close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
اخبار

معاون رییس جمهوری: نظام را نمی‌شود با رفراندوم عوض کرد

۷ آذر ۱۴۰۱
خواندن در ۱ دقیقه
معاون رییس جمهوری: نظام را نمی‌شود با رفراندوم عوض کرد

محمد دهقان، معاون حقوقی رییس جمهوری، امروز ۷ آذر ۱۴۰۱ تاکید کرد که احتمال آزادی حجاب و تغییر جمهوری اسلامی با همه پرسی ناممکن است.

این در حالی ست که اعتراضات سراسری وارد هفته یازدهم خود شده است و در هفته های اخیر درخواست برگزاری رفراندوم و همه پرسی در حوزه‎های مختلف از جمله «حجاب اجباری» از سوی برخی مقامات نظام مطرح بوده است.

محمد دهقان نیز در نشست خبری «همایش ملی مسئولیت اجرای قانون اساسی» تاکید کرده است که قانون اساسی در اصول خود راه این تغییرات را بسته است. معاون رییس جمهوری در این رابطه افزود: «اسلامی بودن نظام، ولایت فقیه، حجاب و سایر مسائل اساسی دیگر در نظام جمهوری اسلامی قابل همه‌پرسی نیست».

او تاکید کرد: «کسی نمی‌تواند بیاید بگوید جمهوری نمی‌خواهیم، سلطنتی می‌خواهیم. این قابل رفراندوم نیست. راه این کار بسته شده است» و افزود: «ممکن است کسی دلش بخواهد نظام اسلامی نباشد، خُب دلش بخواهد، اما قانون اساسی چنین اختیاری نداده است.»

این معاون رییس جمهوری همچنین افزود که اصل برگزاری همه‌پرسی را قابل انجام دانسته اما گفته در شرایطی که اعتراضات ادامه دارد، با آن موافق نیست.

دهقان در ادامه گفت که هر تغییر اساسی باید در زمان «ثبات» صورت بگیرد و به گفته او نه وقتی «دشمنان» به دنبال ناامنی هستند.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: «در زمان اغتشاش که دشمنان پیگیر موضوعی هستند، مطرح کردن برخی از مسائل به‌ صلاح کشور نیست.»

اظهارات معاون حقوقی رییس جمهوری در خصوص رفراندوم اما در تضاد با قانون اساسی است.

مطابق قانون اساسی درخواست برگزاری همه پرسی با رای دوسوم نمایندگان مجلس یا به درخواست رهبر جمهوری اسلامی امکانپذیر است. طبق قانون نیز هیچ محدودیتی برای برگزاری رفراندوم جز در «اصول غیر قابل بازنگری» از جمله دین و مذهب رسمی، وجود ندارد.

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

گزارش

سفیران جمهوری اسلامی در قطر؛ میدان داری برای فوتبال با پول مردم

۷ آذر ۱۴۰۱
سولماز ایکدر
خواندن در ۹ دقیقه
سفیران جمهوری اسلامی در قطر؛ میدان داری برای فوتبال با پول مردم