close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

ابراز نگرانی جامعه جهانی بهایی از روش‌های جدید حکومت ایران برای سرکوب

۱۴ آذر ۱۴۰۲
خواندن در ۳ دقیقه
ابراز نگرانی جامعه جهانی بهایی از روش‌های جدید حکومت ایران برای سرکوب

جامعه جهانی بهایی در بیانیه‌ای جدید، با ابراز نگرانی از تغییر روش‌های حکومت ایران برای سرکوب جامعه بهایی -بزرگترین اقلیت غیرمسلمان ایران- اعلام کرد که حکومت ایران اخیرا از روش‌های بی‌رحمانه و شدیدتری برای سرکوب اقلیت دینی بهایی در ایران استفاده کرده است که هدف آن، «سلب آسایش و امنیت زندگی روزمره بهاییان» ایران است. 

در این بیانیه که در روز دوشنبه۱۳آذر منتشر شد، «یورش‌های خشونت‌آمیز به خانه‌‌ها»، «افزایش تعداد بهاییانی که در زندان هستند، یا منتظر اجرای حکم می‌باشند»، «مصادره زمین و املاک»، «محرومیت از حق کفن و دفن»، «محرومیت از حق تحصیلات عالیه»، و «افزایش موج نفرت‌پراکنی رسمی علیه جامعه بهایی»، روش‌های جدید و بسیار خشن مسوولان حکومت ایران برای آزار و فشار بر بهاییان عنوان شده‌ است. 

جامعە جهانی بهایی می‌گوید: «یورش‌ها به خانه‌ها و تفتیش‌های خشونت‌آمیز، یکی از ویژگی‌های نگران کنندە این موج از حملات بوده است. در برخی موارد ماموران برای ورود به خانه‌ها در و پنجره را شکسته‌اند. در ده‌ها مورد، ماموران نقاب‌دار، با اعمال زور و تهدید با اسلحه وارد خانه‌های بهاییان شده‌اند، به تفتیش محل پرداخته‌اند، وسایل الکترونیک، هرگونه وجه نقد موجود، جواهرات شخصی و اقلام با ارزش و همچنین وسایل کار افراد با قیمت‌هایی معادل ده‌ها یا صدها میلیون تومان را توقیف کرده و سپس افراد را برای بازجویی بازداشت کرده‌اند.» 

به‌طور مثال در یکی از موارد، «وقتی ماموران به خانە یکی از خانواده‌ها یورش بردند، پسر جوان خانواده اعتراض کرد. ماموران، او را در مقابل چشمان والدین و مادربزرگش که کاری از دست‌شان برنمی‌آمد، به‌شدت مورد ضرب‌وشتم قرار دادند.» 

یا در گزارشی دیگر، «به وضعیت مردی بهایی اشاره شده است که هنگامی که ماموران امنیتی به زور وارد خانه‌اش شدند و دخترش را بازداشت کردند، دچار حملە قلبی شد.»

براساس اعلان جامعه بهایی، از اواسط مهر، ۴٠ بهایی دستگیر شده‌اند و خانه‌های نزدیک به ۱۰۰ خانواده در شهرهای مختلف کشور، مورد یورش و تفتیش قرار گرفته است. حداقل ٧٠ بهایی در بازداشت به‌سر می‌برند یا در حال گذراندن حکم زندان خود هستند و اغلب در حین بازجویی‌ها، متحمل بد رفتاری فیزیکی و کلامی شده‌اند. حدود ۱۲۰۰ بهایی دیگر در ارتباط با موارد مختلف آزار‌و‌اذیت حکومتی، یا درگیر روند دادگاه هستند و یا حکم آن‌ها صادر شده و در انتظار اجرای حکم و احضار به زندان هستند.

در این بیانیه آمده است: «خشونت رو به افزایش سرکوب‌های جدید، زنان و سالمندان را بیش از دیگران مورد هدف قرار داده. بیش از دو سوم بهاییانی که در یورش‌های اخیر بازداشت شده‌اند ،زنان هستند. بسیاری از آن‌ها در دهە بیست یا سی عمر خود هستند و برخی از آنان به واسطە بازداشت، از فرزندان خردسال خود جدا شده‌اند

بر‌اساس گزارش‌ها، یورش‌ها به خانە زنان سالمند و بیمار نیز چندین نفر از آنان را دچار اضطراب کرد و منجر به بستری شدن آن‌ها در بیمارستان شد. یکی از این زنان در حین یورش به منزلش، دچار حملە قلبی شد و دیگری از بیماری آلزایمر رنج می‌برد.

«ایران‌وایر» در گزارشی که پیش‌تر منتشر شده، به بررسی آزار و سرکوب زنان بهایی در ماه آبان پرداخته است. 

جامعە جهانی بهایی نوشته است که «به‌اصطلاح جرائمی که علت دستگیری این افراد شده، عبارت‌اند از ارائە خدمات اجتماعی به گروه‌های محروم ازجمله کودکان ایرانی و یا افغان و امداد رسانی به زلزله زدگان؛ مواردی که در سایر نقاط جهان به‌عنوان خدمات اجتماعی در نظر گرفته و مورد تحسین واقع می‌شوند.»

جامعه جهانی بهایی با بیان محرومیت جوانان بهایی از تحصیلات عالیه در ۴۴  سال گذشته، به‌شکل جدید این محرومیت در سال جدید اشاره می کند: «اما اکنون از داوطلبان تحصیل خواسته می‌شود که تعهد نامه‌هایی مبنی‌بر انکار مرجعیت موسسات دینی خود امضا کنند و در نتیجه برای ورود به دانشگاه، عقاید دینی خود را انکار کنند.»

هم‌چنین در این بیانیه افزوده شده «به‌دلیل استفاده از سیستم ثبت آنلاین ازدواج، بهاییان اکنون نمی‌توانند ازدواج‌هایشان را ثبت کنند. در نتیجه ازدواج بهاییان باطل در نظر گرفته می‌شود. این امر به نوبە‌ خود پیامدهای جدی برای ثبت تولد فرزندان و سایر حقوق اجتماعی‌شان به‌دنبال دارد.»

در پایان جامعه بهایی با یادآوری نامه‌های دو زن زندانی بهایی، «فریبا کمال آبادی» و «مهوش ثابت» که به‌تازگی در فضای آنلاین منتشر شده است، می‌نویسد: «هر دو این زنان از هموطنان‌شان درخواست کرده‌اند که از حکومت ایران بخواهند سرکوب بهاییان را پایان دهد. خانم کمال آبادی نوشته است داستان ما یکیست و خانم ثابت می‌گوید، داستان من داستان شماست

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

پرونده قتل پدرام آذرنوش؛ قوه‌قضاییه: نمی‌دانیم کدام مامور شلیک کرده

۱۴ آذر ۱۴۰۲
رقیه رضایی
خواندن در ۷ دقیقه
پرونده قتل پدرام آذرنوش؛ قوه‌قضاییه: نمی‌دانیم کدام مامور شلیک کرده