close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

عفو بین‌الملل: ایران ۵۷۶ نفر را در یک سال اعدام کرده است

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن در ۱ دقیقه
عفو بین‌الملل: ایران ۵۷۶ نفر را در یک سال اعدام کرده است

سازمان عفو بین‌الملل در آخرین گزارش خود درباره حکم اعدام در جهان گفته شمار اعدام‌ها در ایران از ۳۱۴ مورد در سال ۲۰۲۱ میلادی به ۵۷۶ مورد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

در گزارش عفو بین‌الملل که روز سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت منتشر شده آمده است که از ۵۷۶ اعدام شده در سال گذشته در ایران، ۲۷۹ نفر به محکوم به قصاص، ۲۵۵ نفر در جرایم مرتبط با مواد مخدر، ۲۱ نفر متهم به تجاوز جنسی و ۱۸ نفر به اتهام «محاربه» به اعدام محکوم شده‌ بودند.

به نوشته عفو بین الملل، حکومت ایران از مجازات اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب سیاسی استفاده کرده  و به اعدام نامتناسب اعضای اقلیت‌های قومی به عنوان بخشی از سیاست تبعیض و سرکوب طولانی‌مدت این گروه‌ها ادامه داده است.

عفو بین الملل همچنین به اعدام دستکم ۵ نفر در ایران در سال ۲۰۲۲ به دلیل جرائمی که در سن کمتر از ۱۸ سال رخ داده بود، اشاره کرده و آن را نقض موازین و قوانین بین‌المللی توصیف کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل از افزایش چشمگیر اجرای احکام اعدام در منطقه خاورمیانه نیز ابراز نگرانی کرده و گفته تعداد اعدام‌ها در این منطقه از۵۲۰ اعدام در سال ۲۰۲۱ به ۸۲۵ مورد در سال ۲۰۲۲ رسیده است.

بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، ۹۰ درصد اعدام‌های اجرا شده در خارج از کشور چین در سه کشور ایران، عربستان سعودی و مصر انجام شده است.

به نوشته این سازمان،  در سال ۲۰۲۲ میلادی عربستان سعودی دستکم ۱۹۶ را اعدام کرده که بالاترین تعداد در ۳۰ سال گذشته است. مصر هم طی این مدت  ۲۴ نفر را اعدام کرده‌ است.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

ارسال پرونده ۴ بهایی مرتبط با آرامستان بهاییان به دادگاه انقلاب

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
ارسال پرونده ۴ بهایی مرتبط با آرامستان بهاییان به دادگاه انقلاب