close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

موج جدید اعتراضات صنفی در ایران؛ برگزاری ۱۵ تجمع در ۴ روز

۷ اسفند ۱۴۰۱
خواندن در ۵ دقیقه
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش
تجمع اعتراضی بازنشستگان تأمین اجتماعی شوش

هم‌زمان با سقوط لحظه‌‌به‌لحظه برابری نرخ ریال ایران با دلار امریکا در بازار ایران، کارگران، بازنشستگان و مزدبگیران، در چهار روز گذشته دست‌کم پانزده تجمع اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات در اعتراض به «عدم رسیدگی به وضعیت نامناسب معیشتی»، «عدم افزایش حقوق» و «عدم دریافت حقوق معوقه»، «طرح طبقه بندی مشاغل» و «تبعیض در تبدیل وضعیت استخدامی»، «محاسبه و پرداخت ۲۵درصد همسان‌سازی حقوق»، «بهداشت و درمان مناسب و رایگان طبق قانون الزام سازمان تامین اجتماعی»، «حق بیمه‌های پرداخت نشده در ماه‌های اخیر» برگزار شده است.

استان خوزستان در این مدت بیشترین تعداد تجمعات را داشته است. این تجمعات در «سازمان ثبت اسناد و املاک کشور»، «معدن کرومیت اسفندقه کرمان»، «ادارات سازمان تامین اجتماعی در شهرهای اهواز، شوش و شوشتر»،«صنایع فولاد اصفهان»،«کشت و صنعت نیشکر هفت تپه»، «شهرداری لالی»، «محوطه باستانی چغازنبیل»، «شهرداری یاسوج»، «ذوب آهن اصفهان»، «شرکت نصب نیرو»، «مجتمع فولاد خزر» و مقابل وزارت آموزش‌وپرورش برگزار شده است.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی اهواز، شوش و شوشتر صبح امروز یکشنبه ۷اسفند۱۴۰۱، در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالبات خود از جمله افزایش حقوق مطابق هزینه‌های واقعی زندگی، محاسبه و پرداخت ۲۵ درصد همسان‌سازی حقوق، بهداشت و درمان مناسب و رایگان طبق قانون الزام سازمان تامین اجتماعی، در مقابل سازمان تامین اجتماعی این شهرها دست به تجمع و راهپیمائی زدند.

گروهی از نانوایان تهران روز یکشنبه۷اسفند برای دومین‌بار در هفته‌های اخیر در اعتراض به مشکلات معیشتی خود، مقابل ساختمان اتحادیه این صنف تجمع کردند.

جمعی از بازنشستگان صنایع فولاد اصفهان هم امروز ۷اسفند در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلات خود، مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان دست به تجمع زدند.

دومین روز تجمع اعتراضی کارگران کشت و صنعت نیشکر هفت تپه، امروز یکشنبه۷اسفند، با حضور بیش از ششصد کارگر این مجتمع برگزار شد.

کارگران حاضر در این تجمع به همه ادارات شهر و استان و مسوولان هشدار داده‌اند که دست از بازی و همکاری با شورای اسلامی این کارخانه برداشته و هرچه زودتر به خواسته‌های آن‌ها از جمله: «بازگشت به کار اسماعیل بخشی»، «همسان‌سازی حقوق بدون قید و شرط»، «عدم مداخله مدیران توسعه نیشکر در مدیریت شرکت هفت تپه»، «تعیین تکلیف همکاران فصلی» و «موضوع منازل سازمانی» رسیدگی کنند.  

کارگران نیشکر هفت‌تپه روز ۶اسفند هم دست از کار کشیده و در مقابل ساختمان مدیریت شرکت یک تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند.

کارگران شهرداری لالی در استان خوزستان که ۱۲ ماه حقوق معوقه و ۹ ماه نیز حق بیمه آن‌ها پرداخت نشده، یک تجمع اعتراضی برگزار کردند. به گفته آن‌ها با وجود اعتباراتی که در ماه‌های اخیر به شهرداری لالی تخصیص داده شده، اما حقوق کارکنان شهرداری پرداخت نمی‌شود. پیش از این کارگران شهرداری این شهر در اقدامی اعتراض‌آمیز، با نشستن بر سفره‌های خالی مقابل درب ورودی شهرداری لالی، به عدم پرداخت چندین ماه حقوق معوقه خود اعتراض کرده بودند.

کارگران محوطه باستانی چغازنبیل در استان خوزستان هم نسبت به مبلغ حقوق ناچیز خود اعتراض دارند. آن‌ها می‌گویند: «حدود ۸ ماه است که به افراد شاغل در این مجموعه حقوق‌های ۶ میلیونی پرداخت می‌شود. این میزان حقوق کفاف گذران زندگی ما را نمی‌دهد.»

آن‌ها که در اعتراض به وضعیت معیشتی خود بارها اعتصاب کرده‌اند، می‌گویند: «متاسفانه مسئولین هیچ اقدام مثبتی در راستای رفاه حال کارگران انجام نداده‌اند.»

این کارگران یکی از مشکلات موجود را، نداشتن عنوان شغلی می‌دانند و خواسته آن‌ها این است که بر حسب نوع فعالیت، کارکنان در عنوان‌های شغلی مرتبط نظیر کارشناس، استادکار، کارگر و نگهبان محسوب تا در طبقه بندی مشاغل منظور شود.

بر اساس گفته کارگران، نیروهای شاغل در این مجموعه از بیمه محروم بوده و فقط مبلغ ناچیزی به‌عنوان علی‌الحساب دریافت می‌کنند. پرداخت بی‌نظم و میزان اندک دستمزد در کنار نابرابری و تبعیض در تبدیل وضعیت استخدامی، از مسائل مهمی است که کارکنان دو پایگاه جهانی چغازنبیل و شوش نسبت به آن معترض هستند.

کارگران شهرداری یاسوج روز یکشنبه۷اسفند با تجمع مقابل شهرداری و شورای شهر، خواهان پرداخت فوری مطالبات خود شدند.

به گفته آن‌ها میزان مطالبات این گروه از کارگران از شهرداری دست‌کم ۸ تا ۱۳ماه حقوق معوقه است. شهرداری هرماه وعده پرداخت بخشی از این مطالبات را به کارگران می‌دهد.

کارگران می‌گویند: «شهردار گفته است به‌دلیل مشکلات مالی و نبود منابع کافی، تا پایان سال تنها یک حقوق را به حساب کارگران واریز خواهد کرد.»

کارکنان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هم روز شنبه۶اسفند  در شهرهای مختلف، در اعتراض به عدم رسیدگی به وضعیت نامناسب معیشتی تجمع اعتراضی برگزار کردند. مهم‌ترین خواسته آن‌ها افزایش حقوق‌ عنوان شده است.

کارگران ذوب آهن اصفهان هم روز ۶اسفند۱۴۰۱ در محوطه کارخانه تجمع و اعتصاب کردند. آن‌ها  خواهان پرداخت حقوق معوقه و ایجاد طرح طبقه‌بندی مشاغل در این مجتمع شدند.

کارگران پروژه‌ای شرکت نصب نیرو شاغل در نیروگاه سبلان اردبیل هم روز شنبه ۶اسفند۱۴۰۱، در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق معوقه، دست به اعتصاب زده و در محوطه کارگاه تجمع کردند.

پانصد کارگر شاغل در مجتمع فولاد خزر به‌دلیل قطعی برق، به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند. این کارخانه از سال‌های گذشته مبالغ زیادی را به شرکت برق منطقه‌ای گیلان بدهکار است و شرکت برق برای وصول طلب ۱۶۰ میلیاردی خود، از یک ماه پیش اقدام به قطع برق این شرکت کرده است.

فرهنگیان بازنشسته استان تهران روز چهارشنبه۳اسفندماه مقابل ساختمان وزارت آموزش‌و‌پرورش اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند. آن‌ها با سر دادن شعارهایی از جمله «دوز و کلک کافیه، سفره ما خالیه» خواهان رسیدگی به وضعیت معیشت خود شدند. بر اساس گزارش‌های رسیده، معترضان در این تجمع با برخورد خشن و ضرب‌وشتم نیروهای سرکوب مواجه شدند.

کارگران شاغل در معدن کرومیت اسفندقه کرمان هم در روزهای گذشته با برگزاری تجمع در محل شرکت خواستار پرداخت فوری مطالبات خود شدند. این گروه از کارگران ۳ ماه حقوق، عیدی و پاداش پایان سال و ۳ ماه حق بیمه آن‌ها را از پیمانکار طلب دارند.

شرکت یاقوت شهر که پیمانکار این معدن بوده، پس از اتمام قرارداد بدون پرداخت مطالبات کارگران، اقدام به‌جمع آوری کارگاه و ترک معدن کرده است.

مدیر کل تعاون،کار و رفاه استان کرمان با تایید این خبر گفته است: «مدیریت معدن اسفندقه با مجوزی که از شورای تامین استان گرفته، قرار است با فروش سنگ آهن‌های مازاد مطالبات کارگران را پرداخت کند.»

این تجمعات در حالی برگزار شده که روزنامه «جوان»، وابسته به سپاه پاسداران، در واکنش به تجمع در بازار بزرگ تهران در روز چهارشنبه نوشت که عده‌ای از بازاریان مخالف ایجاد مرکز مبادله ارز و طلا «با ایجاد فضای روانی و احساسی، کسبه و مغازه‌داران را تشویق به اعتصاب کردند.»

 

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی: صدای شلیک‌ها در کرج «عملیات جعلی دشمن» بود

۷ اسفند ۱۴۰۱
خواندن در ۲ دقیقه
وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی: صدای شلیک‌ها در کرج «عملیات جعلی دشمن» بود