close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
گزارش

سرداران سپاه در لباس مبدل ورزش؛ غفور کارگری تحریم‌ها را دور زد

۱۵ شهریور ۱۴۰۲
پیام یونسی‌پور
خواندن در ۵ دقیقه
سردار غفور کارگری آذر۱۴۰۱ در انتخاباتی که بیشتر به انتصابات نزدیک بود، به ریاست کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی رسید
سردار غفور کارگری آذر۱۴۰۱ در انتخاباتی که بیشتر به انتصابات نزدیک بود، به ریاست کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی رسید
برخی رسانه‌ها، غفور کارگری را معاون و مشاور «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران معرفی می‌کنند
برخی رسانه‌ها، غفور کارگری را معاون و مشاور «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس شاخه برون مرزی سپاه پاسداران معرفی می‌کنند
یکی از اتهامات سردار غفور کارگری، تاسیس گروه مسلح «حسینیون مقاومت اسلامی» در کشور آذربایجان است. اتحادیه اروپا پیش‌از این او را به‌دلیل نقض حقوق‌بشر، تحریم کرده بود
یکی از اتهامات سردار غفور کارگری، تاسیس گروه مسلح «حسینیون مقاومت اسلامی» در کشور آذربایجان است. اتحادیه اروپا پیش‌از این او را به‌دلیل نقض حقوق‌بشر، تحریم کرده بود

وبسایت «آفتاب نیوز» ۲۲آذر۱۴۰۱، در گزارشی پیرامون انتخاب شدن سردار «غفور کارگری» به‌عنوان رییس کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی نوشته بود: «نام این سردار پاسدار، به‌عنوان یکی از سرداران سپاه پاسداران، در لیست تحریمی‌های اتحادیه اروپاست و نمی‌تواند تیم‌های ورزشی پارالمپیک را در بسیاری از مسابقات برون‌مرزی همراهی کند.»

با این حال، غفور کارگری، رییس کمیته پارالمپیک ایران و عضو شورای عالی ورزش و تربیت‌ بدنی، روز ۲شهریور، برای شرکت در نشست سرپرستان بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ به فرانسه سفر کرد.

نهایت واکنش‌ها، اعتراض و شکایت دو نهاد مستقل حقوق‌بشری بود و یک توجیه. خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه۶شهریور به نقل از کمیته برگزار کننده المپیک ۲۰۲۴ پاریس اعلام کرد که سردار پاسدار غفور کارگری، عضو و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، «در چارچوب سمینار روسای کمیته‌های پارالمپیک» در پاریس حضور دارد.

آیا فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و سپاه قدس، «زیر چتر ورزش» و با توجیه «حضور در سمینارها و کنفرانس‌های ورزشی» در اروپا و آمریکا، از مصونیت برخوردار هستند؟

***

سردار غفور کارگری کیست؟

برخی منابع خبری از رییس کنونی کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی، به‌عنوان تئوریسین و بنیانگذار برخی «تشکل‌ها و گروهک‌های مسلح» در کشور آذربایجان، قفقاز و آسیای میانه نام برده‌اند. اما به‌صورت مشخص، سردار غفور کارگری، به‌عنوان موسس «نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان» شناخته می‌شود؛ گروهکی مسلح، متشکل از شیعیان تندرو آذربایجانی که حالا با نام «حسینیون مقاومت اسلامی آذربایجان» فعالیت می‌کنند.

گزارش‌های سازمان‌های حقوق‌بشری، از نزدیکی سردار غفوری کارگری به «قاسم سلیمانی»، فرمانده پیشین سپاه قدس حکایت دارد. برخی رسانه‌ها اما، سردار کارگری را «معاون پیشین» قاسم سلیمانی نیز معرفی کرده‌اند.

«ورزش سه»، رسانه نزدیک به حکومت، بهمن۱۴۰۱، گزارشی مفصل از سخنرانی سردار غفور کارگری در وصف قاسم سلیمانی منتشر کرده بود. خبرگزاری «فارس»، دیگر رسانه سپاه پاسداران نیز، دی‌۱۴۰۰، یعنی پیش از آنکه سردار غفور کارگری به سمت ریاست کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی برسد، از او به‌عنوان «رزمنده همیشه در صحنه سپاه» و «یار وفادار سردار سلیمانی» یاد کرد. خبرگزاری «ایرنا» نیز آذر ۱۴۰۱ به نقل از سردار غفور کارگری نوشته بود: «الگوی مدیریتم مثل همیشه، برادرم سردار شهید حاج قاسم سلیمانی خواهد بود.»

این برادری، نزدیکی و طراحی‌های سردار غفور کارگری اما برای نهادهای ورزشی، کمیته بین‌المللی المپیک و مسوولین برگزار کننده رقابت‌های المپیک پاریس در فرانسه، موید «دخالت سیاست در ورزش» نیست.

 

سپاهیان نزدیک به قاسم سلیمانی چگونه ورزش ایران را در دست گرفتند؟

سردار غفور کارگری موفق شده است بدون هیچ‌گونه ممانعتی از سوی «تحریم‌کنندگانش در اروپا»، وارد خاک فرانسه شود، در پاریس اقامت و سخنرانی کند و به تهران برگردد.

صفحه رسمی اینستاگرام «خانه آزادی» نوشته است که «امانوئل دائود»، وکیل این انجمن در سوئد و همین‌طور وکیل انجمن «فم آزادی» (آزادی زنان) در فرانسه، با تسلیم شکایتی به دستگاه قضایی فرانسه، اقدام این کشور در صدور ویزا برای سردار غفور کارگری را «توهین به قربانیان سرکوب در ایران و بیش و پیش از همه، زنان ایرانی» دانست.

در بخشی از بیانیه مشترکی که از سوی این دو نهاد مستقل حقوق‌بشری صادر شده بود آمده است: «امیدواریم که مقامات فرانسوی متوجه شوند که صدور ویزا برای چنین افرادی عواقب جدی خواهد داشت. این پیام خطاب به همه کشورهای دموکراتیک است.»

سردار غفور کارگری ۲۲آذر۱۴۰۱ در انتخاباتی که به عقیده برخی رسانه‌ها «مهندسی شده» و «از پیش تعیین شده» بود، به ریاست کمیته پارالمپیک جمهوری اسلامی رسید.

او جانشین «محمود خسروی‌وفا»، بادیگارد سابق «علی خامنه‌ای» شد که بیش از سه دهه ریاست این کمیته را برعهده داشت. سردار پاسدار محمود خسروی‌وفا، به‌دلیل انتخاب شدن به‌عنوان رییس کمیته المپیک جمهوری اسلامی، باید از این سمت کناره‌گیری می‌کرد.

سردار خسروی‌وفا در روز انتخابات کمیته پارالمپیک، پیش از آغاز رای‌گیری، حمایت خود را از سردار غفور کارگری اعلام کرده بود.

محمود خسروی‌وفا از مهم‌ترین چهره‌های امنیتی و نظامی ورزش ایران است. پیش‌از این نیز گزارش‌هایی در مورد نزدیکی او به قاسم سلیمانی منتشر شده بود و از اینکه خاطرات خود را از سال‌های محافظت از علی خامنه‌ای در دهه ۱۳۶۰ روایت کند، ابایی نداشت.

حالا دو عضو بلندپایه سپاه پاسداران و سپاه قدس، هم‌زمان ریاست دو کمیته المپیک و پارالمپیک جمهوری اسلامی را برعهده دارند؛ نهادهایی که طبق منشور المپیک، باید از هرگونه دخالت‌های سیاسی دور باشند و استقلال خود در قبال حاکمیت‌ها را حفظ کنند.

 

دور زدن تحریم‌ها، با لباس مبدل ورزشی

انتصاب سردار غفور کارگری در سمتی که ارتباطی نیز به تخصص آن ندارد، نشان می‌دهد که برای حکومت، ورزش چتری برای پوشش فعالیت‌های سیاسی و نظامی شده است.

«مهدی تاج» فرمانده پیشین اطلاعات سپاه، ریاست فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی را در انتخاباتی، انتصاب‌گونه و با مهندسی سازمان اطلاعات سپاه به دست آورد.

«محمدرضا داورزنی»، رییس فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی در دهه ۱۳۶۰ خورشیدی، قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه و مسوول آموزش‌های رزمی سربازان بود.  

باشگاه استقلال نیز در سال‌های اخیر در دست مدیرانی ازجمله سردار «مصطفی آجرلو» و «حجت کریمی» بوده است.

«علی کریمی»، اردیبهشت ۱۴۰۲ در یک سخنرانی آنلاین، در مراسمی با موضوع ورزشکاران ایرانی در موزه فوتبال آلمان در دورتموند، از فدراسیون‌‌های جهانی و همین‌طور کمیته بین‌المللی المپیک خواسته است که مدیران نظامی و سپاهی که وارد فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ایران شده‌اند را، تحریم کنند.

علی کریمی در بخشی از سخنرانی خود گفته است: «درخواستی که از فدراسیون‌های جهانی و المپیک دارم این است که فعالیت مدیران سیاسی و نظامی را در ورزش ایران ممنوع کنند، خیلی مهم است که این اتفاق برای ورزش ایران بیفتد.»

اما کشورهای اروپایی حالا میزبان چهره‌هایی شده‌اند که پیش‌از این نیز به‌دلیل «نقض حقوق‌بشر»، از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده بودند. در‌حالی‌که حتی رسانه‌های ایران تصور می‌کردند سردار غفور کارگری به‌دلیل تحریم‌های این اتحادیه قادر به سفر به این قاره نخواهد بود، اما او به فرانسه سفر کرد و بازگشت.

آنچه به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی از ورزش می‌خواهد، در حال محقق شدن است؛ سردارانی که تحریم‌ شده‌اند، در پوششی جدید به اروپا یا آمریکا سفر خواهند کرد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

سالگرد اعتراضات و بازگشایی مدارس؛ زمزمه‌هایی مبنی‌بر تشکیل کلاس‌های غیرحضوری

۱۵ شهریور ۱۴۰۲
ثمانه قدرخان
خواندن در ۶ دقیقه
سالگرد اعتراضات و بازگشایی مدارس؛ زمزمه‌هایی مبنی‌بر تشکیل کلاس‌های غیرحضوری