژوهش از زندان با اعمال شاقه؛ درباره محققان زندانی چه می‌دانیم؟