close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

حواشی افزایش قیمت گوشت؛ توقیف روزنامه سازندگی، تکذیب دولت

۱ اسفند ۱۴۰۱
خواندن در ۴ دقیقه
روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی و برخی دیگر از رسانه‌های حکومتی رسیدن قیمت هر کیلو گوشت در ایران به نیم میلیون تومان را تأیید کردند
روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی و برخی دیگر از رسانه‌های حکومتی رسیدن قیمت هر کیلو گوشت در ایران به نیم میلیون تومان را تأیید کردند
مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن آن‌چه دربارهٔ گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است را «حاصل فضاسازی در فضای مجازی» دانست
مسعود امراللهی، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، روز یک‌شنبه ۳۰ بهمن آن‌چه دربارهٔ گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است را «حاصل فضاسازی در فضای مجازی» دانست

روزنامه «ایران»، ارگان رسمی دولت جمهوری اسلامی و برخی دیگر از رسانه‌های حکومتی، رسیدن قیمت هر کیلو گوشت در ایران به نیم میلیون تومان را تایید کرده‌اند، اما مقامات دولتی این خبر را تکذیب کرده و آن را «حاصل فضاسازی در فضای مجازی» می‌دانند.

تکذیب مقامات در حالی صورت گرفته که صبح روز دوشنبه روزنامه اینترنتی «فراز» اعلام کرد روزنامه «سازندگی»، به‌دلیل انتخاب تیتر «طغیان گوشت» و اشاره به گران‌شدن آن، توقیف شده است.

روزنامه ایران در تازه‌ترین شماره خود نوشته است که «در بازار خرده‌فروشی هر کیلوگرم شقه گوسفندی به‌طور میانگین بین ۳۴۰ تا ۳۶۵ هزار تومان، گوساله ۳۱۰ هزار تومان، ران ۴۱۰ هزار تومان، سردست ۳۶۵ هزار تومان و راسته ۳۹۸ هزار تومان عرضه می‌شود.» و ادامه داد که «قیمت گوشت قرمز بسته‌بندی‌شده فروشگاه‌های زنجیره‌ای و گوشت پاک‌شده و بدون استخوان…، دو برابر میانگین قیمت گوشت عرضه‌شده در میادین میوه و تره‌بار است.»

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتبینی ایران نیز از کاهش ۵۰ درصدی تقاضای گوشت قرمز و ۳۰ درصدی گوشت مرغ طی یک سال اخیر خبر داده است.

«مسعود رسولی»، روز یکشنبه ۳۰بهمن‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری «ایلنا» گفت: «نسبت به یک سال اخیر، دقیقا ۵۰ درصد از تقاضای گوشت قرمز و ۳۰ در صد از گوشت مرغ کاهش یافته است.»

به گفته این مقام صنفی، ماهی نیز بیشتر به خارج صادر می‌شود، چون «کاهش تومان مردم تقاضایی داخلی آن را به شدت کاهش داده است.»

او همچنین از تعطیلی بخشی از واحدهای تولید گوشت در ایران خبر داد و گفت: «شرایط تولیدکنندگان با این وضعیت هزینه و تعداد کارگران، بسیار سخت شده است و قیمت‌ها با هزینه‌ها همخوانی ندارد.»

مسعود رسولی در این گفت‌وگو گفته است که از ۷۰۰ شرکت بسته‌بندی گوشت، تقریبا ۱۲۰ شرکت فعال هستند و ۲۰ درصد در یک‌ سال گذشته مجبور به تعطیلی شده‌اند.

دبیر انجمن صنعت گوشت و مواد پروتبینی ایران همچنین درباره افزایش قیمت انواع گوشت در ایران گفت: «باید توجه داشت که قیمت پایه گوشت لاشه گوسفندی تقریبا ۲۹۵ هزار تومان است، که ۷ درصد آن برای چربی و ضایعات خارج می‌شود. دلیل افزایش قیمت گوشت بسته‌بندی، ریشه در افزایش نرخ دام زنده دارد در واقع شرکت‌های یبسته بندی نقشی در تعیین قیمت ندارند.»

برخی رسانه‌ها، در گزارش‌هایی از توزیع گوشت در شهرستان‌های مختلف خبر داده و نوشته‌اند قیمت پایه هر کیلوگرم گوشت، ۲۳۵ هزار تومان است، اما این این توزیع نیز با محدودیت‌هایی توسط مقامات مسوول مواجه شده است.

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس با بررسی میدانی در خصوص گوشت گوسفند وارداتی که مسوولان در روزهای اخیر آن را در برخی شهرستان‌ها توزیع کرده‌اند گفته است: «کیفیت مناسبی ندارد و درصد چربی آن بسیار بالاست.»

عبور قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز از ۵۰۰ هزارتومان، موجب بالاگرفتن انتقادات گسترده به دولت حتی در رسانه‌های حامی همچون روزنامه «همشهری» شده است.

با این حال، «مسعود امراللهی»، مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، روز یک‌شنبه۳۰بهمن، آن‌چه درباره گوشت قرمز ۵۰۰ هزار تومانی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است را، «حاصل فضاسازی در فضای مجازی» دانسته و گفته است که منتشرکنندگان این گزارش‌ها «فقط تصویر گوشت‌های گران‌قیمت را نمایش دادند.»

هم‌زمان «ایوب فصاحت»، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، فروش گوشت ۵۰۰ هزار تومانی را تکذیب کرده و گفته این خبرها «واقعیت ندارد و حاصل فضاسازی در فضای مجازی است.»

راه حل دولت برای تنظیم بازار؛ توزیع محدود گوشت وارداتی با قیمت کمتر

در گرماگرم خبرها وگزارش‌های شهروندخبرنگاران در شبکه‌های اجتماعی از توزیع گوشت وارداتی برای تنظیم بازار، خبرگزاری «تسنیم»، از خبرگزاری‌های  وابسته به سپاه پاسداران، به نقل از مدیر روابط عمومی سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران، آغاز عرضه توزیع گوشت گرم تنظیم بازاری وارداتی وزارت جهاد کشاورزی در سطح میادین میوه و تره‌بار را تایید کرد.

«مصطفی پورنصیری» دراین‌باره گفت که «هر یک از مشتریان فقط می‌تواند یا ران، یا سردست خریداری کند.»

سایت «دیده‌بان» نیز از بازدید رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، و «علیرضا عباسی»، عضو این کمیسیون، از محل توزیع گوشت وارداتی در بازارهای میوه و تره‌بار خبر داده و به نقل از آن‌ها نوشت «علی‌رغم تخصیص ارز نیمایی به واردات گوشت، متاسفانه نظارت کافی بر روی گوشت‌های وارداتی صورت نگرفته بود و از کیفیت مطلوبی برخوردار نبودند.»

رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درحالی به نامناسب‌ بودن کیفیت این گوشت‌ها اذعان کرده و از بالا بودن درصد چربی آن ابراز تاسف کرده‌اند، که رسانه‌های «فارس» و تسنیم وابسته به نهاد سپاه، کیفیت گوشت توزیع شده را «مطلوب» ارزیابی کرده بودند.

کوچک شدن سفره مردم و افزایش تورم در ایران طی سال‌های گذشته، یکی از چالش‌های دولت‌های جمهوری اسلامی بوده است. تقریبا در تمامی شهرهای ایران روزانه اصناف مختلف در اعتراض به عدم دریافت مطالبات مزدی و ناتوانی در تامین معیشت، تجمعات اعتراضی بر پا کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا پایان سال ۱۴۰۰، سهم هزینه خوراکی از کل هزینه‌های خانوارها از ۳۳ درصد به ۲۳ درصد کاهش یافته است.

روزنامه همشهری، از روزنامه‌های حکومتی، در انتقاد به عملکرد دولت «ابراهیم رئیسی» در عرصه اقتصادی نوشته است که «دولت به هشدارها توجه نکرد و گوشت گران شد.»

در گزارش همشهری آمده است که سیاستگذاران و تنظیم‌گران بازار گوشت، «نگاه خود را به کشتارگاه‌ها دوختند» و به دامداری‌ها و وضع تولید تمرکزی نداشتند.

این رسانه حکومتی عامل اصلی اینکه «سرانه مصرف گوشت قرمز را در مرحله بحرانی قرار داده و حتی میانگین قیمت گوشت قرمز در داخل از قیمت جهانی آن فاصله محسوس گرفته است» را، ناشی از «سوء مدیریت دولتی» دانسته است.

مقامات جمهوری اسلامی و مسوولان عرصه اقتصاد در دولت ابراهیم رئیسی، تاکنون نسبت به افزایش انتقادها و گرانی افسار گسیخته قیمت گوشت واکنشی نشان نداده‌اند. تنها مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، روز دوشنبه یکم اسفند، از آغاز «طرح برخورد با گران‌فروشی گوشت قرمز در سراسر کشور» براساس مصوبه «قرارگاه امنیت غذایی» خبر داد.

 

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

چشم‌هایش؛ علی محمدی: نور چشم برای رهایی

۱ اسفند ۱۴۰۱
آیدا قجر
خواندن در ۲ دقیقه
چشم‌هایش؛ علی محمدی: نور چشم برای رهایی