close button
آیا می‌خواهید به نسخه سبک ایران‌وایر بروید؟
به نظر می‌رسد برای بارگذاری محتوای این صفحه مشکل دارید. برای رفع آن به نسخه سبک ایران‌وایر بروید.
رنگین کمان ایران

شرایط پناهندگان رنگین‌کمانی؛ گفت‌وگوی فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان کانادا

۳۱ شهریور ۱۴۰۲
رنگین کمان ایران
خواندن در ۳ دقیقه
شرایط پناهندگان رنگین‌کمانی؛ گفت‌وگوی فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان کانادا
شرایط پناهندگان رنگین‌کمانی؛ گفت‌وگوی فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان کانادا
شرایط پناهندگان رنگین‌کمانی؛ گفت‌وگوی فعالان ایرانی با نمایندگان پارلمان کانادا

تعدادی از فعالان و کنش‌گران مدنی با برخی از نمایندگان پارلمان و سناتورهای کانادا در اتاوا دیدار کردند. در این دیدارها که ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳ (۳۰ شهریور ۱۴۰۲) از سوی نمایندگان انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز سرنگون شده اوکراینی توسط موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد، سه موضوع با نمایندگان پارلمان کانادا مطرح شده است؛ قرار دادن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی، اخراج عوامل جمهوری اسلامی از کانادا، پی‌گیری وضعیت پناهندگان و خانواده‌های آسیب‌دیده از جنایات جمهوری اسلامی در کانادا.

از شرکت کنندگان در این نشست‌، «حامد اسماعیلیون»، «کاوه شهروز»، «ابراهیم کریمی»، «سعید دهقان» و «نازنین افشین‌جم» بوده‌اند.

«سعید قربانی»، یکی از بنیان‌گذاران «سازمان سیمرغ»، کنش‌گر کوئیر و فعال حقوق پناهندگان نیز به عنوان عضوی از جامعه رنگین‌کمانی در برخی از این نشست‌ها حضور داشته است.

او در گفت‌وگو با «ایران‌وایر»، درباره این دیدارها می‌گوید: «تجربه من از این دیدارها بسیار خوب بود و‌ به نکات بسیار مهمی اشاره شد. به نظر من استمرار این دیدارها می‌تواند نتیجه‌بخش باشد، از این نظر که بتوان با این رایزنی‌ها، امتیازاتی را از دولت کانادا برای تسریع در روند انتقال پناه‌جویان و پناهندگان به کشور مقصد دریافت کرد.»

می‌افزاید: «من به شخصه در این دیدارها، در فرصتی که داشتم، به شرایط سخت پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در کشورهای اطراف ایران و به‌ویژه پناهندگان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس در ترکیه اشاره کردم؛ این که بسیاری از این افراد سال‌ها است در انتظار رسیدن به کشور مقصد به سر می‌برند و کشور ترکیه نیز برای آن‌ها مکانی امن نیست. درخواست من از مقامات کانادایی این بود که اقدامات لازم برای تسریع پروسه‌های اسپانسری کانادا و در نظر گرفتن شرایط اورژانسی برای پناهندگان ایرانی مانند کشورهای افغانستان و اوکراین را انجام دهند.»

قربانی علاوه بر این، در چهار دیداری که با برخی از نمایندگان پارلمان و سناتورهای کانادایی داشت، از آن‌ها درخواست کرد تا سهمیه خاصی برای پناهنده‌های ایرانی و به‌ویژه پناهندگان رنگین‌کمانی برای انتقال سریع به کانادا در نظر گرفته شود.

او هم‌چنین در مورد شرایط سخت پناهندگان در کمپ‌های دیپورت، نداشتن بیمه‌های درمانی، تهدیدات جمهوری اسلامی و دسترسی به پناهندگان سیاسی و اجتماعی در کشور ترکیه، شرایط ناامن پناهندگان ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس و انتظار بی‌پایان آن‌ها در شرایط بسیار سخت کشورهایی مانند ترکیه با مقامات کانادایی صحبت کرده است.

در طول روز، در هنگام برگزاری این دیدارها نیز تجمعی با حضور ایرانیان در روبه‌روی ساختمان پارلمان کانادا برگزار شد. این تجمع در حمایت از جنبش «زن، زندگی، آزادی» و هم‌چنین تاکید بر اهمیت و حمایت از دیدارها با نمایندگان و سناتورهای کانادایی در جریان بود.

سعید قربانی به عنوان یکی از شرکت کنندگان در این نشست‌ها و عضوی از جامعه رنگین‌کمانی، در سخنرانی کوتاهی، بار دیگر حمایت و همراهی جامعه رنگین‌کمانی ایرانی را با اعتراضات مردم ایران و جنبش زن، زندگی، آزادی اعلام کرد.

او با اشاره به این که این روزها یک سال از قتل حکومتی «مهسا (ژینا) امینی» و شروع اعتراضات مردم ایران می‌گذرد، گفت: «در سال‌روز قتل حکومتی ژینا، پاره‌های تن ایران از گروه‌های مختلف قومی و سیاسی، با گرایش‌های جنسی و هویت‌های جنسیتی گوناگون، با شعار زن، زندگی، آزادی هم‌پیمان شده‌ایم تا رژیم تحجر و آپارتاید جنسیتی را به زباله‌دان تاریخ بفرستیم. جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس ایرانی به عنوان بخشی انکارناپذیر از پیکر زخمی وطن، که در دهه‌های جمهوری شکنجه و اعدام، تاریک‌ترین لایه‌های ظلم و تبعیض متقاطع را تجربه کرده است، در کنار سایر هم‌وطنان خود پرچم دادخواهی و آزادی‌طلبی را بر شانه می‌کشد.»

او در ادامه تاکید کرد: «ما ایستاده‌ایم؛ ما که شاهدان به خون غلتیدن یاران رنگین‌کمانی خود به چنگال تعصب و جهالت بوده‌ایم. ما جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کی‌پلاس ایرانی که وجودمان مدام هدف انکار و اعدام بوده است، هر روز با دست‌های خالی جنگیده‌ایم و اکنون هم‌پیمان شده‌ایم تا ضحاک را سرنگون کنیم. در سال‌روز غروب ژینا که نامش اسم رمز ما است، جامعه کوئیر در کنار هم‌وطنان خود بر ادامه اتحاد و مبارزه مداوم تا سرنگونی جمهوری جهالت تاکید می‌کند.»

مطلب مرتبط:

لغت‌نامه مختصر اصطلاحات حوزه جنس و جنسیت

 

از بخش پاسخگویی دیدن کنید

در این بخش ایران وایر می‌توانید با مسوولان تماس بگیرید و کارزار خود را برای مشکلات مختلف راه‌اندازی کنید

صفحه پاسخگویی

ثبت نظر

اخبار

نتانیاهو: مستبدان حاکم بر ایران «نفرین» خاورمیانه هستند

۳۱ شهریور ۱۴۰۲
خواندن در ۲ دقیقه
نتانیاهو: مستبدان حاکم بر ایران «نفرین» خاورمیانه هستند